Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Jak produkty roślinne kształtują nawyki żywieniowe w Europie

Kategoria: Biznes

Zmiany w nawykach żywieniowych Europejczyków stają się coraz bardziej wyraźne, a produkty roślinne stają się istotnym elementem w diecie wielu osób. Jak wskazuje badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Hohenheim, rosnąca liczba konsumentów (około 30%) aktywnie ogranicza spożycie mięsa i nabiału, co wpływa na rozwój rynku produktów roślinnych. Grupa fleksitarian, czyli osób świadomie redukujących spożycie produktów odzwierzęcych, okazuje się kluczowa, napędzając wzrost popytu na alternatywy roślinne.

Konsumpcja produktów roślinnych w Europie

Wyniki badań przeprowadzonych w pięciu krajach (Niemcy, Włochy, Polska, Dania, Hiszpania) wskazują na rosnącą różnorodność produktów roślinnych dostępnych w sklepach. Jednakże oferta ta różni się w zależności od regionu. Na przykład w Polsce przeważają produkty takie jak kiełbaski sojowe, kotlety i pasztety, natomiast brakuje świeżych alternatyw mięsnych, takich jak mielone Beyond Meat. W Niemczech najważniejszą grupą produktów są zamienniki mięsa, takie jak burgery i nuggetsy, ale brakuje dobrej jakości alternatyw dla wędlin.

Z drugiej strony, roślinne zamienniki nabiału również zyskują na znaczeniu. W Polsce dominują napoje roślinne (np. mleko sojowe, migdałowe, owsiane), ale brakuje szerokiej oferty serów i jogurtów roślinnych. W Danii popularne są napoje owsiane i produkty organiczne, ale brakuje dobrych zamienników serów i śmietany.

Motywacje i bariery konsumentów

Konsumenci wybierają produkty roślinne z wielu powodów, w tym zdrowotnych, etycznych oraz związanych z ochroną środowiska. W badaniu zidentyfikowano także inne motywacje, takie jak religia, moda, ciekawość, a nawet przypadkowy wybór. Jednak pomimo rosnącego zainteresowania, istnieją pewne bariery, które zniechęcają konsumentów do regularnego wyboru tych produktów. W szczególności smak, brak różnorodności i wyższe ceny są najczęściej wymienianymi przeszkodami.

Ważną rolę odgrywają także regionalne różnice. Na przykład w Polsce termin „weganizm” ma czasem negatywne konotacje, co sprawia, że konsumenci chętniej sięgają po produkty oznaczone jako „roślinne”. W Niemczech natomiast większy nacisk kładzie się na ekologiczne korzyści diety roślinnej, co przyciąga nowych klientów.

Rekomendacje dla przemysłu spożywczego

Badanie wskazuje na kilka kluczowych obszarów, w których producenci mogą poprawić swoją ofertę, aby lepiej odpowiadać na potrzeby rynku:

  1. Inwestycje w rozwój produktów – Konsumenci oczekują bardziej zaawansowanych alternatyw mięsnych i nabiałowych, które smakują i mają teksturę zbliżoną do tradycyjnych produktów.
  2. Transparentność i komunikacja – Konsumenci poszukują wiarygodnych informacji na temat produktów roślinnych. Ważne jest, aby unikać nadmiernie ideologicznych przekazów, a zamiast tego skupić się na korzyściach zdrowotnych i środowiskowych.
  3. Dostępność – Producenci powinni inwestować w zwiększenie dostępności produktów roślinnych, zwłaszcza w mniejszych miastach i mniej rozwiniętych regionach.
  4. Nowe definicje i regulacje – W badaniu podkreślono potrzebę wprowadzenia oficjalnych definicji produktów roślinnych oraz etykiet, które byłyby jednolite w całej Unii Europejskiej, co ułatwiłoby konsumentom dokonywanie świadomych wyborów.

Wzrost rynku produktów roślinnych

Badanie pokazuje, że rynek produktów roślinnych rośnie w szybkim tempie. Przewiduje się, że do 2025 roku wartość europejskiego rynku zamienników mięsa i nabiału wzrośnie o 70%, osiągając wartość 7,5 miliarda euro. Również na poziomie globalnym rośnie popyt na te produkty – przewiduje się, że globalny rynek zamienników mięsa osiągnie wartość 7 miliardów dolarów w tym samym czasie.

Przyszłość jest roślinna

Rosnąca świadomość ekologiczna i zdrowotna konsumentów, w połączeniu z rosnącą ofertą produktów roślinnych, wskazuje na to, że przyszłość żywności w Europie będzie coraz bardziej oparta na roślinach. Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał tego rynku, producenci muszą inwestować w innowacje, transparentną komunikację oraz dostosowanie oferty do różnorodnych potrzeb konsumentów.

Źródło: https://www.eitfood.eu/media/documents/Uni_Hohenheim_Whitepaper_16zu9.pdf?utm_source=linkedin&utm_medium=organic&utm_campaign=HQ_WorldVegetarianDay_1024&utm_term=carousel

Wybierz temat: Badania żywności Dieta i zdrowie Nowości rynkowe Owoce i warzywa Plant-based

Autor: Szymon Kubina

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.