Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Nowe oznaczenia produktów spożywczych
W związku z przygotowywanymi przez Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA) nowymi regulacjami dotyczącymi znakowania żywności modyfikowanej genetycznie, naukowcy z Uniwersytetu Vermont (UVM) przeprowadzili badanie, z którego wynika, że takie informacje mogą poprawić postrzeganie GMO przez konsumentów. W swojej pracy dr Jane Kolodinsky, ekonomistka ze Szkoły Rolnictwa i Nauk Przyrodniczych UVM, porównała poziom nieufności konsumentów wobec produktów genetycznie zmodyfikowanych w stanie Vermont, który jako jedyny wprowadził już nowe prawodawstwo, z opiniami obywateli pozostałych stanów. Analiza pokazuje, że zastosowanie nowych etykiet spowodowało poprawę postrzegania GMO o 19%.
Bezpieczne GMO
Z wielu wcześniejszych prac naukowych wynika, że konsumenci cały czas oczekują jasnego oznakowania produktów GMO, jednak niektórzy producenci oraz organizacje naukowe obawiają się, że obowiązek informowania na etykiecie o składnikach genetycznie zmodyfikowanych może niesłusznie sugerować konsumentom, że dany produkt jest szkodliwy dla zdrowia lub niebezpieczny dla środowiska. Mimo że badania naukowe jednoznacznie wskazują, że żywność GMO jest bezpieczna, większość nabywców wciąż obawia się biotechnologii rolniczej – trend ten wykazywał w przeciągu ostatniej dekady tendencję wzrostową.
Pozytywna zmiana
„Okazuje się, że zarówno w badaniach terenowych, jak i hipotetycznych opracowaniach, umieszczenie na etykiecie prostej informacji o składnikach wytworzonych z wykorzystaniem inżynierii genetycznej, może zwiększyć akceptację takiego produktu. W przypadku stanu, w którym opozycja wobec GMO była zawsze bardzo silna, taka pozytywna zmiana robi duże wrażenie”, komentuje dr Kolodinsky, która śledzi postawy mieszkańców Vermont wobec GMO od 2003 roku.
Poczucie bezpieczeństwa dzięki klarownym etykietom
„Jednym z głównych zastrzeżeń wielu osób dotyczących obowiązkowego znakowania żywności GMO jest obawa przed negatywną interpretacją takich informacji przez konsumentów, którzy mogą postrzegać je jako znak ostrzegawczy. To badanie dowodzi jednak, że nie ma w tej kwestii powodów do niepokoju”, podkreśla współautor publikacji, dr Jayson Lusk z Uniwersytetu Purdue. Naukowcy zaznaczają, że uzyskane przez nich rezultaty są zgodne z wcześniejszymi analizami, które wykazały, że „jasne oznakowanie daje konsumentom poczucie kontroli”. W USA niektórzy producenci już teraz dobrowolnie oznakowują swoje wyroby jako GMO, powołując się na potrzeby konsumentów, którzy oczekują przejrzystości etykiet artykułów spożywczych.
Źródło:
https://www.usda.gov/
http://advances.sciencemag.org/content/4/6/eaaq1413.full
Przeczytaj także
Producenci żywności w Ameryce już niedługo będą zobligowani do informowania o tym, że ich produkt zawiera składniki modyfikowane genetycznie. Nowe etykiety mogą jednak nie być tak oczywiste i zrozumiałe, jak oczekują tego...
8 marca 2018 r. Komisja wydała dyrektywę nr 2018/350 zmieniającą dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE w odniesieniu do oceny ryzyka organizmów zmodyfikowanych genetycznie dla środowiska naturalnego.
Wyniki najnowszych badań, przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu na Florydzie, wskazują na zdezorientowanie amerykańskich konsumentów w zakresie znakowania produktów żywnościowych. Konsumenci mają problem...