Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Globalna sprzedaż online produktów FMCG rośnie czterokrotnie szybciej niż sprzedaż offline, a w nadchodzących latach na rynkach europejskich prognozowany jest duży wzrost e-commerce w sektorze FMCG. Wzrost jest spodziewany ze względu na dynamikę życia zawodowego i prywatnego, rosnące zatłoczenie i coraz większą popularność trendu convenience. Tak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Nielsen.
Raport Nielsena „Future Opportunities in FMCG e-commerce”, który analizuje obecne czynniki wzrostu handlu elektronicznego FMCG na 34 rynkach, podkreśla szybkie tempo w jakim handel elektroniczny FMCG będzie się rozwijał w nadchodzących latach (18,4% CAGR rocznie) i szacuje, że do 2022 r. całkowita globalna sprzedaż wyniesie nawet 400 mld USD.
Rozwój FMCG online
Oczekuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat rynki europejskie stworzą możliwości rozwoju dla FMCG online, przy czym ponad jedna czwarta konsumentów (26%) już teraz korzysta z platform e-commerce do dostarczania produktów do domu. W Europie Wielka Brytania jest liderem istotności sprzedaży online FMCG (6,3%), tuż za nią plasuje się Francja (6,1% FMCG sprzedawanych online), która od początku 2000 r. posiada ogólnokrajowy model e-commerce typu „click-and-collect", dzięki czemu e-commerce odniósł sukces pomimo niskiej gęstości zaludnienia w tym kraju. Szwajcaria, Włochy i Holandia zajmują piąte miejsce w pierwszej piątce rynków sprzedaży FMCG online (odpowiednio 1,8%, 1,7% i 1,5%) w Europie Zachodniej. Inne rynki zachodnioeuropejskie objęte raportem to Belgia, Hiszpania, Niemcy i Portugalia.
Raport Nielsena identyfikuje niektóre z kluczowych i przyszłych czynników wzrostu handlu elektronicznego FMCG, w tym:
Rynek skandynawski
Na rynkach skandynawskich jeden na czterech konsumentów (25%) jest skłonny kupować przez Internet celem zamówienia zakupów do domu, co wskazuje na duże perspektywy dla rozwoju e-commerce w FMCG. Norwegia słynie z wysokiej jakości usług publicznych i infrastruktury oraz postępowości. Ponadto, konsumenci są gotowi do przyjęcia nowych modeli online i istnieją możliwości rozwoju transgranicznego handlu elektronicznego z innymi rynkami nordyckimi, w szczególności w odniesieniu do specjalistycznych kategorii i produktów. Nielsen szacuje, że udział handlu elektronicznego Norwegii w całkowitej sprzedaży FMCG w 2017 r. (1%) wzrośnie do 2,2% (678 mln USD) do 2022 r. Inne rynki skandynawskie objęte raportem to Szwecja i Dania.
Przewidywania dla Polski
W Polsce z kolei, notowany ostatnio wzrost gospodarczy, poprawa perspektyw zatrudnienia i wyższe dochody są motorem zrównoważonego wzrostu konsumpcji. Nielsen szacuje, że od 2017 r. udział Polski w sprzedaży FMCG ogółem (poniżej 1%) wzrośnie do 1,9% (637 mln USD) w 2022 r. Inne rynki wschodnioeuropejskie objęte raportem to Turcja i Rosja.
- Przyszłość i dynamika handlu online FMCG zależy od trzech czynników, które determinują popyt, podaż i opłacalność tego biznesu. Rolą producentów i detalistów jest odpowiadać na potrzeby i oczekiwania grupy konsumentów zwanej „connected spenders”, której to rozwój determinuje rozwój handlu elektronicznego FMCG. Aby rosnący popyt mógł zostać zaspokojony, kluczowy jest również rozwój działalności detalistów, choćby poprzez nowe formy dostaw, rozwój unikalnego asortymentu czy poszukiwanie nowych modeli biznesowych. Opłacalność elektronicznego handlu FMCG leży zaś w gotowości wszystkich graczy do podejmowania zintegrowanych akcji we wszystkich kanałach dystrybucji dzięki odpowiedniej kulturze organizacyjnej, wprowadzonym procesom omnichannel oraz testom nowych technologii – komentuje Patrycja Herbowska, client director i liderka projektu e-commerce w Polsce.
Przeczytaj także
W dniu 15 listopada br. Instytut Żywności i Żywienia zaprasza na kolejne spotkanie, organizowane w ramach Narodowego Programu Zdrowia, skierowane do przedstawicieli przedsiębiorstw sektora FMCG mających istotny udział w zaopatrzeniu sklepików szkolnych w artykuły spożywcze. Celem spotkania jest przedstawienie reprezentantom tego sektora aktualnie obowiązujących przepisów prawnych dotyczących żywienia zbiorowego w szkołach, w oparciu o wymagania...
Rynek napojów jest bardzo nasycony, potrzebuje powiewu świeżości. Standardowe produkty, które znamy wszyscy od lat zalegają na półkach. Krążymy wokół tych samych składów i smaków. Potrzebujemy odrobiny nowego szaleństwa. Czegoś nowego i niestandardowego...
Rynek napojów alkoholowych odpowiada za 1/5 całej sprzedaży produktów FMCG w Polsce. Siedem na dziesięć marek z największą sprzedażą wartościową w 2017 roku wywodzi się z branży napojów alkoholowych...