Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/2151 z dnia 17 grudnia 2020 r. ustanawiającego zasady dotyczące zharmonizowanych specyfikacji w odniesieniu do oznakowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w części D załącznika do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko uchwalono zharmonizowane specyfikacje w odniesieniu do kilku kategorii produktów, w tym także opakowań przeznaczonych do kontaktu z żywnością w postaci kubków na napoje.
Wzór oznakowania drukowanego, jakie powinny nosić kubki na napoje wykonane częściowo z tworzywa sztucznego został ustalony następująco („Plastic in product”):
Od obowiązku drukowania niniejszego oznakowania wprowadzono odstępstwo, polegającego na tym, że w odniesieniu do kubków na napoje wyprodukowanych częściowo z tworzywa sztucznego wprowadzanych do obrotu przed dniem 4 lipca 2022 r. można umieszczać oznakowanie za pomocą naklejek.
Natomiast w przypadku kubków wykonanych w całości z tworzywa sztucznego powinno się stosować następujące oznakowanie drukowane lub następujące oznakowanie grawerowane/wytłoczone („Made of plastik”):
Podobnie jak w przypadku kubków wykonanych częściowo z tworzywa sztucznego, również i w przypadku takich produktów wykonanych z plastiku w całości, możliwe jest stosowanie odstępstwa w postaci umieszczania oznakowania za pomocą naklejek.
Oprócz tego, oznakowanie określone dla kubków na napoje wyprodukowanych częściowo z tworzywa sztucznego musi być zgodne z następującymi wymogami w zakresie umiejscowienia znakowania:
a) tradycyjne kubki:
oznakowanie należy umieścić poziomo na zewnętrznej powierzchni kubka z dala od brzegu, aby uniknąć kontaktu z ustami konsumenta podczas picia. Oznakowania nie należy umieszczać pod podstawą kubka.
b) kubki szampanówki:
oznakowanie należy umieścić poziomo na zewnętrznej powierzchni kubka lub na górnej części podstawy, która utrzymuje trzon. Oznakowanie należy umieścić z dala od brzegu, aby uniknąć kontaktu oznakowania z ustami konsumenta podczas picia. Oznakowania nie należy umieszczać pod podstawą kubka.
Jeżeli umieszczenie oznakowania w poziomie nie jest możliwe ze względu na kształt lub rozmiar kubka, można je obrócić o 90° i umieścić pionowo.
Nie należy rozdzielać okienek oznakowania.
Natomiast oznakowanie w przypadku kubków na napoje wyprodukowanych w całości z tworzywa sztucznego musi być zgodne z następującymi wymogami w zakresie umiejscowienia znakowania:
a) tradycyjne kubki:
oznakowanie należy umieścić poziomo na zewnętrznej powierzchni kubka tam, gdzie jest bardziej widoczne. Oznakowania nie należy umieszczać pod podstawą kubka. W przypadku druku oznakowanie należy umieścić z dala od brzegu, aby uniknąć kontaktu oznakowania z ustami konsumenta podczas picia. W przypadku kubków o wypukłych brzegach oznakowanie nie może być wytłaczane/grawerowane na brzegach.
b) kubki szampanówki:
o znakowanie należy umieścić poziomo na zewnętrznej powierzchni kubka lub na górnej części podstawy, która utrzymuje trzon, w zależności od tego, która z nich jest bardziej widoczna. Oznakowania nie należy umieszczać pod podstawą kubka. W przypadku druku oznakowanie należy umieścić z dala od brzegu, aby uniknąć kontaktu oznakowania z ustami konsumenta podczas picia. W przypadku kubków o wypukłych brzegach oznakowanie nie może być wytłaczane/grawerowane na brzegach.
Jeżeli umieszczenie oznakowania w poziomie nie jest możliwe ze względu na kształt lub rozmiar kubka, można je obrócić o 90° i umieścić pionowo.
Dodatkowo, określono parametry techniczne do rozmiaru i wzoru oznakowani zarówno w przypadku kubków wykonanych w całości jak i w części z tworzywa sztucznego. Szczegółowe wymogi dostępne są bezpośrednio w treści rozporządzenia 2020/2151 dostępnego pod adresem:
Przeczytaj także
U podstaw uchwalenia nowych regulacji leży podniesienie jakości wody wodociągowej w całej Unii Europejskiej. Dodatkowo, limity niektórych zanieczyszczeń mają być bardziej rygorystyczne np. w odniesieniu do ołowiu. Wszystkie te działania zmierzają do zagwarantowania każdemu Europejczykowi dostępu do bezpiecznej wody,...
Jeden z największych producentów żywności i napojów na świecie, firma PepsiCo, w samym tylko 2021 roku zainwestuje 3,6 mln USD oraz 8 mln USD w każdym kolejnym roku na pozyskanie przetworzonego plastiku (rPET), który umożliwi produkcję w Polsce wszystkich butelek napojów Pepsi oraz Mirinda z surowca zawierającego tworzywo w 100% pochodzące z recyklingu.
Idea papierowej butelki Coca-Coli stanowi element szerszej strategii marki, która w 2018 r. ogłosiła globalną inicjatywę pod nazwą „Świat Bez Odpadów” (ang. World Without Waste). Wśród licznych założeń kampanii, Coca-Cola zadeklarowała m.in., że do 2030 r. co najmniej 50% składu wykorzystywanych przez nią opakowań stanowić będą surowce wtórne.