Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Marnotrawstwo żywności: Czy firmy tylko deklarują, czy naprawdę działają?

Kategoria: Biznes

Globalne badanie DNV ukazuje paradoks w branży spożywczej. Choć sześć na dziesięć firm uznaje straty i marnotrawstwo żywności za istotny problem, to mniej niż jedna czwarta potraktowała tę kwestię priorytetowo w swojej strategii. To wyraźnie wskazuje na znaczną rozbieżność między deklarowaną świadomością a rzeczywistymi działaniami.

Badanie ViewPoint, które objęło 375 firm z Europy, Ameryki i Azji, rzuca światło na rozbieżność między intencjami a działaniem. Choć 85% respondentów deklaruje podejmowanie pewnych kroków w celu ograniczenia strat i marnotrawstwa żywności, zaledwie 44% posiada sformalizowane systemy zarządzania tym problemem. Co więcej, mniej niż jedna trzecia firm jest świadoma nadchodzącej normy systemu zarządzania ISO 20001, która ma na celu pomóc organizacjom w minimalizowaniu strat i marnotrawstwa żywności w całym łańcuchu dostaw.


“Marnotrawstwo żywności stanowi zarówno istotne wyzwanie w kontekście zrównoważonego rozwoju, jak i niewykorzystany potencjał biznesowy. Nasze analizy wskazują, że pomimo rosnącej świadomości skali problemu, wiele przedsiębiorstw dopiero inicjuje proces wdrażania bardziej skutecznych, systemowych podejść,” stwierdza Barbara Frencia, Dyrektor Generalna DNV Business Assurance.

Raport rzuca światło na złożoną naturę i znaczną skalę problemu marnotrawstwa żywności. Przedsiębiorstwa identyfikują szereg przyczyn, od nieefektywności procesów i błędów ludzkich, po ograniczone terminy przydatności do spożycia i nadprodukcję. Pomimo tej trudnej rzeczywistości, aż 43% firm uważa, że ponad 10% tych strat i odpadów mogłoby zostać ponownie wykorzystanych. Dlaczego zatem tylko 19% firm obecnie podejmuje działania w tym zakresie?

Straty i marnotrawstwo żywności to kluczowe wyzwanie dla globalnego przemysłu spożywczego i napojowego, mające poważne konsekwencje dla zrównoważonego rozwoju i stabilności finansowej. Dane z 2022 roku, przedstawione przez Program Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska, są alarmujące: ponad miliard ton żywności trafiło na śmietnik. Raport podkreśla, że sektor ma niepowtarzalną okazję – i obowiązek – wprowadzenia gruntownych zmian, by sprostać temu problemowi.

Istnieją mocne argumenty biznesowe, by zdecydowanie zająć się stratami i marnotrawstwem żywności. Działania te nie tylko obniżą koszty, ale także przyczynią się do wyżywienia planety. Kluczem do przekształcenia dobrych intencji w wymierne rezultaty jest strukturalne podejście, wiarygodne dane i stosowanie najlepszych praktyk,” podsumowuje Frencia.

Raport ujawnia również inne istotne spostrzeżenia:

  • Zaledwie 24% firm traktuje straty i marnotrawstwo żywności jako priorytet w swoich działaniach.

30% przedsiębiorstw uważa, że tylko niewielkiej części marnotrawstwa żywności da się uniknąć, podczas gdy 28% jest zdania, że większości można zapobiec.

  • Chociaż 75% firm uwzględniło straty i marnotrawstwo żywności w swoich strategiach zrównoważonego rozwoju, tylko 40% z nich informuje o tym publicznie.

Raportowanie wciąż opiera się głównie na działaniach manualnych – ponad połowa firm nadal używa arkuszy kalkulacyjnych.

Pełny raport dostępny jest pod tym Linkiem​.

Źródło: DNV

Autor:DNV
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Dieta i zdrowie Dodatki i składniki

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.