Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Strefa M

  • 24.11.2020

    Strefa Managera: Tymczasowe zmiany w urzędowej kontroli produkcji ekologicznej

    Rozporządzeniem 2020/977 wprowadzono pewne odstępstwa w odniesieniu do warunków przeprowadzania urzędowych kontroli w rolnictwie ekologicznym. Początkowo zmiany te miały obowiązywać do 30 września 2020 r., a niektóre do 31 grudnia 2020 r., jednakże rozporządzeniem wykonawczym 2020/1667 z dnia 10 listopada 2020 r. Komisja przedłużyła stosowanie wszystkich odstępstw do dnia 1 lutego 2021 r. 

  • 12.11.2020

    Strefa Managera: Warunki posługiwania się oznaczeniem „Produkt polski”

    W dzisiejszym świecie coraz częściej zwraca się uwagę na jakość żywności i jej wpływ na zdrowie. Modne staje się propagowanie produktów jak najmniej przetworzonych, bardziej naturalnych, a często także o konkretnym pochodzeniu. Pochodzenie żywności i jej składników wydaje się być istotnym wyróżnikiem decydującym o postrzeganiu danego produktu przez odbiorców. 

     

  • 06.11.2020

    Strefa Managera: Zasady znakowania roślinnych zmienników mięsa i nabiału

    Rynek roślinnych alternatyw mięsa i produktów zwierzęcych rozwija się bardzo dynamicznie. Trudno mówić o jego pełnej konkurencyjności z branżą przetwórstwa mięsnego, ale w pewnych aspektach  elementy konkurencyjności są coraz bardziej widoczne. Prawnym przejawiem tego zjawiska jest prowadzona od kilku lat dyskusja nad zasadami znakowania zamienników mięsa i nabiału, a w szczególności ich nazewnictwa

  • 26.10.2020

    Strefa Managera: Przedsiębiorco chroń znaki towarowe w Chinach!

    Niezgodne z prawem przywłaszczanie sobie praw własności intelektualnej przez podmioty chińskie jest wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców, z tego też powodu wiele wschodzących polskich marek nie decyduje się na wprowadzenie swojej działalności na rynek chiński. Nie jest też dla polskich przedsiębiorców jasne, jak poruszać się po zasadach ochrony znaków towarowych w Chinach. Przedstawiamy krótki zarys z myślą o polskich przedsiębiorcach zainteresowanymi sprzedażą swoich towarów lub usług na rynku chińskim.

  • 22.10.2020

    Strefa Managera: Handel z Wielką Brytanią po Brexit

    Unia Europejska oraz Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (dalej: „Wielka Brytania”) w październiku 2019 roku osiągnęły porozumienie w zakresie warunków wyjścia z Unii Europejskiej. Podstawą wyjścia Wielkiej Brytanii (tzw. „Brexitu”) jest umowa o wystąpieniu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej (dalej: „Umowa Wyjścia”). Umowa Wyjścia została najpierw ratyfikowana przez parlament brytyjski, a następnie ratyfikowane przez Parlament Europejski i zatwierdzona przez Radę w dniu 30 stycznia 2020 roku. Umowa Wyjścia pomiędzy Wielką Brytanią, a Unią Europejską weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 roku.

  • 19.10.2020

    Strefa Managera: Materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością

    Żywność, na etapie produkcji, przetwarzania, przechowywania, przygotowywania oraz podawania, ma kontakt z wieloma materiałami i wyrobami. Przykładowo, można tu wymienić kontenery do transportu żywności, maszyny i urządzenia do jej przetwarzania, materiały opakowaniowe i opakowania do żywności, naczynia stołowe i kuchenne. Tego typu materiały i wyroby określa się mianem materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością (FCM).

  • 15.10.2020

    Regulacje prawne dot. aromatów spożywczych - International Review

    Pytania związane z deklaracją aromatów na etykietach produktów spożywczych nie pojawiały się do tej pory zbyt często, jednak Megatrend „Clean Label” i ekstraktów botanicznych spowodował wzrost zainteresowania tematem takich deklaracji. O ile pojawienie się na etykiecie aromatów i ekstraktów pochodzących z obszaru celnego EU nie nastręczaja aż takich kłopotów, to już deklaracje produktów podchodzących z obszaru Ameryki Północnej (USA i Kanada) potrafią być dużym wyzwaniem.

  • 15.10.2020

    Strefa Managera: Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne - jak korzystać z nich zgodnie z prawem?

    Dla poprawy widoczności produktów spożywczych na rynku i wzbogaceniu ich atrakcyjności w oczach konsumentów warto rozważyć zastosowanie w oznakowaniu, prezentacji i reklamie żywności oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych. Jednocześnie, ze względu na szereg skomplikowanych przepisów regulujących warunki ich stosowania, należy wiedzieć jak zrobić to zgodnie z prawem, by uzyskać korzyść marketingową jednocześnie unikając ryzyka zakwestionowania. 

    W poniższym tekście wyjaśniamy ogólne ramy stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych. Niniejszy artykuł ma na celu stanowić drogowskaz i być zbiorem wskazówek umożliwiających poprawne skorzystanie z tego jakże cennego narzędzia komunikowania właściwości produktu, jakim są właśnie oświadczenia. 

  • 14.10.2020

    Przykładowe tradycyjne polskie produkty spożywcze vs Nutri-Score

    Poniżej przedstawiamy Państwu popularne polskie produkty oznaczone system oceny wartości odżywczej NutriScore. Jak wskazują poniższe przykłady system etykietowania może kolidować z polskimi wskazówkami żywieniowymi, preferencjami kulturowymi i odwiecznymi polskimi tradycjami.

  • 09.10.2020

    Strefa Managera: Reklama oraz sprzedaż piwa bezalkoholowego 0% osobom nieletnim

    Piwo nie jest jednoznacznie kojarzone z alkoholem (jak wódka, wino czy whisky), ale z napojem alkoholowym (cydr, piwo smakowe, wino musujące). Uważa je za takie ok. 54% badanych. Jednocześnie jednak inicjację alkoholową aż 43% ankietowanych rozpoczynało właśnie od piwa. Zdaniem Polaków (według tego badania) są także dwie grupy, których obowiązuje bezwzględna abstynencja: to kobiety w ciąży oraz nieletni. Z badania wynika zatem, że  także piwo powinno być zakazane dla młodzieży. Chociaż jest kojarzone mniej negatywnie niż tzw. mocny alkohol, to jednak tymże alkoholem nadal jest. Pytanie jednak, czy taki sam zakaz powinien dotyczyć piwa niskoalkoholowego czy piwa zero.

  • 30.09.2020

    Strefa Managera: Sprzedaż alkoholu przez internet - dyskusja nad proponowanymi zmianami i obecny stan

    Często wskazuje się, że Polska jest jedynym krajem w Unii Europejskiej, w którym zakup alkoholu w Internecie przez konsumenta jest niemożliwy z uwagi na restrykcyjne regulacje. Chociaż takie stanowisko reprezentuje wiele organów administracji i sądów administracyjnych odpowiedź na pytanie, czy zgodnie z obowiązującymi w Polsce normami prawnymi sprzedaż alkoholu przez Internet konsumentom jest dopuszczalna wcale nie jest taka oczywista. 

  • 22.09.2020

    Strefa Managera: Projekt ustawy o wyrobach winiarskich

    Nowe regulacje mają wprowadzać szereg zmian jak np. dostosowanie definicji produktów winiarskich do wymagań rynkowych czy zwiększenie limitu produkcji z 10 000 litrów w skali roku do 100 000 litrów dla drobnych producentów. Planowany termin przyjęcia projektu to I kwartał 2021 r. 

  • 18.09.2020

    Strefa Managera: Komisja wstrzymała rozpatrywanie wniosków dotyczących nowej żywności dla niesyntetycznego CBD

    W zeszłym miesiącu Komisja Europejska wstrzymała procedury rozpatrywania wniosków dotyczących nowej żywności (około 50 wniosków) dla niesyntetycznego CBD.

  • 16.09.2020

    Strefa Managera: Pierwsze wydanie FLIS o obowiązkowych oznaczeniach na etykietach żywności w UE - czy będzie przydatne?

    FLIS to w tłumaczeniu unijny System informacji na temat etykietowania żywności (Food Labelling Information System). Celem było nie tylko zgromadzenie tychże danych, ale także ich wyeksportowanie do systemu informacyjnego etykietowania żywności dostępnego powszechnie.

  • 14.09.2020

    Zawsze aktualna lista

    Strefa Managera - Pełna lista opracowań, webinariów, artykułów, Eksperci Strefy

    Zawsze aktualna lista pozycji dostępnych w Strefie Managera

  • 14.09.2020

    Strefa Managera: Sytuacja na rynku wina w związku z wybuchem pandemii COVID – 19 i środki zaradcze przyjęte przez Komisję Europejską

    Wybuch pandemii koronawirusa negatywnie wpłynął na całą branżę gastronomiczną. Szczególnie jednak dotknął rynek win. Przykładem środków zaradczych przyjętych w tym zakresie może być przyjęte przez Komisję Europejską Rozporządzenie Wykonawcze nr 2020/975.

  • 27.08.2020

    Strefa Managera: Nowe trendy smakowe na najbliższy sezon 2020/2021

    OBSERWACJA TRENDÓW W ŚWIECIE ALBO ICH KREOWANIE OTO JEST PYTANIE? TWORZYĆ CZY PODĄŻAĆ? Określanie trendów chociażby w modzie nie było nigdy zadaniem łatwym ani prostym i zwykle polegało na wyczuciu i kreatywności jej twórców. To samo dotyczy smaków, zapachów, żywności. Jednym z obszarów działalności firm branży zapachów (aromatów bądź kompozycji zapachowych) jest obserwacja zachowań i potrzeb klientów, rynku i wyznaczanie kierunków smakowych na nadchodzący czas.

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn