Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Wartość odżywcza na froncie. Znaczenie dla stosowania oświadczeń – jakie opcje rozważa KE?

Kategoria: Opakowania , Prawo Żywnościowe , Składniki Żywności

WPROWADZENIE

Realizując cele strategii od Pola do Stołu (Farm to Fork) Komisja Europejska pracuje nad zmianą przepisów podstawowego i najważniejszego aktu prawnego dotyczącego znakowania żywności, tj. rozporządzenia 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.

W ramach prac prowadzone są 4 badania skierowane do podmiotów branży spożywczej, stowarzyszeń branżowych, organów urzędowej kontroli żywności oraz konsumentów, w których może wziąć udział każda osoba lub firma, zainteresowana przedstawieniem opinii odnośnie planowanych zmian do rozporządzenia 1169/2011. 

Celem badania jest zebranie informacji od wszystkich zainteresowanych stron.

Pytania dotyczą kluczowych zmian rozporządzenia 1169/2011:

  • Wprowadzenie obowiązku znakowania wartością odżywczą na froncie opakowań (tzw. znakowanie FoP – front of the pack i jego wpływ na możliwość stosowania oświadczeń zdrowotnych i żywieniowych,
  • Zmiana zasad deklaracji daty minimalnej trwałości – w celu redukcji marnowania żywności (dodatkowe treści i grafika),
  • Rozszerzenie listy rodzajów środków spożywczych objętych obowiązkową deklaracją pochodzenia produktu/składnika,
  • Wprowadzenia obowiązkowej deklaracji wykazu składników i wartości odżywczej na etykietach napojów alkoholowych.


4 opcje FoP – która ma realne szanse na wprowadzenie? 

KE w następujący sposób opisuje rozważane opcje znakowania FoP wraz z odniesieniem do stosowania oświadczeń:

Opcja 1

Podawanie na froncie opakowania informacji o ilości: Tłuszczu, kwasów nasyconych, cukrów, soli oraz energii w odniesieniu do porcji produktu, wraz ze wskazaniem % RWS

Powiązanie z możliwością stosowania oświadczeń: Ustalone będą profile (tj. progi) dla: sodu, kwasów nasyconych, cukrów zawartych w 100 g/ml w danej kategorii żywności.

SKUTEK: oświadczenia można stosować tylko wtedy, gdy produkt spełnia wszystkie 3 profile (w odniesieniu do kategorii, do której należy, np. produkty mleczne).

Opcja 2

Podawanie na froncie opakowania informacji o ilości: Tłuszczu, kwasów nasyconych, cukrów, soli oraz energii w odniesieniu do porcji produktu, wraz ze wskazaniem % RWS oraz z oznaczeniem kolorami (np. tak jak w systemie Traffic Lights)
Możliwość stosowania oświadczeń: oświadczenia można stosować tylko wtedy, gdy:

  • Opcja A – każdy element wskazany na froncie ma kolor zielony
  • Opcja B – elementy wskazane na froncie mają kolor zielony lub pomarańczowy, przy czym kolor zielony musi być w przewadze
  • Opcja C – elementy wskazane na froncie mają kolor zielony i/lub pomarańczowy (nie ma znaczenia w jakiej proporcji)
  • Opcja D – elementy wskazane na froncie mają kolor zielony i/lub pomarańczowy, a także 1 element może mieć kolor czerwony – oświadczenia nie mogą dotyczyć tego czerwonego elementu.

Opcja 3

Podawanie na froncie opakowania tzw. pozytywnego logo (jak np. obecnie z systemie Keyhole), jeśli produkt spełnia określone kryteria np. ilość tłuszczu, kwasów nasyconych, cukrów, soli, błonnika, zbóż pełnoziarnistych, owoców, warzyw itd. (zależnie od kategorii)
Możliwość stosowania oświadczeń: tylko wtedy, gdy produkt spełnia kryteria i można go oznakować logo.

Opcja 4

Podawanie na froncie opakowania wskaźnika ogólnej wartości żywieniowej produktu (np. litera – np. od A do E + kolor – od zielonego do ciemnopomarańczowego) wyznaczonej poprzez algorytm (bazujący na zawartości np. kwasów nasyconych, cukrów, soli, energii, białka, orzechów, strączkowych, owoców, warzyw, niektórych olejów itd., jak obecnie np. w systemie Nutri-Score)

Możliwość stosowania oświadczeń tylko wtedy, gdy:

  • Opcja A – produkt otrzymał ocenę A lub B
  • Opcja B – produkt otrzymał ocenę A, B lub C.

Należy podkreślić, że ankieta daje możliwość wskazania preferowanej opcji (z opisanych powyżej) także jako znakowania dobrowolnego, a nie wyłącznie jako nowego obowiązku. Dlatego też każda z powyższych opcji ma wersję a – dobrowolną oraz b – obowiązkową.

Analizując niektóre pytania zawarte w ankietach do badań można odnieść wrażenie, że mają one na celu potwierdzenie zasadności odrzucenia wybranych opcji, które zostaną wskazane jako nieakceptowalne. Przedstawione 4 opcje stanowią tylko pierwszy szkic i na tym etapie rodzą wiele wątpliwości, które utrudniają ich ocenę (np. jakie konkretnie profile zostaną przyjęte lub kto będzie ustalał wielkość porcji i na jakiej zasadzie?).

ZNACZENIE DLA FIRM

Wszystkie wskazane wyżej zmiany rozporządzenia 1169/2011 będą niezwykle ważne dla całej branży, ponieważ w ich efekcie najprawdopodobniej konieczne będzie wprowadzenie zmian w oznakowaniu. Warto już teraz zapoznać się z tym, jakie możliwości rozważa Komisja i śledzić dyskusję na ten temat.

Wypowiedzenie się w ramach badań ankietowych umożliwia przekazanie KE poglądów na temat planowanych zmian, a przede wszystkich potencjalnych konsekwencji dla branży.

 

Link do badań: https://ec.europa.eu/food/safety/labelling-and-nutrition/food-information-consumers-legislation/proposal-revision-regulation-fic_en 

 

Autor:Joanna Olszak, Doradca ds. Prawa Żywnościowego, IGIFC
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Opakowania Prawo żywnościowe Znakowanie żywności

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.