Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
W związku z dużym zainteresowaniem Państwa artykułem nt. „Trendów smakowych”w kolejnych tygodniach będziemy kontynuować przegląd nowości, światowej prasy w obszarze istotnych trendów nie tylko smakowych, ale też produktowych związanych z żywnością.
Oto pięć MEGATRENDÓW związanych z przemysłem spożywczym i NPD, które w istotny sposób wpłyną na światową branżę napojową w 2020/21 r.
TREND 1: Ekstrakty roślinne i botaniczne
Ekstrakty botaniczne to dziś trend najbardziej na czasie, wpisujący się doskonale w światowy Megatrend „Czystej etykiety”. Na globalnych rynkach pojawiają się coraz częściej produkty, głównie napoje, których unikalny smak jest oparty na ekstraktach roślinnych i botanicznych.
Herbaty smakowe infuzowane różą, lawendą, jaśminem czy hibiskusem były znane od lat, aczkolwiek były to produkty raczej niszowe. Jednak to dopiero ostanie dwa lata przyniosły im globalną popularność, a dodatki takie jak kwiat czarnego bzu, ekstrakt z kwiatu pomarańczy, ylang ylang zaczęły zdobywać uznanie konsumentów. Napoje z dodatkiem ekstraktów kwiatowych w przekazie marketingowym kierowane są nie tylko do kobiet.
Według Innova Market Insights liczba produktów spożywczych z dodatkiem ekstraktów botanicznych rosła w tempie 8% rocznie w latach 2014-2018. Istotny bo 22% wzrost CAGR (Compound Annual Growth Rate - Skumulowany roczny wskaźnik wzrostu) odnotowano w kategorii napojów alkoholowych z dodatkiem ekstraktów botanicznych.
Prognozuje się, że światowy rynek wody gazowanej wzrośnie o CAGR na poziomie 7,4% w latach 2019-2025. Może mieć to związek z rosnącą liczbą dbających o zdrowie konsumentów, ponieważ dodanie ekstraktów owocowych, ziołowych czy kwiatowych do wód może zachęcić do właściwego i częstego nawadniania organizmu.
Amerykańska firma Aura Bora z siedzibą San Francisco wypuściła na rynek wody smakowe z dodatkiem ekstraktów kwiatowych i roślinnych: kaktus-róża, lawenda-ogórek, mięta-arbuz, jagody-bazylia, trawa cytrynowa-kokos. Produkty są bez dodatku cukru, zero kalorii, zero Na+. Połączenia kwiatowo-owocowe świetnie tu komponują.
Z kolei austriacka firma Egger Wildherb zaprezentowała zieloną herbatę z dodatkiem ekstraktu z mniszka lekarskiego i soku gruszkowego. Brytyjski Firefly Love Potion wprowadził na rynek napój na bazie soków owocowych (m.in. winogronowy, brzoskwiniowy, jagodowy, z marakuji) z dodatkiem ekstraktów roślinnych – piołunu, orzeszków cola, arcydzięgla, zielonej kawy.
Napoje alkoholowe
Innowacje zauważamy również w kategorii napojów alkoholowych. Gin jako baza do drinków stał się bardzo popularny wśród młodszych pokoleń. Produkcja ginu jest oparta na destylatach i ekstraktach botanicznych z różnych składników roślinnych (nasiona, korzenie, owoce), a jednym z głównych składników alkoholu są jagody jałowca, które nadają mu charakterystyczny smak.
Innowacje związane z tym alkoholem wkroczyły w nowy etap, od w 100% naturalnego aromatyzowanego jagodami jałowca ginu Bombay Sapphire po jeżynowo-agrestową jego wersję firmy Ben Lomond Gin. Firma ta wypuściła jeszcze na rynek gin o smaku malina-kwiat czarnego bzu. Jednak nie tylko sam gin był przedmiotem eksperymentów botanicznych, ale także tonik, który jest niezmiennie jego wiernym kompanem.
Brytyjski producent ginu rzemieślniczego z Bristolu 6 O'clock Gin wprowadził na rynek nową gamę drinków gin& tonic (RTD - Ready to drink). W asortymencie dostępne są trzy warianty: Exotic Orange, Damson & Ginger oraz wersja Light (0,5% ABV) istniejącego już London Dry Gin & Tonic.
Ekstrakty przypraw to także sposób na ograniczenie dodatku cukru do drinków, tak powstał White Spicy Rum. Rum i cola to znane i klasyczne połączenie, dopiero bogaty smak „Spicy Rum” w połączeniu z chininą w toniku daje nowe doznanie smakowe tzw. „superb pairnig” .
Food pairing
O sztuce „pairing”, czyli właściwego łączenia składników, traktuje książka Niki Segnit „ The Flavours Thesaurus”. Autorka książki opisuje połączenia smakowe, podsuwa interesujące przepisy nie tylko kulinarne, w interesujący sposób przedstawia wiedzę z zakresu chemii smaku, sztuki kulinarnej, własne doświadczenia w tej interesującej dziedzinie.
Warto nadmienić, że na polskim rynku dostępne są ekstrakty roślinne i botaniczne francuskiej firmy Fontarome, której dystrybutorem w Polsce jest https://laboratoriumsmakuizapachu.pl/. Wszystkich zainteresowanych tematem zapraszam do dowiedzenia strony.
W kolejnym artykule: Dodatki funkcjonalne – moda na CBD