Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Zharmonizowane specyfikacje dotyczące oznakowania kubków na napoje

Kategoria: Opakowania, Prawo Żywnościowe

Na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/2151 z dnia 17 grudnia 2020 r. ustanawiającego zasady dotyczące zharmonizowanych specyfikacji w odniesieniu do oznakowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w części D załącznika do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko uchwalono zharmonizowane specyfikacje w odniesieniu do kilku kategorii produktów, w tym także opakowań przeznaczonych do kontaktu z żywnością w postaci kubków na napoje. 

Wzór oznakowania drukowanego, jakie powinny nosić kubki na napoje wykonane częściowo z tworzywa sztucznego został ustalony następująco („Plastic in product”): 

 

Od obowiązku drukowania niniejszego oznakowania wprowadzono odstępstwo, polegającego na tym, że w odniesieniu do kubków na napoje wyprodukowanych częściowo z tworzywa sztucznego wprowadzanych do obrotu przed dniem 4 lipca 2022 r. można umieszczać oznakowanie za pomocą naklejek.

Natomiast w przypadku kubków wykonanych w całości z tworzywa sztucznego powinno się stosować następujące oznakowanie drukowane lub następujące oznakowanie grawerowane/wytłoczone („Made of plastik”):

Podobnie jak w przypadku kubków wykonanych częściowo z tworzywa sztucznego, również i w przypadku takich produktów wykonanych z plastiku w całości, możliwe jest stosowanie odstępstwa w postaci umieszczania oznakowania za pomocą naklejek. 

Oprócz tego, oznakowanie określone dla kubków na napoje wyprodukowanych częściowo z tworzywa sztucznego musi być zgodne z następującymi wymogami w zakresie umiejscowienia znakowania:

a)  tradycyjne kubki:

oznakowanie należy umieścić poziomo na zewnętrznej powierzchni kubka z dala od brzegu, aby uniknąć kontaktu z ustami konsumenta podczas picia. Oznakowania nie należy umieszczać pod podstawą kubka.

b) kubki szampanówki:

oznakowanie należy umieścić poziomo na zewnętrznej powierzchni kubka lub na górnej części podstawy, która utrzymuje trzon. Oznakowanie należy umieścić z dala od brzegu, aby uniknąć kontaktu oznakowania z ustami konsumenta podczas picia. Oznakowania nie należy umieszczać pod podstawą kubka.

Jeżeli umieszczenie oznakowania w poziomie nie jest możliwe ze względu na kształt lub rozmiar kubka, można je obrócić o 90° i umieścić pionowo.

Nie należy rozdzielać okienek oznakowania.

Natomiast oznakowanie w przypadku kubków na napoje wyprodukowanych w całości z tworzywa sztucznego musi być zgodne z następującymi wymogami w zakresie umiejscowienia znakowania:

a)  tradycyjne kubki:

oznakowanie należy umieścić poziomo na zewnętrznej powierzchni kubka tam, gdzie jest bardziej widoczne. Oznakowania nie należy umieszczać pod podstawą kubka. W przypadku druku oznakowanie należy umieścić z dala od brzegu, aby uniknąć kontaktu oznakowania z ustami konsumenta podczas picia. W przypadku kubków o wypukłych brzegach oznakowanie nie może być wytłaczane/grawerowane na brzegach.

b) kubki szampanówki:

o znakowanie należy umieścić poziomo na zewnętrznej powierzchni kubka lub na górnej części podstawy, która utrzymuje trzon, w zależności od tego, która z nich jest bardziej widoczna. Oznakowania nie należy umieszczać pod podstawą kubka. W przypadku druku oznakowanie należy umieścić z dala od brzegu, aby uniknąć kontaktu oznakowania z ustami konsumenta podczas picia. W przypadku kubków o wypukłych brzegach oznakowanie nie może być wytłaczane/grawerowane na brzegach.

Jeżeli umieszczenie oznakowania w poziomie nie jest możliwe ze względu na kształt lub rozmiar kubka, można je obrócić o 90° i umieścić pionowo.

Dodatkowo, określono parametry techniczne do rozmiaru i wzoru oznakowani zarówno w przypadku kubków wykonanych w całości jak i w części z tworzywa sztucznego. Szczegółowe wymogi dostępne są bezpośrednio w treści rozporządzenia 2020/2151 dostępnego pod adresem:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2020.428.01.0057.01.POL&toc=OJ:L:2020:428:TOC

Wybierz obszar: Eko Opakowania Prawo żywnościowe

Autor: Magdalena Wolska

Magdalena Wolska

Prawnik, ekonomista. Ekspert prawa żywnościowego i lider projektu FoodFakty LEX Scan. Doktorant w Zakładzie Prawa Rolnego i Żywnościowego w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Warszawie. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą rolnictwa ekologicznego. Autorka artykułów naukowych z zakresu prawa żywnościowego.
Kontakt: magdalena.wolska@foodfakty.pl

Przeczytaj także

  • 30.12.2020

    Parlament UE przyjął porozumienie o czystości wody pitnej i odpadach plastikowych

    U podstaw uchwalenia nowych regulacji leży podniesienie jakości wody wodociągowej w całej Unii Europejskiej. Dodatkowo, limity niektórych zanieczyszczeń mają być bardziej rygorystyczne np. w odniesieniu do ołowiu. Wszystkie te działania zmierzają do zagwarantowania każdemu Europejczykowi dostępu do bezpiecznej wody,...

    Czytaj więcej
  • 07.12.2020

    Napoje od PepsiCo w butelkach w 100% z rPET do końca 2021 r.

    Jeden z największych producentów żywności i napojów na świecie, firma PepsiCo, w samym tylko 2021 roku zainwestuje 3,6 mln USD oraz 8 mln USD w każdym kolejnym roku na pozyskanie przetworzonego plastiku (rPET), który umożliwi produkcję w Polsce wszystkich butelek napojów Pepsi oraz Mirinda z surowca zawierającego tworzywo w 100% pochodzące z recyklingu.

    Czytaj więcej
  • 23.11.2020

    Projekt papierowej butelki Coca-Coli

    Idea papierowej butelki Coca-Coli stanowi element szerszej strategii marki, która w 2018 r. ogłosiła globalną inicjatywę pod nazwą „Świat Bez Odpadów” (ang. World Without Waste). Wśród licznych założeń kampanii, Coca-Cola zadeklarowała m.in., że do 2030 r. co najmniej 50% składu wykorzystywanych przez nią opakowań stanowić będą surowce wtórne. 

    Czytaj więcej

Artykuł opublikowany dzięki:

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn