Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Popyt na produkty roślinne rośnie - prognozy w tej kategorii żywności na 2023 rok

Kategoria: Biznes, Składniki Żywności

Światowy rynek żywności pochodzenia roślinnego rozwija się jak nigdy dotąd. W 2020 r wyceniono go na nieco ponad 23 mld USD, a przewiduje się, że do 2028 r. przekroczy 61 mld USD. Ten wzrost napędzają świadomi konsumenci, ale także marki, które wciąż dostarczają klientom nowe, innowacyjne produkty pochodzenia roślinnego.

Przewiduje się, że w 2023 r. na rynek trafi więcej innowacji z branży żywności roślinnej niż kiedykolwiek. Zrównoważony rozwój będzie zyskiwał na znaczeniu, a firmy spożywcze i szefowie kuchni będą poszukiwać nowych, kreatywnych sposobów ograniczania ilości odpadów. Ponadto opcje roślinne w menu restauracji zostaną ulepszone i rozszerzone.

Prognozy i trendy w żywności roślinnej na 2023 rok

  1. Grzyby

Grzyby, znane ze swojej wartości odżywczej oraz mięsistego smaku umami i konsystencji, od wieków są podstawą kuchni na bazie roślin w kulturach na całym świecie. W 2023 roku więcej osób odejdzie od skromnych odmian kasztanów i portabello i wybierze takie opcje, jak boczniaki (których rynek już rośnie), lwia grzywa (soplówka jeżowata), maitake, enoki i shiitake.

Według Data Bridge Market Research istnieje kilka czynników napędzających wzrost rynku grzybów funkcjonalnych, a wśród nich są pozytywne nastawienie do ekologicznej higieny osobistej, a także wyłaniająca się rola grzybów w przemyśle spożywczym.

  1. Roślinne zamienniki ryb

Gama opcji na rynku już zaczęła rosnąć, ale wraz z nowymi wschodzącymi markami, takimi jak austriacka Revo Foods (która stworzyła pełnowymiarowy wegański "filet z łososia" za pomocą technologii druku 3D) i Aqua Cultured Foods (która oferuje alternatywy owoców morza z grzybami - pochodne mykoproteiny), przemysł stanie się jeszcze bardziej popularny. Według Fact.MR, w szczególności sektor krewetek roślinnych ma wkrótce wzrosnąć.

  1. Wodorosty

Under the sea to zdecydowanie temat przewodni na rok 2023, ponieważ zapotrzebowanie na zwykłe wodorosty również będzie rosło. Składnik jest wszechstronny; może być spożywany sam, suszony, świeży lub dodawany do wegańskich przepisów lub produktów rybnych, aby podkreślić ich rybi smak. Jest również pożywny, ponieważ zawiera wiele przeciwutleniaczy, a także jod i jest zrównoważony. Wodorosty wymagają bardzo niewielu zasobów do wzrostu (bez świeżej wody i gleby!), a ich uprawa pochłania dwutlenek węgla. Fortune Business Insights wymienia świadomość ekologiczną i szybko rozwijający się weganizm jako dwa kluczowe czynniki napędzające rynek wodorostów.

  1. Upcykling i zero waste

Marnowanie żywności to duży problem. Każdego roku na świecie marnuje się 2,5 mld ton żywności. Przyczynia się to do emisji gazów cieplarnianych, ponieważ gnijąca stara żywność wytwarza metan. W 2023 roku więcej marek będzie pracować nad rozwiązaniem tego problemu.

Whole Foods Market przewiduje, że będzie więcej upcyklingu z przemysłu roślinno-mleczarskiego, w szczególności z miąższu owsianego, sojowego i migdałowego, które staną się podstawą mąki i mieszanek do pieczenia. Fact.MR docenił nawet upcyklingowane składniki jako rynek sam w sobie i szacuje, że obecnie branża o wartości 275 mln USD odnotuje wzrost rok do roku o 5,9 procent. Kluczowe kategorie składników pochodzących z recyklingu obejmują mąkę, oleje, witaminy i białko w proszku.

Low- i zero-waste staje się coraz bardziej popularne również w świecie restauracyjnym. Na przykład włoski szef kuchni Giuseppe Geraci prowadzi kursy mistrzowskie na temat zrównoważonej, bezodpadowej kuchni, z daniami głównie roślinnymi.

  1. Więcej opcji roslinnych w menu restauracji

Po pandemii COVID-19 i lockdownach w 2022 r. restauracje zaczęły się odradzać. A przy większej niż kiedykolwiek liczbie fleksitariańskich knajpek, więcej lokali gastronomicznych zaspokaja popyt na produkty roślinne. Roślinne fast foody już się rozwijają, ale ogólnie rzecz biorąc, przyjazny dla wegan przemysł restauracyjny będzie się umacniał. Międzynarodowa firma konsultingowa CGA przewiduje większą liczbę opcji wegańskiej pizzy (pizza była najpopularniejszym jedzeniem na wynos w 2022 r.), a także ogólnie większej liczby dań na bazie warzyw, przy czym rośliny „coraz częściej są wykorzystywane jako główne składniki”.

Źródło: https://vegnews.com/vegan-guides/vegan-food-trends-2023

Wybierz temat: Dieta i zdrowie Dodatki i składniki Nowości rynkowe Plant-based

Autor: Katarzyna Oleksy

Przeczytaj także

  • 10.11.2022

    Bezpieczeństwo spożycia wodorostów – nowy raport WHO/FAO

    Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) opublikowały wspólny raport dotyczący ryzyka związanego ze spożyciem glonów i roślin wodnych.

    Czytaj więcej
  • 18.10.2022

    Przyszłość należy do białka roślinnego

    Zapotrzebowanie na białka roślinne jest zaspokajane głównie przez białka sojowe. Jednak zapotrzebowanie na alternatywy niemodyfikowane genetycznie jest bardzo duże. Obecnie jest ono pokrywane głównie przez białka grochu, choć w przyszłości można by również skuteczniej wykorzystać ziemniaka. Optymalizacja przetwarzania pozwala na jeszcze efektywniejsze wykorzystanie surowców roślinnych. Wirówki przemysłowe, takie jak dekantery Flottweg, pomagają wykorzystać te cenne zasoby.

    Czytaj więcej
  • 11.10.2022

    Oceany możliwości - substytuty ryb stają się coraz bardziej popularne

    Segment substytutów ryb rozwija się wolniej niż rynek mięsa roślinnego, ale nie bez przyczyny – produkty rybne są trudniejsze do odtworzenia w wegańskiej wersji. Istnieją jednak wyraźne oznaki, że substytuty ryb stają się coraz bardziej popularne. Spodziewając się, że zainteresowanie konsumentów wyjdzie poza ‘’klasyczne’’ nuggetsy i paluszki – Brenntag pracuje obecnie nad rozwiązaniami dla kolejnych produktów z tej kategorii.

    Czytaj więcej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.