Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Upadłość niemieckiego producenta wyrobów rybnych – jak Listeria zatrzymała firmę z ponad 100-letnią historią - case study

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Firma Heinrich Abelmann GmbH z siedzibą w Bremerhaven, działająca w sektorze wyrobów rybnych i licząca sobie ponad sto lat działalności, stanęła na krawędzi upadłości. Bezpośrednią przyczyną jest skażenie jednego z flagowych produktów bakterią Listeria monocytogenes – przypadek pokazuje, jak poważne skutki dla producentów żywności może mieć kryzys związany z mikrobiologią i zaufaniem konsumenta.

Heinrich Abelmann GmbH to wielopokoleniowy producent rybnych specjałów – m.in. śledzi, matjesów, filetów rybnych – który przez dekady budował swoją pozycję w Niemczech. Firma była znana nie tylko w segmencie marek własnych, ale także jako dostawca produktów „private label” dla sieci handlowych.

Listeria monocytogenes w śledziu w galarecie – przebieg kryzysu

W połowie lipca 2025 r. w jednym z kluczowych produktów firmy – „Hering in Gelee mit Ei” (śledź w galarecie z jajkiem) wykryto bakterie Listeria monocytogenes. Producent przeprowadził masowe wycofanie produktu oraz powiązanych z nim wyrobów: matjes, filety, inne partie rybne.

Działania te doprowadziły do tego, że firma odnotowała 35 % spadek sprzedaży, co skutkowało koniecznością złożenia we wrześniu br. wniosku o upadłość.

Przyczyny i analiza błędów

  1. Skażony surowiec - Zarząd firmy wskazuje, że bakteria została wprowadzona poprzez zanieczyszczony surowiec pochodzący od norweskiego dostawcy.
  2. Krytyczny produkt - Produkt „Hering in Gelee mit Ei” był ważnym elementem oferty, szczególnie wśród starszych klientów – co zwiększyło spowodowało utratę reputacji po wykryciu Listerii.
  3. Efekt domina: spadek zaufania i sprzedaży - Wycofanie partii, przerwy w produkcji, spadek sprzedaży oraz kwestie logistyczne i kontrolne (m.in. awaria chłodzenia) doprowadziły do utraty pozycji rynkowej.
  4. Ubezpieczenie i finansowanie - Choć firma miała ubezpieczenie na wypadek takich zdarzeń, nie jest pewne, czy polisa pokryje wszystkie straty. Banki odmawiają nowych kredytów.

Wnioski i znaczenie dla branży spożywczej

Nawet firmy z długą historią i ugruntowaną marką są podatne na kryzysy mikrobiologiczne. System kontroli surowców i łańcucha dostaw staje się kluczowy: jeden zanieczyszczony komponent może uruchomić lawinę. Firmy produkujące produkty szczególnie skierowane do grup ryzyka (np. osoby starsze) ponoszą większą odpowiedzialność w razie skażenia – wpływa to na odbiór marki.

Rynek żywność jest bardzo regulowanym prawnie rynkiem: szybka reakcja, transparentność i zarządzanie kryzysem mają ogromne znaczenie. Ubezpieczenie ryzyk żywnościowych musi być skorelowane z realną ekspozycją – i to nie tylko na same produkty, lecz również na utratę reputacji i sprzedaży.

Co dalej z firmą?

Zarząd firmy zapowiedział wdrożenie intensywnych procedur czyszczenia, monitoringu mikrobiologicznego, wzmocnionej kontroli surowców i wstrzymania produkcji bardziej ryzykownych wyrobów. Firma liczy na odzyskanie zaufania klientów i dostawców, ale sytuacja pozostaje trudna – branża żywnościowa będzie obserwować ten przypadek jako ostrzeżenie, jak nagłe odkrycie bakterii Listeria może sparaliżować nie tylko pojedynczy produkt, ale cały model biznesowy firmy spożywczej. Dla branży rybnej - i ogólnie przetwórstwa żywności, jest to lekcja o konieczności ciągłego monitoringu, reakcji kryzysowej i budowaniu odporności operacyjnej.

Źródło: https://www.produktwarnung.eu/2025/07/31/rueckruf-listerien-abelmann-ruft-diverse-fischprodukte-zurueck/34840?utm

https://www.fischmagazin.de/bundesanzeiger.php?utm

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności Przemysł rybny

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać w  Polityce Prywatności.