Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Rekordowa wartość eksportu produktów mleczarskich

Kategoria: Biznes

Dynamiczny wzrost

Według wstępnych danych MF (za MRiRW) w 2017 r. z Polski na rynki zagraniczne sprzedano produkty mleczarskie o wartości 1,97 mld EUR czyli o 33% większej niż w 2016 r. i o 8% większej od rekordowej wartości z 2014 r. Warto zauważyć, że dynamika wzrostu wartości eksportu do krajów UE (wzrost o 35%) była większa niż na rynki krajów trzecich (o 26%). W rezultacie do krajów UE sprzedano produkty za 1,49 mld EUR, co stanowiło 76% wartości eksportu produktów mleczarskich ogółem. Największym, pod względem wartości, ich odbiorcą były Niemcy, gdzie sprzedaż wyniosła 425 mln EUR, czyli ponad 1/5 wartości eksportu ogółem.

Wzrost wartości eksportu odnotowano w przypadku wszystkich głównych kategorii produktów mleczarskich. Największą dynamiką charakteryzowało się masło i pozostałe tłuszcze mleczne, których wartość wywozu zwiększyła się ponad dwukrotnie (o 102%) do 265 mln EUR. Było to wynikiem, zarówno wyższych cen uzyskiwanych za  te produkty, jak i większego, o 26%, wolumenu eksportu (57 tys. t). Najbardziej, zwiększył się wolumen ich sprzedaży do Holandii (o 5,9 tys. t; o 147%) oraz do Francji (o 2,6 tys. t; o 144%).

Głównie sery i twarogi

Najważniejszą pozycję w eksporcie produktów mleczarskich z Polski stanowiły sery i twarogi. Wartość ich eksportu w 2017 r. zwiększyła się o 18% do 740 mln EUR, co stanowiło 38% wartości eksportu ogółem.  Wartość eksportu serów i twarogów była też o 7,4% większa od rekordowej z 2013 r. Wolumen sprzedaży zagranicznej serów zwiększył się nieznacznie, o 3,7% do 243 tys. t. Zadecydował o tym przede wszystkim ostatni kwartał roku, kiedy to w relacji rocznej, wolumen eksportu tych produktów był o 1% mniejszy. Warto też odnotować, że  w 2017 r. wolumen eksportu do krajów trzecich wzrósł o 13,4% do 54 tys. t, podczas gdy do krajów UE o 1,2% do 190 tys. t. Zmniejszył się wolumen eksportu serów i twarogów do dwóch największych ich odbiorców z Polski – Niemiec (o 3% do 36,3 tys. t) oraz do Czech (o 12% do 25,7 tys. t). Znaczący wzrost odnotowano natomiast w przypadku takich krajów jak Włochy (o 19% do 19,8 tys. t), Arabia Saudyjska (o 18% do 10,7 tys. t) i Holandia (o 39% do 9,0 tys. t).

W 2017 r. wartość eksportu mleka i śmietany płynnej  z Polski zwiększyła się o 37,6% do 385 mln EUR, podczas gdy ich wolumen zmniejszył się o 1,5% do 598 tys. t. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku serwatki, której wartość sprzedaży na rynki zewnętrzne zwiększyła się o 42,5% do 214 mln EUR, a wolumen zmniejszył się o 3,3% do 215 tys. t. Wolumen eksportu mleka w proszku zwiększył się o 11,8% do 121 tys. t a jego wartość osiągnęła 245 mln EUR i była o 29% większa niż przed rokiem. Zwiększył się również, o 4,5% do 93 tys. t, eksport jogurtów i pozostałych napojów fermentowanych. Wartość tej sprzedaży zwiększyła się o 14,5% do 118 mln EUR.

Wyższe saldo

Wartość importu produktów mleczarskich do Polski wyniosła 877 mln EUR,  wzrosła w mniejszym stopniu niż wartość eksportu, bo o 8%. W konsekwencji saldo handlu zagranicznego poprawiło się o 63,5% i wyniosło 1,09 mld EUR, czyli tyle, ile w rekordowym 2014 r.

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

Autor: BGŻ BNP Paribas

BGŻ BNP Paribas

Paweł Wyrzykowski
Ekspert rynków rolnych
Rynek mleka

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.