Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Zdrowe składniki są dobre dla dobrego samopoczucia i dla środowiska – tak można opisać nastrój wśród konsumentów w branży spożywczej. Faktem jest, że częściowo z powodu pandemii konsumenci coraz częściej poszukują zdrowych produktów i zmieniają swoje nawyki konsumpcyjne na rzecz produktów „wolnych od” oraz o „czystej etykiecie”. Kwestia dobrego samopoczucia staje się coraz bardziej powszechna. Te zmiany w oczekiwaniach konsumentów dostrzega także branża napojów i płynnej żywności, która w dniach 12-16 września spotka się na wiodących, światowych targach drinktec w Monachium.
Mało lub bez cukru…
Konsumenci chcą produktów z mniejszą zawartością cukru. Według firmy badawczej Mintel, w TOP-3 krajów, które w ciągu ostatnich pięciu lat wprowadzały na rynek napoje o obniżonej zawartości cukru i bez cukru, znalazła się Wielka Brytania (15 proc.), a tuż za nią Niemcy (13 proc.) i Francja (10 proc.). „Francja i Niemcy znalazły się wśród pięciu krajów europejskich z największą liczbą patentów mających na celu zmniejszenie zawartości cukru, a każdy z nich stanowił pięć procent patentów na świecie” — wyjaśnia Neha Srivastava, analityk patentów na żywność i napoje w firmie Mintel. „Patenty te są związane z poprawą smaku słodzików i opracowywaniem technologii, które obniżają koszty produkcji alternatyw cukru”.
…i mało alkoholu…
W ciągu ostatnich dwóch lat nastąpił wyraźny wzrost popytu na napoje „NOLO” (bez i niskoalkoholowe). Na przykład badanie rynku brytyjskiego wykazało 32,5 proc. wzrost spożycia napojów NOLO podczas pierwszego lockdownu w 2020 r.
Giny i aperitify o zawartości alkoholu 0% — innymi słowy produkty, których nie można nazwać alkoholami spirytusowymi — pokazują, że świadomość konsumentów w zakresie zdrowia wymaga również nowego podejścia w świecie do napojów i koktajli. Jednak produkcja tych napojów niekoniecznie jest łatwiejsza. Na przykład potrzeba sześciu tygodni, aby połączyć pożądany smak ze złożonej mieszanki ziół, przypraw i skórek w celu wytworzenia destylowanego, bezalkoholowego produktu Seedlip.
…więcej soków i koktajli…
Produkty na bazie soków również oferują potencjał w tym kontekście. Według Statista, globalna sprzedaż w segmencie „Inne soki, mieszanki soków i koktajle” wyniesie ok. 38 mln euro w 2022 r. Oczekuje się, że wielkość rynku wyniesie 45 mld euro do 2026 r., co oznacza roczny wzrost na poziomie 4,41%. Pod względem ilościowym przewiduje się, że wielkość rynku wyniesie 16 mld litrów w 2026 r. Szczególnie interesujący jest rynek amerykański, z oczekiwaną wielkością sprzedaży w wysokości 5 mld euro w 2022 r.
Inspiracje i technologia dla nowych produktów
Wiodące na świecie targi drinktec w Monachium dostarczają wszystkim producentom napojów i płynnej żywności impuls do tworzenia nowych produktów. Producenci składników i technologii przetwarzania są źródłem inspiracji dzięki innowacyjnym napojom roślinnym, o obniżonej zawartości cukru i z substytutami cukru, a także funkcjonalnym komponentom roślinnym.
Pomysłowość branży pozostaje wysoka. Technologie napojów i płynnej żywności są zdecydowanie w powijakach, jeśli chodzi o uwolnienie potencjału produktów roślinnych. Jednak, ze względu na zmiany w łańcuchach dostaw, testowanie, rozwój, poszukiwanie i odkrywanie alternatywnych składników produktów ten sektor napojów będzie miał w przyszłości duży potencjał rozwoju. Przykład kawy cold brew z USA pokazuje, co jest możliwe: dzięki inżynierii odwrotnej, start-up Atomo opracował kawę molekularną — bez jednego ziarna kawy.
Wraz z rozwojem metod ekstrakcji witamin lub białek z pozostałości z tradycyjnej produkcji napojów, kilka firm pokazuje, jaki potencjał rozwojowy wciąż czeka na odblokowanie.
To nie kończy się na pomyśle stworzenia nowego napoju: dla producentów, którzy teraz przechodzą na przykład z napojów spirytusowych do segmentu bezalkoholowego, istnieje kilka wyzwań do pokonania. Aby opracować warianty napojów bezalkoholowych z rodziny alkoholi wysokoprocentowych, należy je całkowicie przemyśleć bez składnika alkoholowego, jeśli chcesz wprowadzić na rynek produkt o odpowiednim okresie przechowywania.
Z tego powodu podczas drinktec hale targowe z ofertą technologii procesowej i napełniania powinni odwiedzić ci, którzy chcą zapoznać się z nowymi pomysłami na napoje. Będą mogli przetestować i przedyskutować z wystawcami na drinktec swoje koncepcje, np.:
W niektórych przypadkach niewielkie dodatki do systemu wystarczą do wytworzenia nowych kreacji produktowych. W innych potencjał rynkowy lub status quo w produkcji będą wymagały zupełnie nowej linii lub – w trzecim scenariuszu – zupełnie nowego zakładu produkcyjnego.
Nowe koncepcje napojów — platforma dla nowych kreacji napojów
Inspiracje dla nowych napojów są zebrane razem i łatwe do znalezienia w hali A5: specjalny pokaz New Beverage Concepts oferuje doskonałą platformę dla ludzi zbierających pomysły. Twórcy produktów, marki lub menedżerowie innowacji, a także kupujący mogą dowiedzieć się od dostawców o nowych koncepcjach słodzików, barwników, smaków, składników, zabiegów i dodatków. Dzięki strefie degustacji koncepty są nie tylko poddawane „na sucho”, ale także wstępnym testom smaku bezpośrednio na miejscu. Dzięki temu formatowi odwiedzający targi otrzymają kompleksowe inspiracje, które przypadną do gustu nowym grupom kupujących.
Targi napojów i zywności płynnej - drinktec - odbędą się w dniach 12-16.09.2022 w Centrum Targowym w Monachium
Przeczytaj także
Program zapewnia startupom nawiązanie współpracy z dużymi firmami międzynarodowymi, badanie rynku, mentoring 1:1, specjalistyczne szkolenia i wsparcie akceleracyjne oraz dostęp do publicznego i prywatnego finansowania. Wszystko to bez kapitału własnego.
Badanie MINTEL wskazało, że najbardziej popularne i pożądane profile smakowe dla napojów to nuty cytrusowe i jagodowe. Wiedza, czego oczekuje konsument i doskonale wytrenowany sensorycznie pracownik działu NPD, to gwarancja sukcesu rynkowego dla producenta napojów.
10 trendów w sektorze spożywczym w Polsce, które odpowiadają na oczekiwania nowego konsumenta. Tak też będzie w październiku w Paryżu, gdzie podczas SIAL odbędą się wydarzenia prezentujące główne globalne problemy, trendy i innowacje, które mają kształtować przemysł spożywczy przyszłości.