Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Karmnik.org to impactowy startup, który trzeci rok karmi Warszawę lokalnie i sezonowo, produktami głównie z Mazowsza i bliskiego Podlasia. W ofercie sklepu internetowego w cyklu sezonowym jest prawdziwe bogactwo - ponad 1000 produktów od niemal 50 rolników i rzemieślniczych wytwórców. Karmnik zostawia niski ślad węglowy – większość producentów zlokalizowana jest w promieniu 100 km od stolicy. Działa w duchu zero waste – klienci robią zakupy przedpłacone, a sklep zamawia u producentów dokładnie to, co zamówili klienci. Founderki dbają o ekologię w wymiarze praktycznym – przy odbiorze zakupów, dostarczanych do domu lub jednego z kilku punktów dystrybucji, można zwrócić opakowania szklane i wytłoczki na jajka.
Odzyskane słoiki i butelki trafiają do recyclingu w prowadzonej przez founderki Spółdzielni Socjalnej "Czarny Bez". Spółdzielnia daje zatrudnienie 5 osobom bezrobotnym (w tym uchodźczyniom), sprzedaje przez Karmnik świetne dania gotowe, zupy, przetwory.
W ostatnim raporcie "Startupy Pozytywnego Wpływu" Akademii Leona Koźmińskiego Karmnik za swoje impactowe oblicze dostał wyróżnienie. Ma też nagrody w konkursie Startuj z Mazowsza i Akceleratorze Mazovian Startup.
Spółka rozwija się i dokapitalizowuje dzięki crowdfundingowi udziałowemu – do 21 lutego na platformie Emiteo trwa emisja pierwszej serii akcji (szczegóły na emisja.karmnik.org).
Emisja crowdfundingowa to pomysł na budowanie wokół siebie społeczności przyjaznych inwestorów. Pozyskane środki zostaną zainwestowane w marketing, poprawę logistyki i rozwój oferty produktowej. Od przyszłego tygodnia usługę fulfilmentu, czyli kompletowania i pakowania zakupów do wysyłki, realizować będzie podwarszawska firma Sheep Me, wyspecjalizowana w obsłudze segmentu e-grocery. Z końcem miesiąca oferta sklepu wzbogaci się o około 200 produktów od 10 nowych producentów: już pojawiły się grzyby marynowane i suszone, wejdą nowe mięsa, eko jajka, nowe oleje, mąki i kasze, kolejny producent miodu, szeroka oferta pierogów, kiszka i babka ziemniaczana oraz liczne przetwory. W IIQ uruchomiony zostanie drugi dzień dostaw, zaś na jesieni pojawi się pierwszy stacjonarny punkt sprzedaży.
Zdjęcia autorstwa Jacka Domińskiego
Przeczytaj także
W ramach Olimpiady “Zwolnieni z Teorii” organizowany jest projekt społeczny “Oszczędzanie przez niemarnowanie”, który ma na celu uświadomienie jak dużym problemem jest marnowanie żywności i w ramach którego, zorganizowane zostaną spotkania z mieszkańcami oraz uczniami szkół podstawowych Wałbrzycha. Akcja będzie działać od stycznia do marca.
Etykiety ze wskaźnikiem czasu monitorują i wyraźnie pokazują ile dni pozostało do spożycia produktu spożywczego, zapewniając dokładne monitorowanie cyklu życia produktów świeżych, pakowanych lub mrożonych.
W Polsce marnuje się rocznie 4,8 mln ton żywności. To ogromne obciążenie dla środowiska, m.in. w zakresie emisji CO2. Zjawisko to można ograniczyć poprzez edukację, zmianę nawyków oraz rozsądne stosowanie nowoczesnych opakowań.