CSB-System
Oprogramowanie ERP/MES dla przemysłu spożywczego
Zakłady Mięsne Skiba S.A. powstały w 1991 roku. Przedsiębiorstwo jest jedną z największych firm rodzinnych w Polsce, która specjalizuje się w produkcji wieprzowiny i wyrobów gotowych. Nowoczesne technologie, wyspecjalizowana kadra, wysokie standardy jakości i bezpieczeństwa żywności, a także odpowiedzialność za środowisko naturalne oraz działalność na rzecz lokalnej społeczności trwale wpisują się w strategię zrównoważonego rozwoju, która w rezultacie pozwala na realizację ambitnych wyzwań.
Każdy wielki projekt zaczyna się od śmiałej idei: ponad 31 lat temu w malowniczym regionie Polski - Kaszuby powstał mały zakład produkcyjny, zatrudniający 12 pracowników i oferujący zaledwie 20 produktów wyprodukowanych wg tradycyjnych receptur. Klientami pierwszego sklepu firmowego byli głównie rodzina, przyjaciele i sąsiedzi. Z biegiem lat przedsiębiorstwo dynamicznie rozwinęło się, ale mimo to zachowało swój rodzinny charakter. Członkami Zarządu oraz Rady Nadzorczej jest rodzina Skiba, a firma opiera się na zasadach wzajemnego szacunku. Zakłady Mięsne Skiba S.A. dostarczają swoje produkty do 40 krajów na świecie, współpracują z największymi sieciami handlowymi w Polsce i posiadają własną sieć sklepów. Ciągłe doskonalenie, dbałość o najwyższą jakość oraz dobór wartościowej kadry przy wzajemnym szacunku i zaufaniu pozwalają firmie na osiąganie bardzo ambitnych celów, które nieustannie sobie wyznacza.
W symbiozie z systemem ERP od 1999 roku
Wszystko zaczęło się od międzynarodowej konferencji w 1998 roku w Wiedniu, na której doszło do spotkania właściciela ZM Skiba Andrzeja Skiby ze specjalistami CSB-System. Po serii kolejnych spotkań podpisano kontrakt na wdrożenie innowacyjnego rozwiązania branżowego w zakresie zaopatrzenia, gospodarki magazynowej, rozbioru, rozliczenia produkcji i sprzedaży w DOS-owej wersji 3.7 CSB. W trakcie wdrożenia obejmującego wszystkie zakłady zwracano szczególną uwagę na przyszłe potrzeby i zdefiniowany potencjał rozwojowy. System CSB został „skrojony na miarę” i od tego czasu dynamicznie uwzględnia rozwój przedsiębiorstwa. W zakładzie, System CSB pracuje na biurowych stacjach roboczych, mobilnych stanowiskach M-ERP oraz na komputerach przemysłowych CSB-Rack, które są umieszczone we wszystkich istotnych punktach kontrolnych, umożliwiających zbieranie i przetwarzanie w trybie online kluczowych danych dotyczących ilości, masy oraz jakości. Aktualnie mówimy o ścisłej symbiozie ZM Skiba z jednym systemem do planowania, kontroli i optymalizacji procesów, zarówno w części administracyjnej, jak produkcyjno-magazynowej. Dotyczy to także zewnętrznych instytucji, banków, punktów sprzedaży bezpośredniej oraz własnej i zewnętrznych firm logistycznych, które stały się nierozłącznym elementem całej organizacji przedsiębiorstwa.
„Integracja wszystkich procesów jest niezbędna do właściwego pomiaru wyników i zarządzania. Za pomocą Systemu CSB realizujemy nasze zamówienia na najwyższym poziomie. Gwarantuje to pełnienie wysokich wymagań stałych i nowych klientów” - Andrzej Skiba Prezes Zarządu Zakłady Mięsne Skiba S.A.
Zrównoważony rozwój wpisany w DNA firmy
Integracja, optymalizacja i automatyzacja procesów są kluczem do wysokiej rentowności biznesu. W spółce ZM Skiba S.A., przychody ze sprzedaży nie są jednak jedynym miernikiem dokonań przedsiębiorstwa. Równie ważne jest to, aby dać coś od siebie lokalnej społeczności. W związku z tym firma aktywnie promuje Kaszuby i sponsoruje różne inicjatywy w regionie, na przykład kolejną edycję triathlonu rozegranego w scenerii Borów Tucholskich czy nowy osiedlowy plac zabaw, ponieważ jak twierdzi prezes zarządu Andrzej Skiba, uśmiech na twarzach dzieci jest wartością samą w sobie. Kolejnym manifestem przywiązania do regionu jest zasadzenie kilkudziesięciu drzew jako symbolu trwałości i silnego związku z chojnicką ziemią. Odpowiedzialność ekologiczna za tę ziemię wyraża się też w decyzjach inwestycyjnych zarządu. Spółka ZM Skiba S.A. systematycznie wdraża nowoczesne technologie oraz zaawansowane narzędzia do zarządzania produkcją, aby produkować odpowiedzialnie i jak najmniej ingerować w środowisko naturalne.
Innowacja i ciągła optymalizacja jako główne czynniki wzrostu
Obok integracji oraz zrównoważonego rozwoju, trzecim filarem będącym podstawą działalności ZM Skiba jest także implementacja nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii i cyfryzacji. Jednym z najbardziej ambitnych oraz nowoczesnych rozwiązań było wdrożenie technologii EBS, która umożliwiła integrację oraz sterowanie z poziomu Systemu CSB całą linią ubojową wraz z wybranymi urządzeniami.
Integracja objęła automatykę sterującą (PLC), tagi RFID, urządzenie do automatycznej klasyfikacji półtusz wieprzowych i zautomatyzowane sortowanie w magazynie kolejkowym. Technologię EBS wykorzystano także w obszarach wejścia i wyjścia z rozbioru. Mimo licznie już wdrożonych innowacyjnych rozwiązań, prezes zarządu Andrzej Skiba właśnie w innowacji upatruje rozwoju swojego biznesu.
Najnowszym pomyślnie zrealizowanym projektem był upgrade Systemu CSB do jego najwyższej wersji. Zaangażowanie pracowników ZM Skiba, jak i specjalistów CSB-System pozwoliły na realizację procesu upgrade-u włącznie z fazą testów i uruchomieniem w zaledwie 3 miesiące, co stanowi swoisty rekord czasowy.
Wszystkie te działania tworzą solidną podstawę do dalszej optymalizacji procesów i pozwalają ZM Skiba konsekwentnie podążać za trendami Przemysłu 4.0
Korzyści dla klienta
Zachęcamy do zapoznania się z innymi przykładami referencyjnymi. Opisujemy tu konkretne przykłady optymalizacji, cyfryzacji i automatyzacji z szeroko rozumianego sektora spożywczego.
Zapraszamy także do obserwowania profilu CSB-System Polska na portalu LinkedIn.
Przeczytaj także
Systemy do planowania produkcji oznaczają większą elastyczność procesów i niższe koszty. Przy czym najlepiej jest, gdy są one bezpośrednio zintegrowane z oprogramowaniem ERP.
Niższe koszty magazynowe znajdują się wysoko na liście życzeń prawie wszystkich handlowców i producentów żywności. Wielu z nich ponosi w tym obszarze wysokie koszty. Dlaczego tak jest? Niektóre magazyny są nieprzejrzyste, inne przestarzałe technologicznie, a w większości przypadków są one po prostu przepełnione. Co więc należy zrobić, aby uniknąć niepotrzebnych wydatków?
Rosnące koszty oznaczają, że zakłady produkcyjne muszą stale optymalizować procesy. Poniżej przedstawiamy cztery przykłady jak to zrobić, nie rujnując przy tym budżetu.
Polecane produkty