Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Pionierska decyzja Duńczyków
Duńska sieć supermarketów Jumbo wprowadziła tzw. „naturalne etykiety” na wybranych warzywach ekologicznych, czyniąc pierwszy krok ku upowszechnieniu tej innowacyjnej technologii. „Naturalna etykieta” wykonywana jest techniką laserową, co pozwala nanieść ekologiczny certyfikat bezpośrednio na produkt, bez konieczności jego dodatkowego pakowania. Metoda ta może okazać się atrakcyjna dla sprzedawców chcących zmniejszyć zużycie plastikowych opakowań, a tym samym ograniczyć ich negatywny wpływ na środowisko.
Mniejszy wpływ na środowisko
„Rodzaj materiału, z którego wykonane jest opakowanie ma istotne znaczenie w przypadku niektórych produktów, ze względu na ich bezpieczeństw zdrowotne. Ekologiczne owoce i warzywa sprzedawane są w opakowaniach plastikowych, ponieważ prawo wymaga, by były one łatwe do odróżnienia od konwencjonalnych odmian. Z drugiej strony, zależy nam na tym, by ograniczać negatywny wpływ rolnictwa na środowisko, dlatego cały czas szukamy alternatywnych rozwiązań”, mówi przedstawiciel Jumbo.
Ekologiczny certyfikat i akceptacja UE
Laserowe etykiety stosowane są, jak dotychczas, jedynie w przypadku imbiru, cukinii oraz dyni piżmowej. Warto jednak podkreślić, że dostawca technologii, firma Laser Food, opatentowała metodę, która pozwala na stosowanie nowej techniki również w przypadku innych produktów. Jest to tzw. technologia płynu kontrastowego – po naniesieniu laserowego nadruku, skórka zostaje spryskana specjalnym płynem, co wywołuje pożądaną reakcję. Oznaczenie staje się wówczas widoczne, a skórka pozostaje nienaruszona. Ponadto, płyn kontrastowy nie jest barwnikiem i został zaakceptowany przez UE, a także uzyskał ekologiczny certyfikat w 2017 roku, zaznacza Menadżer ds. Rozwoju Handlu Międzynarodowego w Laser Food, Stephanie Merit.
Laserowy nadruk etykietą przyszłości?
Technologia laserowa zyskała w ostatnim czasie na popularności i jest stosowana przez sieci takie, jak Carrefour, Lidl czy Marks&Spencer, które wykorzystują ją w przypadku pojedynczych produktów, jednak nie etykietują w ten sposób całych ich kategorii. Mimo że metoda jest już dostępna od lat, początkowo miała ona na celu ograniczenie używania naklejek na świeżych produktach. Jak wyjaśnia Stephanie Merit, dostrzeżono potencjał tej technologii również w zakresie zmniejszenia zużycia plastikowych opakowań. Wprowadzenie przez Jumbo „naturalnych etykiet” do oznaczania produktów ekologicznych stanowi ważny krok ku rozpowszechnieniu laserowej technologii, która mogłaby być stosowana na szeroką skalę przez największych graczy na rynku.
Źródła:
Przeczytaj także
W związku z przygotowywanymi przez Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA) nowymi regulacjami dotyczącymi znakowania żywności modyfikowanej genetycznie, naukowcy z Uniwersytetu Vermont (UVM) przeprowadzili...
Regulacje prawne dotyczące informowania o składzie i wartości odżywczej napojów alkoholowych, np. o zawartości cukru, wciąż nie są tak przejrzyste, jak w przypadku produktów bezalkoholowych. Opublikowane niedawno propozycje zmian...
Nie jest łatwo skutecznie zastąpić wzory opakowań wzięte ze sztancy, które w ludzkiej świadomości zdążyły już głęboko zapuścić korzenie. Wystawcy Międzynarodowych Targów Opakowań Packaging Innovations radzą sobie...