Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Okiem eksperta: Trendy smakowe w branży napojowej - ekstrakty roślinne i botaniczne

Kategoria: Składniki Żywności

W związku z dużym zainteresowaniem Państwa artykułem nt. „Trendów smakowych”w kolejnych tygodniach będziemy kontynuować przegląd nowości, światowej prasy w obszarze istotnych trendów nie tylko smakowych, ale też produktowych związanych z żywnością.

Oto pięć MEGATRENDÓW związanych z przemysłem spożywczym i NPD, które w istotny sposób wpłyną na światową branżę napojową w 2020/21 r.

 

  1. Ekstrakty botaniczne – wyższy poziom smaku
  2. Dodatki funkcjonalne – moda na CBD
  3. "Napoje roślinne" – silny wzrost kategorii plant based (np. Napój owsiany, migdałowy) 
  4. Wrażenia smakowe – smak i zapach to już za mało
  5. Cukier na cenzurowanym – jak nowy podatek wpłynął na rynek w innych krajach

TREND 1: Ekstrakty roślinne i botaniczne


Ekstrakty botaniczne to dziś trend najbardziej na czasie, wpisujący się doskonale w światowy Megatrend „Czystej etykiety”. Na globalnych rynkach pojawiają się coraz częściej produkty, głównie napoje, których unikalny smak jest oparty na ekstraktach roślinnych i botanicznych.   

Herbaty smakowe infuzowane różą, lawendą, jaśminem czy hibiskusem były znane od lat, aczkolwiek były to produkty raczej niszowe. Jednak to dopiero ostanie dwa lata przyniosły im globalną popularność, a dodatki takie jak kwiat czarnego bzu, ekstrakt z kwiatu pomarańczy, ylang ylang zaczęły zdobywać uznanie konsumentów. Napoje z dodatkiem ekstraktów kwiatowych w przekazie marketingowym kierowane są nie tylko do kobiet.

Według Innova Market Insights liczba produktów spożywczych z dodatkiem ekstraktów botanicznych rosła w tempie 8% rocznie w latach 2014-2018. Istotny bo 22% wzrost CAGR (Compound Annual Growth Rate - Skumulowany roczny wskaźnik wzrostu) odnotowano w kategorii napojów alkoholowych z dodatkiem ekstraktów botanicznych.

Prognozuje się, że światowy rynek wody gazowanej wzrośnie o CAGR na poziomie 7,4% w latach 2019-2025. Może mieć to związek z rosnącą liczbą dbających o zdrowie konsumentów, ponieważ dodanie ekstraktów owocowych, ziołowych czy kwiatowych do wód może zachęcić do właściwego i częstego nawadniania organizmu.

Amerykańska firma Aura Bora z siedzibą San Francisco wypuściła na rynek wody smakowe z dodatkiem ekstraktów kwiatowych i roślinnych: kaktus-róża, lawenda-ogórek, mięta-arbuz, jagody-bazylia, trawa cytrynowa-kokos. Produkty są bez dodatku cukru, zero kalorii, zero Na+. Połączenia kwiatowo-owocowe świetnie tu komponują.

Z kolei austriacka firma Egger Wildherb zaprezentowała zieloną herbatę z  dodatkiem ekstraktu z mniszka lekarskiego i soku gruszkowego. Brytyjski Firefly Love Potion wprowadził na rynek napój na bazie soków owocowych (m.in. winogronowy, brzoskwiniowy, jagodowy, z marakuji) z dodatkiem ekstraktów roślinnych – piołunu, orzeszków cola, arcydzięgla, zielonej kawy. 

ZAPISZ SIĘ NA: Warsztaty smakowe - trendy w branży napojowej - degustacja wybranych produktów

Napoje alkoholowe

Innowacje zauważamy również w kategorii napojów alkoholowych. Gin jako baza do drinków stał się bardzo popularny wśród młodszych pokoleń. Produkcja ginu jest oparta na destylatach i ekstraktach botanicznych z różnych składników roślinnych (nasiona, korzenie, owoce), a  jednym z głównych składników alkoholu są jagody jałowca, które nadają mu charakterystyczny smak.

Innowacje związane z tym alkoholem wkroczyły w nowy etap, od w 100% naturalnego aromatyzowanego jagodami jałowca ginu Bombay Sapphire po jeżynowo-agrestową jego wersję firmy Ben Lomond Gin. Firma ta wypuściła jeszcze na rynek gin o smaku malina-kwiat czarnego bzu. Jednak nie tylko sam gin był przedmiotem eksperymentów botanicznych, ale także tonik, który jest niezmiennie jego wiernym kompanem.

Brytyjski producent ginu rzemieślniczego z Bristolu 6 O'clock Gin wprowadził na rynek nową gamę drinków gin& tonic (RTD - Ready to drink). W asortymencie dostępne są trzy warianty: Exotic Orange, Damson & Ginger oraz wersja Light (0,5% ABV) istniejącego już London Dry Gin & Tonic.

Ekstrakty przypraw to także sposób na ograniczenie dodatku cukru do drinków, tak powstał White Spicy Rum. Rum i cola to znane i klasyczne połączenie, dopiero bogaty smak „Spicy Rum” w połączeniu z chininą w toniku daje nowe doznanie smakowe tzw. „superb pairnig” .

Food pairing

O sztuce „pairing”, czyli właściwego łączenia składników, traktuje książka Niki Segnit „ The Flavours Thesaurus”. Autorka książki opisuje połączenia smakowe, podsuwa interesujące przepisy nie tylko kulinarne, w interesujący sposób przedstawia wiedzę z zakresu chemii smaku, sztuki kulinarnej, własne doświadczenia w tej interesującej dziedzinie.

Warto nadmienić,  że na polskim rynku dostępne są ekstrakty roślinne i botaniczne francuskiej firmy Fontarome, której dystrybutorem w Polsce jest https://laboratoriumsmakuizapachu.pl/. Wszystkich zainteresowanych tematem zapraszam do dowiedzenia strony.

 

W kolejnym artykule: Dodatki funkcjonalne – moda na CBD

 

Autor:Robert Rzewuski-Wieprzkowicz
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Artykuł opublikowany dzięki:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.