Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
W poniższym tekście znajdują się odpowiedzi na pytania pana Artura Wawrzynowskiego, które zostały zadane podczas sesji Q&A wydarzenia FoodFakty Safety Week, które odbyło się 12 czerwca 2023.
Proszę o przykłady elementów kultury bezpieczeństwa żywności, bardzo ciężko o konkretne przykłady?
Zgodnie z publikacjami właścicieli standardów (IFS, FSSC) kluczowe elementy w obszarze kultury bezpieczeństwa żywności to:
Ja powiedziałbym, że kultura bezpieczeństwa żywności to nie są jakieś „części” systemu zarządzania, ale raczej wspólny mianownik dla całości systemu – sposób podejścia do funkcjonowania firmy – uciekamy od policyjnych metod nadzorowania (procedura – wymóg – polowanie na tych, co nie przestrzegają) w kierunku zrozumienia przez pracowników sensu wymagań, akceptacji tych wymagań i wzmacniania w ludziach pozytywnych emocji wywołanych przestrzeganiem zasad (MY u NAS w fabryce robimy to w taki sposób).
Dużą rolę odgrywa tutaj podejście do tematu ze strony osób kierujących pracownikami i sposób komunikowania wymagań, dostrzeganie pozytywnych zmian i pozytywnych zachowań, takie komunikowanie z pracownikami, żeby wpływać na ich postawę i podejście do kwestii bezpieczeństwa żywności.
A jak możemy zbadać faktyczną postawę pracowników? W przypadku gdy mamy IFS Broker.
Bez względu na wdrożony system (IFS, BRC, FSSC, ISO 22000) kluczowa dla badania postaw pracowniczych będzie specyfika Firmy i jej systemu.
Pierwszy krok to określenie zasad wynikających z HACCP, które obowiązują pracowników (ubiór, zasady higieniczne, sposób wykonywania zadań itp.) –
Możemy potem przepytać kierowników – które z tych zasad najtrudniej utrzymać/wyegzekwować (nie pytajmy, których zasad pracownicy nie przestrzegają, bo żaden kierownik nie lubi się chwalić, że z czymś sobie nie radzi), w jakich tematach trzeba najczęściej reagować, przypominać, upominać.
Możemy wykorzystać audyty, obchody, monitoring kamer przemysłowych do przyjrzenia się zachowaniom pracowników.
Jak wspominałem na webinarium – pytanie w ankiecie odniesione do wszystkich zasad HACCP (dla każdej zasady osobna odpowiedź) – czy widziałeś jak inni pracownicy nie przestrzegali tej zasady. Ludziom łatwiej jest napisać „widziałem jak ktoś łamał” niż napisać „sam nie zawsze przestrzegam”.
Postawy to także zaangażowanie pracowników i ich aktywność w systemie – ile osób zgłasza problemy lub propozycje poprawy, ile osób zgłasza się do dodatkowych działań (zespoły problemowe, udział w inspekcjach i obchodach, opiniowanie zmian w procedurach i instrukcjach, dodatkowe szkolenia, udział w konkursach itp.)?
W ramach audytów wewnętrznych można wykorzystać rozmowy z szeregowymi pracownikami i poprosić audytorów o subiektywną ocenę tych rozmów (czy odpowiedzi były szczere, pokazywały zrozumienie zasad czy raczej były formalne, „wyuczone” albo brak było odpowiedzi)
Ja bym prosiła o przykładowe cele jakie mogą być, bo z reguły pokrywa się to z celami jakości i bezpieczeństwa żywności.
Nie ma żadnych przeciwskazań, żeby niektóre z celów były wspólne (jakościowe, bezpieczeństwa żywności i kultury bezpieczeństwa żywności) jeśli ich sformułowanie a potem osiągniecie będzie wpływać na wszystkie te dzidziny.
W przypadku kultury bezpieczeństwa żywności – staramy się określać cele związane z poprawą świadomości pracowników i zmianą ich zachowań np.:
Poprawa świadomości w zakresie zasady „w strefach czystych nie jemy i pijemy tylko czystą wodę” – miara: „zmniejszenie stwierdzonych przypadków jedzenia lub picia napojów (kawa, herbata, napoje gazowane itp.) w strefach czystych o X%”
Poprawa świadomości pracowników w zakresie zasady „czystość odzieży i prawidłowe noszenie czepków” – miara: „zmniejszenie stwierdzonych przypadków brudnej odzieży, braku czepka, nieprawidłowo założonego czepka w strefach czystych o X%”
Zwiększenie zaangażowania pracowników w system – miara „wzrost liczby zgłoszonych przez pracowników wniosków poprawy lub incydentów o x% lub x szt.
Oczywiście punktem wyjścia są aktualne wyniki monitorowania parametrów, które miałyby być miarą i wybór takich, gdzie wyniki chcemy w pierwszej kolejności poprawić.
Taki audyt KBŻ sam za chwilę będzie trwał kilka godzin....
Wszystko zależy od wielkości Firmy, liczby zatrudnionych pracowników i wielkości próby, którą chcemy zbadać. Znam Firmę, gdzie obserwację zachowań pracowniczych prowadzi się stale – każdy dział ma zrealizować jedno badanie na każdego pracownika a pojedyncza obserwacja trwa ok. 10 min – i nic nie wskazuje na to, żeby czas poświęcony na takie obserwacje prowadził Firmę do pogorszenia wyników finansowych. J Jeśli uznamy, że odrębne audytowanie kultury bezpieczeństwa żywności zajmuje nam za dużo czasu to możemy pytania z tego zakresu włączyć do standardowego audytu systemowego. Swoją drogą ja bym zapytał ile czasu nam zajmie i ile będzie kosztować wycofanie produktu z rynku, gdy nie przyłożymy wagi do rozwoju kultury bezpieczeństwa a dotychczas stosowane sposoby na „wymuszenie” właściwych zachowań (kontrole, „naloty”, karanie, upominanie i grożenie konsekwencjami itp.) całkowicie przestaną działać (brak bezrobocia, zapotrzebowanie na pracowników na rynku, wejście na rynek pracy pokoleń dla których stała praca w jednej firmie nie jest priorytetem – ludzie przestali się bać „policyjnego” nadzoru, utraty pracy a to powoduje, że coraz trudniej takimi sposobami utrzymać dyscyplinę. Jedyne rozsądne wyjście to trafić do przekonania pracowników, sprawić by chcieli przestrzegać a nie musieli przestrzegać – i do tego potrzebujemy pracy nad kulturą bezpieczeństwa żwyności (czy w ogóle nad kulturą organizacyjną).
Jak motywować pracowników sezonowych i obcokrajowców, kiedy jest duża rotacja?
Bardzo trudny temat. Mechanizmy wpływania na świadomość pracowników (i tych stałych i tych sezonowych) to przede wszystkim:
Mam pełną świadomość, że żadna z metod oddziaływania nie jest 100% skuteczna i uniwersalna. Coś co zadziała na 2 osoby nie zadziała na 3 inne. Staramy się szukać bodźców, rozwiązań, żeby trafić do jak największej liczby pracowników – każdy przekonany to sukces. Po przekroczeniu pewnej wartości progowej ci już przekonani zaczynają przekonywać pozostałych (patrz pkt. 5).