Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Wyniki ankiety przeprowadzonej przez Eurobarometer wskazują, że Większość Węgrów nigdy nie kupuje ryb, Włosi są najbardziej chętni do próbowania nowych gatunków, a Grecy domagają się informacji o pochodzeniu produktu na opakowaniu. Dla 1/3 Europejczyków nie ma znaczenia czy produkt pochodzi ze środowiska naturalnego czy farmy hodowlanej. To tylko część wyników ogólnoeuropejskiej ankiety przeprowadzonej na zlecenie Dyrekcji Generalnej ds. Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa (Directorate-General for Maritime Affairs and Fisheries).
Celem ankiety było zbadanie preferencji Europejczyków dotyczących spożycia ryb i owoców morza, przy czym nadrzędnym celem było lepsze zrozumienie rynku tak, aby dostawcy mogli poznać trendy panujące na rynku i stać się bardziej konkurencyjnymi. W ankiecie wzięło udział 27,818 osób z różnych krajów. Ankieta przeprowadzana była osobiście w domach osób ankietowanych w ich ojczystym języku.
Zebrane informacje zostaną wykorzystane przez Dyrekcję Generalną jako wsparcie rozwoju nowych strategii wzrostu i umocnienia sytuacji ekonomicznej rynku, a także do tworzenia nowych miejsc pracy.
W roku 2015 Europejczycy wydali na ryby i owoce morza 54 miliardy €, a spożycie wzrosło po kryzysie ekonomicznym do 25,5 kg na mieszkańca rocznie.
Z ankiety wynika, że osoby mieszkające w obrębie basenu Morza Śródziemnego decydują się częściej na zakup ryb ze sklepu rybnego (92% Greków i Hiszpanów, 89% Portugalczyków) podczas gdy mieszkańcy Europy Północnej wybierają produkty zapakowane lub wstępnie przygotowane takie jak panierowany dorsz lub ryby w gotowych posiłkach - 63% Austriaków, 61% Brytyjczyków oraz 55% Irlandczyków wybiera tego typu produkty.
Wśród 28 państw członkowski UE, więcej niż 6 na 10 konsumentów (64%) woli próbować nowe produkty w domu. Liderami są Hiszpanie 92%, Szwedzi 90% oraz Duńczycy 86%, którzy spożywają ryby w domu co najmniej raz w miesiącu. Tendencja ta zmienia się w przypadku posiłków poza domem. Mieszkańcy Luxemburga (52%), Wielkiej Brytanii oraz Malty (49%) najczęściej spożywają ryby oraz owoce morza w restauracjach lub stołówkach.
Włosi, Irlandczycy oraz Szwedzi są najodważniejszymi konsumentami, pomiędzy 73 – 74 % z nich chętnie spróbowałoby nowych dań i nowych gatunków stworzeń morskich.
Znaczna większość Europejczyków preferuje porady kulinarne dotyczące przygotowania produktów pochodzenia morskiego od znajomych i rodziny niż te zaczerpnięte z mediów. Ponad 3/4 (76%) zadeklarowało, że kupuje nowe produkty na podstawie osobistych rekomendacji , jednak 56% zaznaczyło również, że lubi wypróbować nowe produkty reklamowane jako oferty specjalne supermarketów.
W pozbawionych dostępu do morza Węgrzech prawie połowa (49%) ankietowanych zadeklarowała, że nigdy nie kupuje ryb i produktów pochodzenia morskiego.
Naturalne czy hodowlane
Ryby pochodzące ze środowiska naturalnego postrzegane są przez konsumentów jako produkt bardziej zdrowy, naturalny, premium, na który warto wydać więcej w porównaniu z rybami pochodzącymi z hodowli.
Ankieta przeprowadzona przez Eurobarometer wskazuje, że więcej niż 1/3 Europejczyków (34%) preferuje produkty ze środowiska naturalnego podczas gdy tylko 8% wybiera ryby z hodowli. Jednak zmniejszające się obszary połowu oraz wysiłki przemysłu rybnego, starającego się poprawić wizerunek produktów pochodzących z hodowli mogą wpłynąć na podejście konsumentów do ryb hodowlanych. Znaczna część ankietowanych osób (31%) nie ma określonego zdania odnośnie pochodzenia produktów morskich.
Źródła:
http://www.foodnavigator.com/Ingredients/Meat-fish-and-savoury-ingredients/EU-seafood-survey-28-000-polled.-Italians-most-adventurous?
Przeczytaj także
Na podstawie doniesień prasowych stworzyliśmy dla Państwa listę najważniejszych trendów na rok 2017, do których powinni dostosować się producenci żywności, aby pozostać konkurencyjnym na rynku.