Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Napoje słodzone fruktozą mogą przyczyniać się do stłuszczenia wątroby

Kategoria: Składniki Żywności

Nie tylko tłuszcze

Nowe badania na modelu zwierzęcym przeprowadzone przez naukowców z Hiszpanii pokazują, że duża zawartość tłuszczów w diecie nie jest wystarczająca do wywołania stłuszczenia wątroby w krótkim okresie czasu. Chyba że uwzględni się dodatek słodkich napojów z fruktozą – takie połączenie nie tylko przyspiesza akumulację tłuszczu w wątrobie, ale powoduje też hipertriglicerydemię, która sprzyja rozwojowi chorób układu krążenia.

Wzrost lipogenezy de novo

Fruktoza stanowi jedną z najczęściej stosowanych w przemyśle spożywczym substancji słodzących. Jest ona słodsza od sacharozy, a jednocześnie charakteryzuje się niskim kosztem produkcji, co czyni z niej idealny składnik napojów, sosów i żywności przetworzonej. Dane naukowe dowodzą, że wysokie spożycie tego cukru wiąże się z występowaniem chorób metabolicznych, a najnowsza publikacja zespołu badaczy z Barcelony pokazuje w jaki sposób przyczynia się on do stłuszczenia wątroby. „W przypadku diet zasobnych w tłuszcze dodatek fruktozy w formie płynnej powoduje wzrost lipogenezy de novo, tzn. syntezy tłuszczów z cukrów, a jednocześnie hamuje procesy utleniania lipidów w wątrobie”, wyjaśnia prof. Juan Carlos Laguna z Uniwersytetu w Barcelonie.

„Przedawkowanie fruktozy”

Część badań epidemiologicznych wskazuje na związek pomiędzy spożyciem napojów słodzonych fruktozą a niealkoholowym stłuszczeniem wątroby. Warto przy tym zaznaczyć, że zaobserwowane przez badaczy z Barcelony negatywne efekty w postaci nasilonej syntezy tłuszczów w wątrobie dotyczyły fruktozy w postaci płynnej. „W przypadku słodzonych napojów cukier ten jest natychmiastowo wchłaniany i dociera do wątroby w ogromnych ilościach, wywołując opisane przez nas skutki metaboliczne. Można powiedzieć, że spożywanie słodkich napojów powoduje przedawkowanie fruktozy”, podkreślają naukowcy.

A co z owocami?

Trzeba jednak zaznaczyć, że szkodliwy wpływ fruktozy nie dotyczy jednakowo wszystkich zawierających ją rodzajów żywności. „Kiedy jemy owoce, ilość spożytej fruktozy jest znacznie mniejsza w porównaniu z piciem słodzonych napojów. Dodatkowo proces żucia, a także obecność innych składników, takich jak błonnik pokarmowy, znacznie spowalniają wchłanianie fruktozy i tempo jej docierania do wątroby”, podsumowują autorzy badań.

Źródła: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/mnfr.202101115

https://noticiasdelaciencia.com/art/43818/fructosa-liquida-y-enfermedad-del-higado-graso?fbclid=IwAR0DtmKfx2qMsSt-e9rVCvm5LDZAJilC2u4EfpoLQdLx6D961OzJQSKZ7xM

Wybierz obszar: Dieta i zdrowie Dodatki i składniki Przemysł napojowy

Autor: Wojciech Grodzicki

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn