Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Nowe zasady znakowania żywności GMO w USA

Kategoria: Biznes, Składniki Żywności

Bioinżynieria zamiast GMO

Producenci żywności w Ameryce już niedługo będą zobligowani do informowania o tym, że ich produkt zawiera składniki modyfikowane genetycznie. Nowe etykiety mogą jednak nie być tak oczywiste i zrozumiałe, jak oczekują tego konsumenci. Zasady te nie obejmą produktów, które będą zawierały pewne rafinowane zmodyfikowane genetycznie cukry bądź oleje, jak również w przypadku, gdy ilość tych składników będzie niższa niż ustalony odgórnie limit – takie rozwiązania proponuje Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA). Producenci będą także musieli używać na etykiecie słów „wyprodukowane przy użyciu bioinżynierii” zamiast znanego powszechnie określenia „genetycznie modyfikowane”.

Deklaracja, ikona lub kod QR

Zaproponowane rozwiązania prawne stanowią kamień milowy na drodze do uregulowania zasad znakowania żywności zmodyfikowanej genetycznie w USA. Firmy spożywcze będą miały do wyboru 3 możliwości dotyczące poinformowania konsumenta o składnikach GMO: jednozdaniową deklarację na etykiecie, np. „zawiera składnik żywności wyprodukowany przy użyciu bioinżynierii”, wystandaryzowaną ikonę graficzną albo kod QR lub inne oznaczenie cyfrowe, które przekieruje nabywcę bezpośrednio na stronę internetową zawierającą szczegółowe informacje o produkcie.

Dyskusyjne kryteria

Jeśli chodzi o kryteria, według których dany produkt uważany będzie za zmodyfikowany genetycznie, USDA wysunął kilka propozycji. Jedna z nich zakłada, że wysokooczyszczone cukry i oleje, takie jak uzyskiwane z genetycznie modyfikowanej kukurydzy, soi czy buraków cukrowych, nie będą zaliczane do tej kategorii, ponieważ proces rafinacji eliminuje zmodyfikowane DNA. Organizacje konsumenckie zwróciły uwagę na fakt, że w takim wypadku zwolnionych z oznaczenia jako GMO byłoby 70% produktów spożywczych, których potencjalnie dotyczyłyby nowe regulacje.

Nieszkodliwe, ale wciąż kontrowersyjne

Pomimo nacisków ze strony części koncernów spożywczych i organizacji konsumenckich, USDA nie zgodziło się na wprowadzenie określeń, takich jak „GMO” czy „modyfikowane genetycznie”, pozostając przy używanym przez Kongres wyrażeniu „wyprodukowane przy użyciu bioinżynierii”. Decyzja ta, a także proponowane zasady zwolnienia części produktów z obowiązku znakowania składników GMO na etykiecie, spotkały się ze zdecydowaną krytyką ze strony licznych środowisk naciskających na zaostrzenie regulacji w tym zakresie. Choć nie ma obecnie dowodów na szkodliwy wpływ żywności modyfikowanej genetycznie na zdrowie, konsumenci coraz głośniej domagają się jasnego etykietowania tego typu produktów. Na rynku amerykańskim dopuszczonych do sprzedaży jest niewiele GMO, jednak niektóre z nich, m.in. kukurydza czy burak cukrowy, są składnikami ogromnej liczby produktów spożywczych.

Źródło:

https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2018/05/04/mandatory-gmo-labels-are-coming-for-your-food/?noredirect=on&utm_term=.d63f725d7e23

Źródło zdjęcia: https://www.ams.usda.gov/rules-regulations/be

Autor: Wojciech Grodzicki

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.