Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
SIAL Paris to jedna z najważniejszych międzynarodowych imprez targowo-wystawienniczych dla branży rolno-spożywczej na świecie. Targi organizowane są od 1964 r. i odbywają się w cyklu 2 letnim przyciągając rzesze odwiedzających nie tylko z Unii Europejskiej, ale także z reszty Europy, Bliskiego Wschodu, Afryki i Azji, którzy reprezentują różne sektory przemysłu spożywczego, takie jak dystrybucja, handel, usługi gastronomiczne itp. Około 70% odwiedzających przyjeżdża do Paryża w poszukiwaniu nowych produktów i dostawców.
Polska na SIAL
Targi SIAL stają się w Polsce coraz bardziej popularne. W odniesieniu do udziału polskich wystawców ostatnia edycja SIAL w 2018 r. zgromadziła ponad 200 firm – dla porównania w 1994 r. było ich jedynie 7, (w 2020 r. z powodu pandemii targi nie odbyły się i zostały przełożone na 2022 r.), natomiast odwiedziło je ponad 1300 profesjonalistów z Polski (w r. 1994 - 90 osób). Tym samym Polska dołączyła do grona pierwszej dziesiątki krajów świata z największą liczbą odwiedzających.
Innowacje i rynkowe trendy tematem przewodnim tegorocznej edycji SIAL
Targi to możliwość zapoznania się z najnowszymi trendami, które pojawiają się w światowym sektorze spożywczym. Tak też będzie w październiku w Paryżu, gdzie podczas SIAL odbędą się wydarzenia prezentujące główne globalne problemy, trendy i innowacje, które mają kształtować przemysł spożywczy przyszłości.
Wśród najważniejszych z nich znajdzie się:
Zdrowie jako główna oś innowacji - trendy w branży spożywczej w Polsce
Innowacje w Polsce są mocno reprezentowane przez produkty z kategorii zdrowie (które stanowią 50% oferty innowacyjnej): bezpieczne (bardziej naturalne) i funkcjonalne (medycznie). Dla porównania, przyjemność jest mniej reprezentowana w Polsce niż w ofercie światowej. Rośnie znaczenie takich trendów, jak: „Różnorodność zmysłów” i „Ekologia”.
10 trendów, które odpowiadają na oczekiwania nowego konsumenta
1. Małe przyjemności
Pandemia znacznie zwiększyła ofertę zorientowaną na dostarczenie przyjemności (wzrost o 8% innowacyjnej oferty w Polsce w 2021 r. w porównaniu do 2020 r.). Podkreśliła koncepcję tzw. comfort food, jedzenia, które możesz zaoferować sobie lub innym, aby poczuć się dobrze lub lepiej. Sposoby na walkę ze stresem i na niepokoje w trudnych czasach.
2. Immuno Food: witaminy, zakwasy, prebiotyki…
Rozwój żywności wzmacniającej układ odpornościowy jest ciekawym zagadnieniem, wykorzystywanie składników, takich jak prebiotyki, witaminy lub żywność funkcjonalna… 18 miesięcy po rozpoczęciu pandemii (w marcu 2020 r.), produkty mające zapewnić zwiększenie odporności były poszukiwane 8 razy częściej. Ten światowy trend zaczyna przyjmować się także w Polsce.
3. Kannabidiol (CBA) dla dobrego samopoczucia
Kannabidiol jest uznawany za składnik mający właściwości relaksujące. Stosowanie tego składnika w żywności zapewnia dobre samopoczucie.
4. Minimalistyczny skład
Ofertowanie produktów zawierających mało składników budzi zaufanie konsumenta i ogranicza poziom przetworzenia, aby zapewnić bardziej „naturalną” recepturę.
5. „Czysta etykieta”
Wycofanie niektórych dodatków lub substancji konserwujących staje się normą, aby zadowolić konsumenta.
6. Oferta produktów sprzedawanych luzem
Sektor produktów sprzedawanych luzem dywersyfikuje się. Dedykowane punkty sprzedaży, nowe kategorie produktów, strefa produktów sypkich usytuowana w pobliżu klasycznych produktów w środku regałów, cyfrowe systemy odmierzania i wyświetlania ceny ( produkty sypkie połączone)etc. W Polsce, sklepy z produktami sprzedawanymi luzem dopiero się rozwijają.
7. BIO
Konsument produktów „bio” jest wrażliwy na dobro zwierząt, na produkcję lokalną, na godziwe wynagrodzenia producentów.
8. Roślinne zamienniki
Roślinne zamienniki produktów pochodzenia zwierzęcego występują w różnej formie: kiełbasek, burgerów, mielonego „mięsa”, wędliny... przybierają taka postać, jak produkty, które mają zastąpić.
Zamienniki potraw z ryb
Zapotrzebowanie na zamienniki produktów rybnych jest niskie i dotyczy wyłącznie wegan. Na tym wschodzącym rynku obecne są startupy i duże grupy. Innowacyjna oferta oparta na białkach roślinnych czy wodorostach morskich rozwija się.
Zamienniki produktów mlecznych
Zamienniki produktów odzwierzęcych zaczęły się od alternatyw produktów mlecznych, które coraz bardziej przypominają produkty pochodzenia zwierzęcego i są coraz bardziej wyrafinowane.
9. Gwarancje środowiskowe
Informacje o śladzie węglowym produktów, aby uspokoić konsumenta i zagwarantować ograniczony wpływ na środowisko.
10. Blockchain
Konsument jest poinformowany i nieufny. Kwestionuje obietnice producentów, a nawet oficjalne etykiety... Organizacje pozarządowe, aplikacje dzisiaj i jutro blockchain są zobowiązane do przejścia od obietnicy do dowodu. Technologia mało powszechna w Polsce, ale prawdopodobnie rozwinie się w nadchodzących latach.
SIAL Paris odbędą się w dniach 15-19.10.2022 w Centrum Wystawowym Paris Nord Villepinte
Przeczytaj także
W imieniu Komitetu Organizacyjnego z przyjemnością zapraszamy do udziału w IV międzynarodowej konferencji Nordic Baltic Drying Conference, organizowanej przez Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, która odbędzie się we Wrocławiu w dniach 7-9 września 2022 roku.
DSM połączy się z Firmenich, aby stać się wiodącym dostawcą składników żywności oraz produktów dla branży kosmetycznej i well-being. Dużą koncentrację kierować będą na sektor plant-based.
SIAL Paris, międzynarodowe targi żywności, partner biznesu, proponują podczas najbliższej edycji odkrywanie trendów, które elektryzują sektor food i prezentacje najlepszych innowacji z czterech stron świata.