Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
W dniu 4 lutego 2020 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 stycznia 2020 r. w sprawie długości okresów karencji poprzedzających pozyskanie ze zwierząt lub od zwierząt produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do oznakowania jako wolne od organizmów genetycznie zmodyfikowanych, w których nie stosuje się genetycznie zmodyfikowanych pasz.
Rozporządzenie określa długość okresów karencji poprzedzających pozyskanie ze zwierząt lub od zwierząt określonych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do oznakowania jako wolne od organizmów genetycznie zmodyfikowanych.
WPROWADZENIE
Opublikowane Rozporządzenie to drugi z aktów wykonawczych do ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o oznakowaniu produktów wytworzonych bez wykorzystania organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako wolnych od tych organizmów.
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 listopada 2019 r. w sprawie znaków graficznych, które stosuje się w celu oznakowania żywności i pasz jako wolnych od organizmów genetycznie zmodyfikowanych weszło w życie 1 stycznia razem w ww. ustawą.
Załącznik do Rozporządzenia w sprawie okresów karencji przewiduje długość okresu karencji w zależności od rodzaju produktu. I tak np. dla mleka okres karencji wynosi 3 miesiące a w przypadku jaj 6 tygodni.
ZNACZENIE DLA FIRM
Oznakowanie żywności i pasz jako wolnych od GMO jest w Polsce dobrowolne. W przypadku podjęcia decyzji o podkreślaniu tej cechy w oznakowaniu konieczne jest spełnienie wymagań określonych w ustawie. Kluczowe są badania laboratoryjne potwierdzające brak zawartości GMO. Stale należy również monitorować Unijny Rejestr Żywności i Pasz GM ponieważ pozycje w nim uwzględnione podlegają zmianom.
Warto także wspomnieć, że na rynku UE nie mogą znajdować się GMO, które nie zostały autoryzowane. Wśród produktów GM, które często są wprowadzane na rynek UE można wymienić: ryż (np. w makaronach ryżowych) papaja (i jej przetwory np. w suplementach lub smoothie) a także ostatnio siemię lniane (!). Koniecznie należy podkreślić, że aktualnie obecność tych produktów na rynku jest nielegalna i skutkuje wycofaniem produktów z rynku oraz nałożeniem kary na podmiot(y) naruszające przepisy.
Przeczytaj także
Komisja Europejska (KE) opublikowała długo oczekiwany dokument ZAWIADOMIENIE KOMISJI w sprawie stosowania przepisów art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 (2020/C 32/01).
Spór pomiędzy konkurującymi ze sobą firmami właśnie zakończył się wyrokiem TSUE. We wczorajszym wyroku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej potwierdził, że w przypadku stosowania odniesień do ogólnych, nieswoistych korzyści...
Temat zanieczyszczeń żywności mikroplastikiem od kilku lat regularnie pojawia się w agendzie prac różnych instytucji UE.