Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Światowy rynek żywności pochodzenia roślinnego rozwija się jak nigdy dotąd. W 2020 r wyceniono go na nieco ponad 23 mld USD, a przewiduje się, że do 2028 r. przekroczy 61 mld USD. Ten wzrost napędzają świadomi konsumenci, ale także marki, które wciąż dostarczają klientom nowe, innowacyjne produkty pochodzenia roślinnego.
Przewiduje się, że w 2023 r. na rynek trafi więcej innowacji z branży żywności roślinnej niż kiedykolwiek. Zrównoważony rozwój będzie zyskiwał na znaczeniu, a firmy spożywcze i szefowie kuchni będą poszukiwać nowych, kreatywnych sposobów ograniczania ilości odpadów. Ponadto opcje roślinne w menu restauracji zostaną ulepszone i rozszerzone.
Prognozy i trendy w żywności roślinnej na 2023 rok
Grzyby, znane ze swojej wartości odżywczej oraz mięsistego smaku umami i konsystencji, od wieków są podstawą kuchni na bazie roślin w kulturach na całym świecie. W 2023 roku więcej osób odejdzie od skromnych odmian kasztanów i portabello i wybierze takie opcje, jak boczniaki (których rynek już rośnie), lwia grzywa (soplówka jeżowata), maitake, enoki i shiitake.
Według Data Bridge Market Research istnieje kilka czynników napędzających wzrost rynku grzybów funkcjonalnych, a wśród nich są pozytywne nastawienie do ekologicznej higieny osobistej, a także wyłaniająca się rola grzybów w przemyśle spożywczym.
Gama opcji na rynku już zaczęła rosnąć, ale wraz z nowymi wschodzącymi markami, takimi jak austriacka Revo Foods (która stworzyła pełnowymiarowy wegański "filet z łososia" za pomocą technologii druku 3D) i Aqua Cultured Foods (która oferuje alternatywy owoców morza z grzybami - pochodne mykoproteiny), przemysł stanie się jeszcze bardziej popularny. Według Fact.MR, w szczególności sektor krewetek roślinnych ma wkrótce wzrosnąć.
Under the sea to zdecydowanie temat przewodni na rok 2023, ponieważ zapotrzebowanie na zwykłe wodorosty również będzie rosło. Składnik jest wszechstronny; może być spożywany sam, suszony, świeży lub dodawany do wegańskich przepisów lub produktów rybnych, aby podkreślić ich rybi smak. Jest również pożywny, ponieważ zawiera wiele przeciwutleniaczy, a także jod i jest zrównoważony. Wodorosty wymagają bardzo niewielu zasobów do wzrostu (bez świeżej wody i gleby!), a ich uprawa pochłania dwutlenek węgla. Fortune Business Insights wymienia świadomość ekologiczną i szybko rozwijający się weganizm jako dwa kluczowe czynniki napędzające rynek wodorostów.
Marnowanie żywności to duży problem. Każdego roku na świecie marnuje się 2,5 mld ton żywności. Przyczynia się to do emisji gazów cieplarnianych, ponieważ gnijąca stara żywność wytwarza metan. W 2023 roku więcej marek będzie pracować nad rozwiązaniem tego problemu.
Whole Foods Market przewiduje, że będzie więcej upcyklingu z przemysłu roślinno-mleczarskiego, w szczególności z miąższu owsianego, sojowego i migdałowego, które staną się podstawą mąki i mieszanek do pieczenia. Fact.MR docenił nawet upcyklingowane składniki jako rynek sam w sobie i szacuje, że obecnie branża o wartości 275 mln USD odnotuje wzrost rok do roku o 5,9 procent. Kluczowe kategorie składników pochodzących z recyklingu obejmują mąkę, oleje, witaminy i białko w proszku.
Low- i zero-waste staje się coraz bardziej popularne również w świecie restauracyjnym. Na przykład włoski szef kuchni Giuseppe Geraci prowadzi kursy mistrzowskie na temat zrównoważonej, bezodpadowej kuchni, z daniami głównie roślinnymi.
Po pandemii COVID-19 i lockdownach w 2022 r. restauracje zaczęły się odradzać. A przy większej niż kiedykolwiek liczbie fleksitariańskich knajpek, więcej lokali gastronomicznych zaspokaja popyt na produkty roślinne. Roślinne fast foody już się rozwijają, ale ogólnie rzecz biorąc, przyjazny dla wegan przemysł restauracyjny będzie się umacniał. Międzynarodowa firma konsultingowa CGA przewiduje większą liczbę opcji wegańskiej pizzy (pizza była najpopularniejszym jedzeniem na wynos w 2022 r.), a także ogólnie większej liczby dań na bazie warzyw, przy czym rośliny „coraz częściej są wykorzystywane jako główne składniki”.
Źródło: https://vegnews.com/vegan-guides/vegan-food-trends-2023
Przeczytaj także
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) opublikowały wspólny raport dotyczący ryzyka związanego ze spożyciem glonów i roślin wodnych.
Zapotrzebowanie na białka roślinne jest zaspokajane głównie przez białka sojowe. Jednak zapotrzebowanie na alternatywy niemodyfikowane genetycznie jest bardzo duże. Obecnie jest ono pokrywane głównie przez białka grochu, choć w przyszłości można by również skuteczniej wykorzystać ziemniaka. Optymalizacja przetwarzania pozwala na jeszcze efektywniejsze wykorzystanie surowców roślinnych. Wirówki przemysłowe, takie jak dekantery Flottweg, pomagają wykorzystać te cenne zasoby.
Segment substytutów ryb rozwija się wolniej niż rynek mięsa roślinnego, ale nie bez przyczyny – produkty rybne są trudniejsze do odtworzenia w wegańskiej wersji. Istnieją jednak wyraźne oznaki, że substytuty ryb stają się coraz bardziej popularne. Spodziewając się, że zainteresowanie konsumentów wyjdzie poza ‘’klasyczne’’ nuggetsy i paluszki – Brenntag pracuje obecnie nad rozwiązaniami dla kolejnych produktów z tej kategorii.