Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Kultura żywności i hodowla komórkowa

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

W świecie, w którym rośnie presja na zasoby naturalne, rośnie globalne zapotrzebowanie na białko i pilna potrzeba redukcji emisji gazów cieplarnianych, sposób, w jaki produkujemy żywność, jest dosłownie pod lupą.

Czy możliwe jest posiadanie mięsa bez uboju lub produkcja białek mlecznych bez ani jednej krowy w zasięgu wzroku?

Niektóre szybko rozwijające się technologie, takie jak produkcja żywności oparta na komórkach i precyzyjna fermentacja, mają potencjał, aby zmienić granice tego, co jest możliwe w systemach rolno-spożywczych. Jednak, podobnie jak wiele innych nowych technologii, produkcja żywności oparta na komórkach ma pewne kluczowe obszary, które mogą skorzystać z dalszej (i potencjalnie znacznej) poprawy, tak aby ostatecznie mogły oferować opcje pomagające produkować wystarczającą ilość żywności z niezbędnymi składnikami odżywczymi, aby była nie tylko bezpieczna, ale również bardziej etyczna i zrównoważona.

W czasopiśmie Nature opublikowano artykuł autorów i współpracowników FAO na temat potrzeby badań społeczno-ekonomicznych i międzykulturowych nad produkcją żywności opartą na komórkach. Artykuł zatytułowany „Food culture and cell-culture: technical, ethics and social frontiers” dostarcza spostrzeżeń na temat działań następczych w zakresie bezpieczeństwa żywności w tym nowo powstałym systemie produkcji żywności.

Konieczne jest uzupełnienie pozostałych luk badawczych, aby lepiej sprostać oczekiwaniom w zakresie produkcji żywności na bazie komórek

Autorzy podkreślają, że skoro FAO/WHO zakończyła rygorystyczną identyfikację zagrożeń dla bezpieczeństwa żywności wynikających z produkcji żywności na bazie komórek, konieczne jest uzupełnienie pozostałych luk badawczych, w szczególności w naukach ekonomicznych i społecznych, aby lepiej sprostać oczekiwaniom w zakresie produkcji żywności na bazie komórek.

Podczas gdy UNEP stwierdził w swoim badaniu, że istnieje duży potencjał zmniejszenia wpływu na środowisko, produkcja żywności na bazie komórek nadal musi sprostać kilku wyzwaniom technicznym, a w szczególności skalowalność jest ważna, aby potwierdzić twierdzenia dotyczące zrównoważonego rozwoju i zwiększyć ich przystępność cenową. Tymczasem zrozumienie poziomów akceptacji konsumentów pozostaje trudne ze względu na minimalne narażenie konsumentów na dostępną komercyjnie żywność na bazie komórek. Oprócz kwestii bezpieczeństwa żywności i środowiska, w niektórych jurysdykcjach regulacyjnych mogą być konieczne kwestie religijne i kulturowe, odzwierciedlające konteksty krajowe, regionalne i społeczne.

Istnieje silna potrzeba gromadzenia międzykulturowych badań nauk społecznych z różnych części świata. Ważne jest, aby takie badania były bezstronne i porównywalne, tak aby ogólna analiza mogła właściwie wyjaśnić perspektywy i oczekiwania konsumentów dotyczące produktów żywnościowych na bazie komórek i ich potencjalnych ról w przyszłości.

Źródło: FAO

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Badania żywności Bezpieczeństwo żywności Procesy i Technologie

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.