Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Innowacje tematem przewodnim targów SIAL. 10 trendów w branży spożywczej

Kategoria: Biznes

SIAL Paris to jedna z najważniejszych międzynarodowych imprez targowo-wystawienniczych dla branży rolno-spożywczej na świecie. Targi organizowane są od 1964 r. i odbywają się w cyklu 2 letnim przyciągając rzesze odwiedzających nie tylko z Unii Europejskiej, ale także z reszty Europy, Bliskiego Wschodu, Afryki i Azji, którzy reprezentują różne sektory przemysłu spożywczego, takie jak dystrybucja, handel, usługi gastronomiczne itp. Około 70% odwiedzających przyjeżdża do Paryża w poszukiwaniu nowych produktów i dostawców.

Polska na SIAL

Targi SIAL stają się w Polsce coraz bardziej popularne. W odniesieniu do udziału polskich wystawców ostatnia edycja SIAL w 2018 r. zgromadziła ponad 200 firm – dla porównania w 1994 r. było ich jedynie 7, (w 2020 r. z powodu pandemii targi nie odbyły się i zostały przełożone na 2022 r.), natomiast odwiedziło je ponad 1300 profesjonalistów z Polski (w r. 1994 - 90 osób). Tym samym Polska dołączyła do grona pierwszej dziesiątki krajów świata z największą liczbą odwiedzających.

Innowacje i rynkowe trendy tematem przewodnim tegorocznej edycji SIAL

Targi to możliwość zapoznania się z najnowszymi trendami, które pojawiają się w światowym sektorze spożywczym. Tak też będzie w październiku w Paryżu, gdzie podczas SIAL odbędą się wydarzenia prezentujące główne globalne problemy, trendy i innowacje, które mają kształtować przemysł spożywczy przyszłości.

Wśród najważniejszych z nich znajdzie się:

  • SIAL Innovation to prezentacja najlepszych innowacji spożywczych z całego świata. Rejestracja kandydatów jest otwarta dla wystawców targów do 12 sierpnia 2022 r. Jury ekspertów nagrodzi najlepsze innowacyjne produkty w poszczególnych kategoriach.
  • SIAL Start Up, nowa przestrzeń, która zaprezentuje wyselekcjonowane startupy z sektora spożywczego. Przestrzeń tworzona we współpracy z Start-up Sesame i La FoodTech. Odwiedzający będą mogli odkryć młode innowacyjne firmy z Francji i z innych krajów.
  • SIAL Insights/Think Tank prezentuje badania nad oczekiwaniami konsumentów, innowacyjnymi produktami, trendami na rynkach i restauracjami. NDP Group, nowy partner dołącza do ekipy ekspertów z Kantar i Protéines XTC. NDP Group będzie odpowiadać za stworzenie księgi trendów.

Zdrowie jako główna oś innowacji - trendy w branży spożywczej w Polsce

Innowacje w Polsce są mocno reprezentowane przez produkty z kategorii zdrowie (które stanowią 50% oferty innowacyjnej): bezpieczne (bardziej naturalne) i funkcjonalne (medycznie). Dla porównania, przyjemność jest mniej reprezentowana w Polsce niż w ofercie światowej. Rośnie znaczenie takich trendów, jak: „Różnorodność zmysłów” i „Ekologia”.

10 trendów, które odpowiadają na oczekiwania nowego konsumenta

1. Małe przyjemności

Pandemia znacznie zwiększyła ofertę zorientowaną na dostarczenie przyjemności (wzrost o 8% innowacyjnej oferty w Polsce w 2021 r. w porównaniu do 2020 r.). Podkreśliła koncepcję tzw. comfort food, jedzenia, które możesz zaoferować sobie lub innym, aby poczuć się dobrze lub lepiej. Sposoby na walkę ze stresem i na niepokoje w trudnych czasach.

2. Immuno Food: witaminy, zakwasy, prebiotyki…

Rozwój żywności wzmacniającej układ odpornościowy jest ciekawym zagadnieniem, wykorzystywanie składników, takich jak prebiotyki, witaminy lub żywność funkcjonalna… 18 miesięcy po rozpoczęciu pandemii (w marcu 2020 r.), produkty mające zapewnić zwiększenie odporności były poszukiwane 8 razy częściej. Ten światowy trend zaczyna przyjmować się także w Polsce.

3. Kannabidiol (CBA) dla dobrego samopoczucia

Kannabidiol jest uznawany za składnik mający właściwości relaksujące. Stosowanie tego składnika w żywności zapewnia dobre samopoczucie.

4. Minimalistyczny skład

Ofertowanie produktów zawierających mało składników budzi zaufanie konsumenta i ogranicza poziom przetworzenia, aby zapewnić bardziej „naturalną” recepturę.

5. „Czysta etykieta”

Wycofanie niektórych dodatków lub substancji konserwujących staje się normą, aby zadowolić konsumenta.

6. Oferta produktów sprzedawanych luzem

Sektor produktów sprzedawanych luzem dywersyfikuje się. Dedykowane punkty sprzedaży, nowe kategorie produktów, strefa produktów sypkich usytuowana w pobliżu klasycznych produktów w środku regałów, cyfrowe systemy odmierzania i wyświetlania ceny ( produkty sypkie połączone)etc. W Polsce, sklepy z produktami sprzedawanymi luzem dopiero się rozwijają.

7. BIO

Konsument produktów „bio” jest wrażliwy na dobro zwierząt,  na produkcję lokalną, na godziwe wynagrodzenia producentów.

8. Roślinne zamienniki

Roślinne zamienniki produktów pochodzenia zwierzęcego występują w różnej formie: kiełbasek, burgerów, mielonego „mięsa”, wędliny... przybierają taka postać, jak produkty, które mają zastąpić.

Zamienniki potraw z ryb

Zapotrzebowanie na zamienniki produktów rybnych jest niskie i dotyczy wyłącznie wegan. Na tym wschodzącym rynku obecne są startupy i duże grupy. Innowacyjna oferta oparta na białkach roślinnych czy wodorostach morskich rozwija się.

Zamienniki produktów mlecznych

Zamienniki produktów odzwierzęcych zaczęły się od alternatyw produktów mlecznych, które coraz bardziej przypominają produkty pochodzenia zwierzęcego i są coraz bardziej wyrafinowane.

9. Gwarancje środowiskowe

Informacje o śladzie węglowym produktów, aby uspokoić konsumenta i zagwarantować ograniczony wpływ na środowisko.

10. Blockchain

Konsument jest poinformowany i nieufny. Kwestionuje obietnice producentów, a nawet oficjalne etykiety... Organizacje pozarządowe, aplikacje dzisiaj i jutro blockchain są zobowiązane do przejścia od obietnicy do dowodu. Technologia mało powszechna w Polsce, ale prawdopodobnie rozwinie się w nadchodzących latach.

 

SIAL Paris odbędą się w dniach 15-19.10.2022 w Centrum Wystawowym Paris Nord Villepinte

www.sialparis.com

Wybierz obszar: Alert NDP Dieta i zdrowie Dodatki i składniki Kongresy i Targi

Autor: Katarzyna Oleksy

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn