Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Przedmiotowym wyrokiem oddalona została skarga na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego nakładająca karę pieniężną za prezentację i reklamę środka spożywczego wprowadzającą konsumenta w błąd i przypisującą mu właściwości lecznicze oraz zawierającą niedozwolone oświadczenia żywieniowe i zdrowotne.
W oznakowaniu zakwestionowanych środków spożywczych umieszczono m.in. zapisy odnoszące się do potencjalnego działania poszczególnych witamin, np. „Witamina B1 (tiamina) jest niezbędna dla zdrowia skóry”, „Witamina B2 (ryboflawina) usprawnia reakcje enzymatyczne zachodzące w organizmie i chroni przed wolnymi rodnikami”, „Witamina B5 (kwas pantotenowy) odpowiada za utrzymanie zdrowego stanu skóry”, „Witamina E (tokoferol) wspomaga mikrocyrkuiację i natlenienie skóry głowy”. Dodatkowo, w opisach produktów zawarte były informacje odnoszące się do trądziku, a więc jednostki chorobowej.
W omawianym wyroku sąd podzielił stanowisko obu organów i uznał, że „przeciętny odbiorca reklamy, w tym szczególnie osoby chore na trądzik, będzie odnosił wrażenie, że produkt ten posiada właściwości lecznicze a w konsekwencji wprowadza w błąd konsumenta.” oraz „Nawet prawidłowe zamieszczenie oświadczenia zdrowotnego nie oznacza, że przekaz reklamowy nie wprowadza w błąd konsumentów sugerując, że suplement diety ma właściwości produktu leczniczego.”
Przeczytaj także
Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych wydał decyzję z dnia 27 maja 2019 r. (KO.8230.28.2019) ws dobrowolnego znakowania (stosowania opisów marketingowych) na wódce.
Opublikowano uzasadnienie do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 listopada 2018 r. (VII SA/Wa 553/18) w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej w związku z nieprzestrzeganiem wymagań w zakresie znakowania środków spożywczych.
Opublikowano uzasadnienie do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 grudnia 2018 r. (II GSK 5165), które odnosi się do oceny zdolności odróżniającej znaku towarowego na artykułach spożywczych.