Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Tekstura jest czynnikiem mającym bardzo silny wpływ na odbiór smaku przez konsumenta przez co często jest punktem początkowym w procesie NPD (o czym pisaliśmy w tutaj), głównie ze względu na zdolność zachęcenia konsumenta, aby spróbował nowego produktu poprzez opis produktu określeniami, które kojarzą się pozytywnie np. delikatny, chrupiący itp.
W roku 2016 15% nowych produktów pojawiających się na rynku Europejskim bazowało głównie na innowacjach związanych z teksturą (najczęściej były to produkty typu jogurt). Poniżej znajdą Państwo opis kilku najbardziej popularnych cech, będących obiektem zainteresowania w odniesieniu do innowacji tekstury.
Chrupiący
Produkty łączące w sobie teksturę delikatną z chrupiącą stanowiły 7% nowych produktów wykorzystujących teksturę jako element marketingowy w roku 2016.
Producenci jogurtów starają się urozmaicić odczucia sensoryczne konsumentów poprzez zmianę tekstury jogurtów, dodając do nich takie składniki jak muesli, orzechy, płatki owsiane, czekoladę czy też kawałki ciastek.
Producenci przekąsek również zaczęli podkreślać walory odpowiedniej tekstury swoich produktów. Przykładem może być meksykańska przekąska w której podkreślana jest jej chrupkość, a zarazem delikatne wypełnienie. Innym przykładem mogą być ciastka z nugatem reklamujące możliwość podgrzania w mikrofalówce w celu uzyskania delikatnej, płynnej masy nugatowej w ich wnętrzu.
Kremowy
Delikatna, zbita tekstura, w ciągu ostatnich lat, również zyskuje coraz większą popularność, głównie na rynku jogurtów i choć wydawać by się mogło, że jogurt, używany już od 5000 r. p.n.e. nie może zostać produktem innowacyjnym, stanowił jednak 4% nowych produktów wykorzystujących tę jakże dobrze nam znaną teksturę jako element marketingowy w roku 2016.
Producenci podkreślają kremową konsystencję swoich produktów. Przykładem może być jogurt reklamujący się jako kremowy poprzez zwiększoną zawartość tłuszczu (7%) idealnie nadający się do spożycia z owocami lub wykorzystania jako baza do sosów.
Cienki i kruchy
Coraz częściej na produktach pieczonych takich jak ciastka, chipsy, frytki lub gotowe pizze zauważyć można deklaracje marketingowe dotyczące ich „cienkiej”, „ekstra cienkiej” bądź „cienkiej i chrupiącej” tekstury w celu wywołania u konsumenta poczucia, że jest to produkt ekskluzywny.
W przypadku pizzy deklaracja taka może kojarzyć się z tradycyjnym włoskim stylem, co z kolei prowadzi do utożsamiania produktu ze zdrowiem – dzięki zmniejszonej ilości ciasta, oraz lokalną autentycznością produktu.
W Europie liderami tego trendu są kraje takie jak Wielka Brytania, Francja oraz Niemcy.
Płynna energia
Pozostałe 2% nowych produktów reklamujących się poprzez innowacje w teksturze stanowią napoje funkcjonalne. Według danych podanych przez firmę Mintel na rynku hiszpańskim, fińskim oraz włoskim zauważyć można pojawienie się nowych napojów w formie żeli energetycznych zawierających kofeinę, węglowodory oraz witaminy, przeznaczonych głównie dla osób aktywnych.
Drugim kierunkiem rozwoju trendu zmian tekstury jest dodawanie do produktu nasion chia, dzięki czemu produkt, ma nie tylko nową konsystencję, ale także nowe wartości zdrowotne. Produkty wykorzystujące połączenie soku lub smoothie z nasionami chia, bogatymi w białka, żelazo oraz kwasy omega 3 dostępne są już na rynku w wielu krajach, głównie w Wielkiej Brytanii i Niemczech.
Źródła:
http://www.mintel.com/blog/innovation-market-news/six-texture-focused-food-and-drink-launches-in-germany
Przeczytaj także
Gdy myślimy o rozwoju nowego produktu najczęściej pierwszy przychodzi nam do głowy smak jednak to właśnie tekstura jest tak samo, jeśli nie bardziej, istotna...