Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez sztuczną inteligencję (AI). Prawne Zagadki Branży Spożywczej

Kategoria: Strefa Managera

Abstrakt

Między genialnością AI, a jej błędem.

AI na dobre zagościło w naszym życiu codzienny, choć część z nas może nie być tego świadoma, albo wciąż usilnie to wypierać. Warto jednak zwrócić uwagę, iż technologia ta nie służy jedynie rozrywce, a jest coraz częściej implementowana do różnych rozwiązań biznesowych. Działania wspierane przez sztuczną inteligencję pozwalają dopasowywać najskuteczniejsze kampanie marketingowe, odpowiednie kanały sprzedaży, optymalne rynki zbytu czy wydajniejsze procesy produkcyjne.

Na chwilą obecną AI nie jest jednak pozbawiona jednego z bardziej ludzkich aspektów, tj. omylności. Oczywiście prawdopodobieństwo błędu w przypadku sztucznej inteligencji, przekładając to na ilość podejmowanych działań jest nieporównywalnie mniejsza niż w przypadku człowieka, niemniej w dalszym ciągu jest ono możliwe. Jednocześnie, nie wszystkie błędy spowodowane przez AI mogą zostać rozwiązane poprzez zrestartowanie komputera czy aplikacji. 

Co, jeśli taki błąd przełoży się na brak dodania do produktu odpowiednich konserwantów lub zmianę proporcji składników, co w konsekwencji doprowadzi finalnego odbiorcę do rozstroju zdrowia, albo, co znacznie gorsze, do utraty życia?

 

Czego dowiesz się z tego artykułu:

 -Jakie problemy niesie stosowanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (AI) w biznesie, szczególnie w branży spożywczej?

-Jakie zasady odpowiedzialności obowiązują w polskim prawie i które z nich mogą mieć zastosowanie do szkód wyrządzonych przez AI?

-Czy UE pracuje nad przepisami, które określą, kto ponosi winę i jakie są konsekwencje, gdy AI spowoduje szkodę?

-Jakie kroki powinniśmy podjąć, aby minimalizować ryzyko odpowiedzialności prawnej za szkody wyrządzone przez AI? Innymi słowy, jakie środki ostrożności są niezbędne?

Autor:Mikołaj Chałas
Mikołaj Chałas
Mikołaj Chałas - partner kancelarii Chałas i wspólnicy i adwokat. Posiada ponad 13-letnie doświadczenie w doradztwie prawnym, specjalizując się w prawie gospodarczym, w tym w sprawach korporacyjnych, umowach i transakcjach. Uczestniczył w jednych z największych pozwów zbiorowych w Polsce, zdobywając cenne doświadczenie w postępowaniach sądowych. Jest również cenionym ekspertem w zakresie prawa konkurencji oraz doradcą dla branży social media marketingu, wspierając agencje reklamowe, domy mediowe oraz influencerów w zgodnym z regulacjami prowadzeniu działań promocyjnych.
Jako autor licznych publikacji oraz prelegent na konferencjach branżowych, dzieli się swoją wiedzą i pomaga firmom, zarówno w kwestii rozpoczęcia działalności i jej skalowania w ramach umów inwestycyjnych oraz zawieraniu wszelkich transakcji, oferując kompleksowe wsparcie w rejestracji spółek, negocjowaniu umów między wspólnikami oraz późniejszych umów inwestycyjnych. Wskazuje, jak skutecznie zabezpieczyć interesy firmy, podwyższyć udziały oraz unikać ryzyk związanych z marketingiem, aby nie narazić się na sankcje ze strony UOKiK. Jego podejście wyróżnia się proklienckim nastawieniem oraz zrozumiałym językiem – bez zbędnego żargonu prawniczego.
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Strefa Managera

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.