Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Na polskim rynku pojawiła się nowa organizacja branżowa – Stowarzyszenie Producentów Produktów Zbożowych (SPPZ). Podmiot zrzeszający kluczowych polskich producentów kasz oraz płatków zbożowych będzie działać na rzecz ochrony środowiska i zdrowia, a także rozwoju nowych technologii produkcji. Jednym ze strategicznych obszarów działalności Stowarzyszenia będzie promowanie kategorii kasz i płatków zbożowych, realizowane m.in. poprzez kampanię edukacyjną, popularyzującą wiedzę o tych produktach.
Środowisko, zdrowie, przejrzyste standardy
Stowarzyszenie Producentów Produktów Zbożowych (SPPZ) to nowa organizacja non-profit branży przetwórców zbożowych, zrzeszająca 8 kluczowych polskich firm, produkujących m.in. kasze i płatki zbożowe. Członkowie Stowarzyszenia połączyli siły, by wspólnie kształtować pozytywny wizerunek branży przetwórców zbóż wśród liderów opinii oraz konsumentów. Cele statutowe SPPZ będą realizowane poprzez inicjatywy na rzecz ochrony środowiska oraz zdrowia, z uwzględnieniem istotnego aspektu, jakim jest rozwój nowych technologii w produkcji i przetwórstwie.
Stowarzyszenie Producentów Produktów Zbożowych współpracować będzie z szeroką grupą podmiotów: od instytucji państwowych (m.in. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, z którym już rozpoczęto rozmowy w zakresie poprawy jakości zbóż), przez laboratoria naukowe i badawcze, po dostawców surowców.
Jakość, którą warto promować
W styczniu 2021 r. rozpoczęto pracę nad kampanią „Dobre zboże wiele może. #CzerpZeZboża”, zainicjowaną przez SPPZ. Kampania będzie popularyzować wśród konsumentów wiedzę o zbożach i powstałych z nich produktach, a także ich właściwościach odżywczych. W ramach kampanii przewidziano szereg działań mediowych, aktywności w mediach społecznościowych, współpracę z influencerami i media relations. Wizytówką kampanii oraz samego Stowarzyszenia stanie się serwis www, będący kompendium wiedzy o produktach zbożowych oraz o samej branży: www.dobrezboze.pl. Do współpracy przy kampanii „Dobre zboże wiele może” zaproszono ekspertów z dziedziny zdrowia i żywienia człowieka. Za całościową realizację kampanii odpowiada agencja PR Hub.
Firmy członkowskie i założycielskie Stowarzyszenia Producentów Produktów Zbożowych: Cenos Sp. z o.o., Kupiec Sp. z o. o., Lestello Sp. z o.o., Melvit S.A., Rol-Ryż Sp. z o.o., Sawex Foods Sp. z o.o., Soligrano Sp. z o.o. Sp. k., Sonko Sp. z o.o.
Przeczytaj także
Kwestia dodawania witamin, składników mineralnych i niektórych innych substancji do środków spożywczych jest uregulowana na poziomie UE rozporządzeniem nr 1925/2006. Rozporządzenie to określa podstawowe zasady takiego „wzbogacania” żywności, w tym przesłanki, które powinny być brane pod uwagę przed podjęciem decyzji o dodaniu konkretnego składnika do produktu, jak też kwestie etykietowania, prezentacji i reklamy.
Mimo bardzo wysokich zbiorów w sezonie 2020/21, obecne ceny zbóż podstawowych w Polsce należą do najwyższych w ostatnich latach.
Badania wykazały, że niewielki dodatek enzymu podczas produkcji chleba poprawia funkcje naczyniowe stawiając go tym samym na równi z innymi superfood. Naukowcy są zdania, że technologię można również zastosować do różnego rodzaju przekąsek i batonów energetycznych, które często zawierają otręby pszenne lub mąkę pełnoziarnistą.