Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Czwarta co do wielkości sieć supermarketów w Wielkiej Brytanii - Aldi usuwa daty przydatności do spożycia „należy spożyć do” i zastępuje je „najlepiej spożyć przed” na opakowaniach swoich świeżych produktów mlecznych. Zmiana dotyczy wszystkich opakowań mleka– z wyjątkiem mleka filtrowanego – w sklepach sieci Aldi w Anglii i Walii, aby pomóc ograniczyć marnowanie żywności. Produkty ze zmienionym oznakowaniem zaczną pojawiać się w sklepach pod koniec roku.
To kolejna taka zmiana – w 2022 r. również brytyjska sieć - Marks&Spencer usunęła termin przydatności do spożycia („best before” - "najlepiej spożyć przed") z szeregu świeżych produktów (ponad 300 produktów owocowo-warzywnych, co stanowi 85% oferty świeżych produktów M&S), aby ograniczyć marnowanie żywności w sklepach i gospodarstwach domowych.
Bezpieczeństwo mleka
Według organizacji charytatywnej WRAP zajmującej się redukcją odpadów, prawie 300 000 ton mleka marnuje się każdego roku w gospodarstwach domowych w Wielkiej Brytanii, a połowa gospodarstw domowych twierdzi, że powodem wylewania mleka jest to, że nie zostało ono skonsumowane przed datą przydatności do spożycia.
Ponieważ mleko może być bezpieczne w użyciu po dacie przydatności do spożycia – pod warunkiem, że było odpowiednio przechowywane i nie pachnie nieprzyjemnie – Aldi zachęci kupujących do wykonania „testu węchu”, aby ustalić, czy mleko nadal nadaje się do spożycia.
Liz Fox, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Aldi UK, powiedziała: „Nieustannie pracujemy, aby być bardziej zrównoważonym sprzedawcą detalicznym i dokładamy wszelkich starań, aby zapobiegać marnotrawieniu żywności, gdzie tylko możemy, zarówno w naszych sklepach, jak i pomagając klientom wyrzucać mniej jedzenia w domu. Mamy nadzieję, że kupujący zaakceptują tę zmianę - powąchają i spróbują mleka, aby zobaczyć, czy nadal nadaje się do użytku. Dzięki temu razem możemy zmniejszyć wpływ marnowania żywności na środowisko”.
Usunięcie dat przydatności do spożycia jest najnowszym krokiem w wysiłkach Aldi na rzecz ograniczenia marnowania żywności, ponieważ dąży do celu, jakim jest zmniejszenie marnowania żywności o połowę do 2030 r.
Sieć Aldi usunęła już daty przydatności do spożycia z około 60 linii świeżych owoców i warzyw – w tym jabłek i gruszek, owoców cytrusowych, ziemniaków, marchwi i cebuli – a na początku tego roku nawiązała współpracę z Too Good To Go. Klienci mogą kupić „magiczną torbę” Too Good To Go z jedzeniem, któremu zbliża się do koniec okresu przydatności do spożycia, za 3,30 GBP, przy czym każda torba zawiera produkty spożywcze za co najmniej 10 GBP.
Aldi niedawno wprowadził również przezroczyste zakrętki do swoich butelek na mleko, aby poprawić możliwości recyklingu.
Źródło: ALDI
Przeczytaj także
W 2022 roku Inspekcja Ochrony Środowiska przeprowadziła setki konsoli mających na celu ocenę realizację obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności
M&S twierdzi, że usunięcie daty przydatności do spożycia niektórych owoców i warzyw pomoże firmie w osiągnięciu celu, jakim jest ograniczenie marnowania żywności.
Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) podaje, że na świecie co roku marnuje się 1/3 produkowanej żywności. Jest to poważny problem w Europie, szczególnie w krajach wysoko rozwiniętych. Według szacunków w Unii Europejskiej marnuje się rocznie 88 mln ton żywności, średnio 173 kg na mieszkańca.