Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Wytyczne prezesa UOKiK ws. reklamy alkoholu w social media

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Temat (niedozwolonej) reklamy napojów alkoholowych niewątpliwie budzi kontrowersje. Wynika to w dużej mierze z bardzo restrykcyjnej, ale jednocześnie w wielu miejscach niejednoznacznej (a zatem pozostawiającej pole do interpretacji) ustawy o  wychowaniu   w   trzeźwości   i   przeciwdziałaniu   alkoholizmowi z 1982 r. Zgodnie z tą ustawą reklama napojów alkoholowych (tj. napojów o zawartości alkoholu powyżej 0,5%) rozumiana jest jako „publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych”. 

Co do zasady taka reklama (za wyjątkiem piwa) jest zakazana. Natomiast ocenne jest co w danym przypadku jest w rzeczywistości przekazem spełniającym definicję reklamy, szczególnie dotyczy to treści zamieszczanych w social mediach.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował 3 posty na   prowadzonym przez siebie koncie  Instagram, którym informuje o   bezprawności   niektórych   reklam   dostępnych   w   sieci   i   zaznacza, że zgłaszane   wcześniej   sygnały   o  łamaniu   przepisów   ustawy   o   wychowaniu   w   trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zostały przekazane Prokuraturze Krajowej. Po czterech godzinach od publikacji post zdobył ponad 60 komentarzy i wzbudził wiele   emocji.   Jest   to   wysoce   uzasadnione, ponieważ   za   naruszenie   zasad   dotyczących reklamy napojów alkoholowych ustawa przewiduje grzywnę w wysokości od 10 000 do 500 000 złotych.

Warto jednak pamiętać, ze tego rodzaju wytyczne nie są prawnie wiążące, a każdy materiał w social mediach o napoju alkoholowym można poddać indywidualnej interpretacji czy nie narusza on przepisów oraz jakie są ryzyka prawne związane z jego stosowaniem. 

 

Wybierz obszar: Prawo żywnościowe

Autor: Centrum Prawa Żywnościowego i Produktowego FoodLaw

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.