Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Dynamiczny wzrost
Według wstępnych danych MF (za MRiRW) w 2017 r. z Polski na rynki zagraniczne sprzedano produkty mleczarskie o wartości 1,97 mld EUR czyli o 33% większej niż w 2016 r. i o 8% większej od rekordowej wartości z 2014 r. Warto zauważyć, że dynamika wzrostu wartości eksportu do krajów UE (wzrost o 35%) była większa niż na rynki krajów trzecich (o 26%). W rezultacie do krajów UE sprzedano produkty za 1,49 mld EUR, co stanowiło 76% wartości eksportu produktów mleczarskich ogółem. Największym, pod względem wartości, ich odbiorcą były Niemcy, gdzie sprzedaż wyniosła 425 mln EUR, czyli ponad 1/5 wartości eksportu ogółem.
Wzrost wartości eksportu odnotowano w przypadku wszystkich głównych kategorii produktów mleczarskich. Największą dynamiką charakteryzowało się masło i pozostałe tłuszcze mleczne, których wartość wywozu zwiększyła się ponad dwukrotnie (o 102%) do 265 mln EUR. Było to wynikiem, zarówno wyższych cen uzyskiwanych za te produkty, jak i większego, o 26%, wolumenu eksportu (57 tys. t). Najbardziej, zwiększył się wolumen ich sprzedaży do Holandii (o 5,9 tys. t; o 147%) oraz do Francji (o 2,6 tys. t; o 144%).
Głównie sery i twarogi
Najważniejszą pozycję w eksporcie produktów mleczarskich z Polski stanowiły sery i twarogi. Wartość ich eksportu w 2017 r. zwiększyła się o 18% do 740 mln EUR, co stanowiło 38% wartości eksportu ogółem. Wartość eksportu serów i twarogów była też o 7,4% większa od rekordowej z 2013 r. Wolumen sprzedaży zagranicznej serów zwiększył się nieznacznie, o 3,7% do 243 tys. t. Zadecydował o tym przede wszystkim ostatni kwartał roku, kiedy to w relacji rocznej, wolumen eksportu tych produktów był o 1% mniejszy. Warto też odnotować, że w 2017 r. wolumen eksportu do krajów trzecich wzrósł o 13,4% do 54 tys. t, podczas gdy do krajów UE o 1,2% do 190 tys. t. Zmniejszył się wolumen eksportu serów i twarogów do dwóch największych ich odbiorców z Polski – Niemiec (o 3% do 36,3 tys. t) oraz do Czech (o 12% do 25,7 tys. t). Znaczący wzrost odnotowano natomiast w przypadku takich krajów jak Włochy (o 19% do 19,8 tys. t), Arabia Saudyjska (o 18% do 10,7 tys. t) i Holandia (o 39% do 9,0 tys. t).
W 2017 r. wartość eksportu mleka i śmietany płynnej z Polski zwiększyła się o 37,6% do 385 mln EUR, podczas gdy ich wolumen zmniejszył się o 1,5% do 598 tys. t. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku serwatki, której wartość sprzedaży na rynki zewnętrzne zwiększyła się o 42,5% do 214 mln EUR, a wolumen zmniejszył się o 3,3% do 215 tys. t. Wolumen eksportu mleka w proszku zwiększył się o 11,8% do 121 tys. t a jego wartość osiągnęła 245 mln EUR i była o 29% większa niż przed rokiem. Zwiększył się również, o 4,5% do 93 tys. t, eksport jogurtów i pozostałych napojów fermentowanych. Wartość tej sprzedaży zwiększyła się o 14,5% do 118 mln EUR.
Wyższe saldo
Wartość importu produktów mleczarskich do Polski wyniosła 877 mln EUR, wzrosła w mniejszym stopniu niż wartość eksportu, bo o 8%. W konsekwencji saldo handlu zagranicznego poprawiło się o 63,5% i wyniosło 1,09 mld EUR, czyli tyle, ile w rekordowym 2014 r.
Przeczytaj także
Sery i twarogi stanowią główną pozycję w eksporcie produktów mleczarskich z Unii Europejskiej. W 2016 r. przychody ze sprzedaży tych produktów na rynki krajów pozaunijnych wyniosły 3,6 mld EUR co stanowiło 40% całkowitej wartości...
W 2017 r. w dużych zakładach, produkcja serów dojrzewających w Polsce zwiększyła się o 2,9% i wyniosła 331 tys. t. Tempo wzrostu produkcji serów dojrzewających było zatem zbliżone do średniej z poprzednich pięciu lat, a wielkość...