Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Badanie kliniczne wskazuje, że żurawina może poprawiać zdrowie mózgu

Kategoria: Składniki Żywności

Efekty już po kilku tygodniach

Spożywanie dużych ilości żurawiny na przestrzeni kilku tygodni może pozytywnie wpływać na zdrowie mózgu i obniżać „zły” cholesterol LDL. Takie wnioski płyną z opublikowanego niedawno podwójnie zaślepionego, randomizowanego, kontrolowanego badania klinicznego, które przeprowadził międzynarodowy zespół naukowców z Wielkiej Brytanii, Holandii i Włoch. Naukowców wsparł Cranberry Institute – organizacja non-profit działająca na rzecz hodowców żurawiny.

Poprawa pamięci i obniżenie cholesterolu LDL

W badaniu wzięło udział 60 zdrowych osób dorosłych w wieku od 50 do 80 lat, które otrzymywały liofilizowaną żurawinę w ilości odpowiadającej jednej szklance świeżych owoców dziennie. Jak się okazało, interwencja wpłynęła na poprawę funkcjonowania i ukrwienia mózgu, lepsze wyniki w testach pamięci epizodycznej, a także obniżenie frakcji cholesterolu LDL, która może przyczyniać się do rozwoju miażdżycy.

Rola związków bioaktywnych

Według autorów przeprowadzone wcześniej badania wskazują, że wyższe spożycie flawonoidów – substancji bioaktywnych obecnych również w żurawinie – jest powiązane ze spowolnieniem utraty zdolności poznawczych i rozwoju demencji. Z kolei żywność zasobna w antocyjany i proantocyjany, inne występujące w niektórych owocach związki, może poprawiać funkcje kognitywne. Rezultaty przeprowadzonego przez międzynarodowy zespół doświadczenia są jednymi z pierwszych, które dowodzą, że spożywanie żurawiny może mieć korzystny wpływ na zdrowie mózgu u ludzi.

„Punkt wyjścia do dalszych badań”

Interwencja żywieniowa w postaci suplementacji diety żurawiną nie wpłynęła na inne aspekty neurokognitywne, takie jak pamięć robocza czy funkcje wykonawcze. Jak jednak mówi współautor badania, dr David Vauzour, „płynące z naszego doświadczenia wyniki są bardzo obiecujące, biorąc pod uwagę, że w stosunkowo krótkim czasie 12 tygodni spożycie żurawiny przyczyniło się do znaczącej poprawy pamięci i funkcji neurologicznych”. Naukowiec podkreśla, że „stanowi to ważny punkt wyjścia do dalszych badań nad wpływem żurawiny na zdrowie układu nerwowego”.

Źródła:

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35662954/
  2. https://www.nutraceuticalsworld.com/contents/view_breaking-news/2022-05-19/cranberry-consumption-linked-to-memory-and-neurological-function-improvements/991

Wybierz obszar: Badania żywności Dieta i zdrowie

Autor: Wojciech Grodzicki

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn