Bezpieczeństwo żywności i żywienia - komentarz
Centrum Prawa Żywnościowego
Temat (niedozwolonej) reklamy napojów alkoholowych niewątpliwie budzi kontrowersje. Wynika to w dużej mierze z bardzo restrykcyjnej, ale jednocześnie w wielu miejscach niejednoznacznej (a zatem pozostawiającej pole do interpretacji) ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z 1982 r. Zgodnie z tą ustawą reklama napojów alkoholowych (tj. napojów o zawartości alkoholu powyżej 0,5%) rozumiana jest jako „publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych”.
Co do zasady taka reklama (za wyjątkiem piwa) jest zakazana. Natomiast ocenne jest co w danym przypadku jest w rzeczywistości przekazem spełniającym definicję reklamy, szczególnie dotyczy to treści zamieszczanych w social mediach.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował 3 posty na prowadzonym przez siebie koncie Instagram, którym informuje o bezprawności niektórych reklam dostępnych w sieci i zaznacza, że zgłaszane wcześniej sygnały o łamaniu przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zostały przekazane Prokuraturze Krajowej. Po czterech godzinach od publikacji post zdobył ponad 60 komentarzy i wzbudził wiele emocji. Jest to wysoce uzasadnione, ponieważ za naruszenie zasad dotyczących reklamy napojów alkoholowych ustawa przewiduje grzywnę w wysokości od 10 000 do 500 000 złotych.
Warto jednak pamiętać, ze tego rodzaju wytyczne nie są prawnie wiążące, a każdy materiał w social mediach o napoju alkoholowym można poddać indywidualnej interpretacji czy nie narusza on przepisów oraz jakie są ryzyka prawne związane z jego stosowaniem.
Przeczytaj także
W tym roku przedsiębiorcy dostali pod choinkę od Komisji Europejskiej projekt nowego rozporządzenia dotyczącego opakowań. Rozporządzenie to ma w całej Unii kompleksowo określać wymogi dotyczące opakowań, w tym opakowań produktów spożywczych
Opublikowano uzasadnienie do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu w sprawie wprowadzenia do obrotu niedozwolonego składnika wyrobu przeznaczonego do kontaktu z żywnością (włókna słomy pszennej).
Opublikowano uzasadnienie do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, w którym sąd odniósł się do nurtującej producentów kwestii związanej z naturalnym ubytkiem masy netto produktu.
Polecane produkty