Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Na rynku spożywczym w sposób nieustający pojawiają się nowe wyzwania prawne i techniczne. Dotyczą one składników, oznakowania, kontroli zanieczyszczeń, jakości opakowań i wszystko to na ogół w opcji obowiązkowej dla producentów. Na to nakładają się różnego typu lokalne lub mega trendy konsumenckie, ale również często trendy wymuszone zmianami w strukturze handlu i dystrybucji.
Wśród już utrwalonych i bardzo istotnych trendów, które można określić jako Mega, są dwa zasługujące na wyróżnienie.
Pierwszy to proces czyszczenia etykiet i uzyskanie produktu o tak zwanej czystej etykiecie. Oczywiście nie chodzi tu o formę graficzną , ale jak najkrótszą listę składników, na której najlepiej jeśli występują tylko naturalne ich formy. W pewnych grupach produktowych to już jest wyścig pomiędzy producentami, ale również sieci wywierają ogromną presję kierując się oczekiwaniami klientów. Czy warto być pierwszym i ponosić ryzyko technologiczne wprowadzanych zmian, czy może lepiej obserwować rynek i podążać za pionierami zmian. A gdyby mieć wszystkie dane o produktach z danej kategorii w jednym miejscu i dodatkowo dostępne w wielofunkcyjnej aplikacji do analiz porównawczych i statystycznych, to z pewnością by to ułatwiło wprowadzanie zmian w składach produktów.
Drugi trend, który częściowo w świadomości konsumentów połączony jest z tym pierwszym, to podkreślanie prozdrowotnych cech produktu. Niestety często presja na usuwanie z list składników pozycji E, nie ma z tym nic wspólnego, ale przekonanie, że każde E jest niekorzystne, jest gdzieś w świadomości wielu konsumentów, często zresztą to poszukiwanie prozdrowotności w każdej kategorii produktowej jest trochę na siłę. Wracając jednak do nurtu zdrowia, to wiadomo że lista możliwości stosowania oświadczeń zdrowotnych jest regulowana prawnie, a procedura uzyskiwania nowych oświadczeń skomplikowana i bardzo kosztowna. Dlatego bardzo często producenci podkreślają nie tyle prozdrowotność produktu, co fakt występowania w nim konkretnego składnika, który ma taką opinię u konsumentów. Drugim obszarem rywalizacji jest profil wartości odżywczych, który od tego roku jest już obowiązkowo umieszczany na etykiecie i daje konsumentowi większą świadomość wyboru a producentowi szersze pole działania i odróżnienia się od konkurentów. Tu znowu najlepiej jeśli byłaby sposobność taniego i szybkiego wglądu do pełnej listy produktów na rynku, możliwość wyszukiwania poszczególnych składników, wizualizacji i porównywania profili odżywczych wszystkich produktów lub specyficznie ograniczonych grup produktów, do na przykład konkretnego smaku lub konkretnego producenta.
Jest jeszcze jedno wyzwanie dla producentów, szczególnie tych którzy budują swoją koncepcję marketingową na bardzo szerokiej gamie asortymentowej. Sam koncept jest oczywiście bardzo atrakcyjny dla konsumenta, pytanie tylko czy przy obecnych kosztach wprowadzenia produktu na rynek jest efektywny. Do tego dokłada się jeszcze zmieniająca struktura rynku dystrybucji i przesuniecie handlu w stronę mniejszych formatów sklepów, a co za tym idzie krótszej półki na asortyment. I tak, jeśli w hipermarkecie możemy znaleźć kilkadziesiąt pozycji w danym asortymencie to już w formacie supermarketu lub sklepu typu convienience będzie to tylko kilka. W jakimś stopniu przesuwa to rynek w stronę opracowywania konceptów produktowych o długim potencjale sprzedaży, a jak wiadomo jest to niezwykle trudne. Dane z rynku amerykańskiego mówią o tym , że nawet do 90% nowych konceptów nie przeżywa na rynku pierwszego roku. Dlatego śledzenie w czasie pełnego asortymenty danej grupy produktowej daje nam możliwość wydzielenia jako oddzielnego zbioru tych produktów, które kolokwialnie „wypadły” z rynku i poddaniu tej grupy krytycznej analizie pod katem składu, profili wartości odżywczych itp. co w domyśle ma nas ustrzec przed powtarzaniem receptur i koncepcji, które się nie sprawdziły.
Zapraszamy do zapoznania się z funkcjonalnością bazy profili produktowych ProBaza firmy Prokonsument oraz krótkim raportem z przeglądu rynku ketchupów.
Przeczytaj także
Etykieta jest dla producenta żywności najlepszą drogą przekazania konsumentowi informacji o swoim produkcie, jednak według ankiety przeprowadzonej przez firmę Bernstein...
Na podstawie doniesień prasowych stworzyliśmy dla Państwa listę najważniejszych trendów na rok 2017, do których powinni dostosować się producenci żywności, aby pozostać konkurencyjnym na rynku.