Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Obowiązkowe etykiety zmniejszają obawy konsumentów przed GMO

Kategoria: Prawo Żywnościowe , Składniki Żywności

Nowe oznaczenia produktów spożywczych

W związku z przygotowywanymi przez Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA) nowymi regulacjami dotyczącymi znakowania żywności modyfikowanej genetycznie, naukowcy z Uniwersytetu Vermont (UVM) przeprowadzili badanie, z którego wynika, że takie informacje mogą poprawić postrzeganie GMO przez konsumentów. W swojej pracy dr Jane Kolodinsky, ekonomistka ze Szkoły Rolnictwa i Nauk Przyrodniczych UVM, porównała poziom nieufności konsumentów wobec produktów genetycznie zmodyfikowanych w stanie Vermont, który jako jedyny wprowadził już nowe prawodawstwo, z opiniami obywateli pozostałych stanów. Analiza pokazuje, że zastosowanie nowych etykiet spowodowało poprawę postrzegania GMO o 19%.

Bezpieczne GMO

Z wielu wcześniejszych prac naukowych wynika, że konsumenci cały czas oczekują jasnego oznakowania produktów GMO, jednak niektórzy producenci oraz organizacje naukowe obawiają się, że obowiązek informowania na etykiecie o składnikach genetycznie zmodyfikowanych może niesłusznie sugerować konsumentom, że dany produkt jest szkodliwy dla zdrowia lub niebezpieczny dla środowiska. Mimo że badania naukowe jednoznacznie wskazują, że żywność GMO jest bezpieczna, większość nabywców wciąż obawia się biotechnologii rolniczej – trend ten wykazywał w przeciągu ostatniej dekady tendencję wzrostową.

Pozytywna zmiana

„Okazuje się, że zarówno w badaniach terenowych, jak i hipotetycznych opracowaniach, umieszczenie na etykiecie prostej informacji o składnikach wytworzonych z wykorzystaniem inżynierii genetycznej, może zwiększyć akceptację takiego produktu. W przypadku stanu, w którym opozycja wobec GMO była zawsze bardzo silna, taka pozytywna zmiana robi duże wrażenie”, komentuje dr Kolodinsky, która śledzi postawy mieszkańców Vermont wobec GMO od 2003 roku.

Poczucie bezpieczeństwa dzięki klarownym etykietom

 „Jednym z głównych zastrzeżeń wielu osób dotyczących obowiązkowego znakowania żywności GMO jest obawa przed negatywną interpretacją takich informacji przez konsumentów, którzy mogą postrzegać je jako znak ostrzegawczy. To badanie dowodzi jednak, że nie ma w tej kwestii powodów do niepokoju”, podkreśla współautor publikacji, dr Jayson Lusk z Uniwersytetu Purdue. Naukowcy zaznaczają, że uzyskane przez nich rezultaty są zgodne z wcześniejszymi analizami, które wykazały, że „jasne oznakowanie daje konsumentom poczucie kontroli”. W USA niektórzy producenci już teraz dobrowolnie oznakowują swoje wyroby jako GMO, powołując się na potrzeby konsumentów, którzy oczekują przejrzystości etykiet artykułów spożywczych.

Źródło:

https://www.usda.gov/
http://advances.sciencemag.org/content/4/6/eaaq1413.full 

Autor: Wojciech Grodzicki

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.