Przedstawiciele przedsiębiorstw z szerokiego zakresu branż oraz eksperci środowiskowi spotkali się w środę, 15 marca, w Warszawie, na jednym z cyklicznych zebrań społeczności Climate Leadership, programu UNEP/GRID-Warszawa. Celem tego, realizowanego od 2019 roku przedsięwzięcia, jest wspólne wypracowywanie rozwiązań, które ograniczą nasz negatywny wpływ na planetę i zbliżą biznes do osiągnięcia neutralności klimatycznej.
Pokrywa lodowa Grenlandii straciła masę 26 rok z rzędu i po raz pierwszy spadł tam deszcz zamiast śniegu (WMO, 2022), a zmiany klimatyczne wkrótce spowodują dodatkowe 250 000 zgonów rocznie (WHO, 2021). Potrójny kryzys planetarny wymaga dzisiaj zbudowania nowych relacji między ludźmi a Ziemią. Podążając za przesłaniem UN Science Policy Business Forum, które brzmi: “Współpraca podejmowana między ekspertami i biznesem będzie miała krytyczne znaczenie dla klimatu naszej planety w najbliższej przyszłości”, społeczność zbudowana wokół programu Climate Leadership spotkała się, aby wymienić się dobrymi praktykami i zmotywować do dalszego działania.
Profesor Bolesława Rok i Jarosław Rot, chief sustainability officer w BNP Paribas Bank Polska S.A., rozmawiali o wyzwaniach stojących przed branżą finansową. Przyjmując, że przed nami 5 najważniejszych lat dla osiągnięcia celów neutralności klimatycznej, rozmówcy zastanawiali się w jaki sposób branża finansowa może napędzać tę transformację. Jarosław Rot zauważył, że przestaliśmy rozmawiać o zmianie klimatu z punktu widzenia etyki - “(...) to, co ma teraz moc, to przeniesienie tych tematów na grunt gospodarczy. Pojawiły się elementy stymulujące i powodujące, że zmiana się po prostu opłaca. Firmy muszą wiedzieć, że w ten sposób mogą poprawić swoją sytuację ekonomiczną” – mówił Rot.
Maria Andrzejewska, dyrektor generalna UNEP/GRID-Warszawa, podkreśliła, że: “Coraz częściej biznes akcentuje potrzebę dobrych regulacji. Wzmacnianie konkurencyjności oznacza dla firm, że muszą budować swój biznes niemal od nowa, ale w długim okresie to właśnie te firmy wygrywają”. Zdecydowanie większa niż jeszcze przed kilkoma laty potrzeba zmian i dalszego pozyskiwania wiedzy jest zauważalna, także dzięki liczącym się coraz bardziej czynnikom ESG.
Podczas spotkania uczestnicy dyskutowali także w podzespołach, wypracowując rozwiązania w 6 obszarach działań, wyznaczonych w programie Climate Leadership jako kierunki zmian. Są to:
- wdrażanie nowych regulacji
- wykorzystanie surowców i materiałów
- wsparcie transformacji klimatycznej
- włączanie pracowników
- produkty i usługi dla klimatu
- procesy dekarbonizacyjne
W program zaangażowanych jest już ponad 1000 osób, a firmy, takie jak BASF, Samsung, IKEA, Carrefour, Grupa Żywiec, McDonald’s i wiele innych, podjęły już łącznie 38 zobowiązań klimatycznych. Od tego roku program działa całorocznie (a nie jak do tej pory w edycjach) i w każdej chwili kolejne przedsiębiorstwa mogą do niego dołączyć.
Maria Andrzejewska dziękując wszystkim za przybycie powiedziała, że spotkania społeczności Climate Leadership łączą ludzi dążących do wspólnego celu i pozwalają wzajemnie się od siebie uczyć.