Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Według badań opublikowanych w Journal of NutritionEducation and Behavior oszczędność czasu jest ważnym czynnikiem decydującym o wyborze gotowych produktów mrożonych jednak proces ten jest jeszcze bardziej złożony.
Żywność przetworzona zawiera więcej kalorii, cukrów, soli oraz kwasów nasyconych niż żywność naturalna, jednak staje się coraz bardziej popularnym wyborem żywieniowym wielu konsumentów, głównie ze względu na redukcję energii, czasu potrzebnych do przygotowania posiłku oraz nie wymaga od konsumenta specjalnych zdolności kulinarnych. Produkty takie jak przystawki w pudełkach lub mrożone obiady dostępne w każdym sklepie dla każdego konsumenta mogą doprowadzić doprowadzić do diety zubożenia diety konsumenta dlatego też naukowcy z Uniwersytetu w Minnesocie oraz Uniwersytetu Duke postanowili zbadać motywy zakupowe konsumentów w stosunku do gotowych produktów mrożonych. Grupę poddaną badaniu stanowili rodzice.
Chociaż większość ankietowanych (57%) zadeklarowała oszczędność czasu jako główny czynnik wpływający na zakup produktów gotowych, końcowe wyniki okazały się być bardziej złożone. Prawie połowa rodziców (49%) uważa produkty gotowe za smaczne, natomiast blisko 1/3 wybiera je ze względu na to, że dzieci mogą pomóc im w przygotowaniu takiego posiłku. Ponad 1/4 (27%) zwróciła uwagę na niższe koszty produktów mrożonych.
Melissa Horning, lider zespołu badawczego uważa, że nie ma nic dziwnego w tym, że rodzice decydują się na zakup produktów gotowych. Wygoda oraz wszechobecna reklama promująca tego typu produkty znacząco wpływa na wybór konsumentów.
Badania wykazały zależność pomiędzy zakupem produktów mrożonych, a chęcią zaoszczędzenia czasu. Badacze odkryli również związek między częstszym kupowaniem tego typu produktów przez rodziców, którzy pracują większą ilość godzin w tygodniu.
Wyniki badania wskazują na pewne obawy związane z wyborem produktów gotowych. Obawy związane są głównie z mniejszym spożyciem owoców i warzyw przez osoby wybierające posiłki gotowe oraz większym spożyciem mało wartościowych posiłków. Badanie zwróciło również uwagę naukowców na niską samoocenę pod względem zdolności kulinarnych. W przyszłości planowane są badania, które mają skupić się na tej kwestii.
Źródła
Reasons Parents Buy Prepackaged, Processed Meals: It IsMoreComplicatedThan “I Don'tHave Time” Melissa L. Horning, Jayne A. Fulkerson, Sarah E. Friend, Mary Story, Journal of Nutrition Education and Behavior, Vol. 49, Issue 1, p60–66.e1 Published online: October 13, 2016
Przeczytaj także
Na rynku spożywczym w sposób nieustający pojawiają się nowe wyzwania prawne i techniczne. Dotyczą one składników, oznakowania, kontroli zanieczyszczeń, jakości opakowań i wszystko to na ogół w opcji obowiązkowej dla producentów.
Przemysł spożywczy jest numerem jeden na świecie zarówno pod względem wielkości zatrudnienia, jak i obrotów finansowych w porównaniu z innymi sektorami gospodarki, będąc równocześnie mniej innowacyjnym...