Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Dyrekcja Generalna ds. zdrowia i bezpieczeństwa żywności Komisji Europejskiej opublikowała raport, w którym opisuje wyniki audytu przeprowadzonego w Polsce w dn. od 25 czerwca do 5 lipca 2019 r. na mocy przepisów rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. Celem audytu była ocena systemu urzędowych kontroli żywności w zakresie higieny, co ma zapobiegać zakażeniom mikrobiologicznym przy produkcji żywności niepochodzącej od zwierząt, w szczególności jako produkcji podstawowej, produktów mrożonych, kiełków i nasion przeznaczonych do kiełkowanie.
Kontekst
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął opinie naukowe na temat ryzyka stwarzanego przez żywność niepochodzącą od zwierząt, które są dostępne tutaj. Wg EFSA taka żywność jest spożywana w różnych formach i jest głównym składnikiem prawie wszystkich posiłków. Może ona mieć potencjalny związek z dużymi ogniskami chorób. Wg danych z lat 2007-2011, żywność niepochodząca od zwierząt była przyczyną 10 % ognisk, 26% przypadków, 35% hospitalizacji i 46% zgonów. Natomiast wg danych za 2011 r. ta żywność była związana z 10% ognisk, 18% przypadków, ale już tylko 8% przypadkami hospitalizacji i 5% zgonów.
Wśród najczęstszych kombinacji żywność-patogen były:
- zielone warzywa liściaste spożywane na surowo jako sałatki/Salmonella spp. i norowirusy
- warzywa cebulowe i łodygowe (pomidory, melony, kiełki)/Salmonella spp.
- rośliny strączkowe lub ziarna/Escherichia coli.
Wg EFSA właściwe wdrożenie systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności, w tym GAP, GMP i GHP, powinny być głównym celem podmiotów gospodarczych. Te systemy powinny być wdrażane „od pola do stołu” w celu kontroli szeregu zagrożeń mikrobiologicznych.
Ze względu na liczbę dużych ognisk i dużą liczbę powiadomień RASFF dotyczących produktów niepochodzących od zwierząt, Dyrekcja Generalna ds. zdrowia i bezpieczeństwa żywności podjęła decyzję o przeprowadzeniu nowej serii audytów w państwach członkowskich w tym zakresie.
Wnioski ogólne z audytu przeprowadzonego w Polsce
W Polsce funkcjonuje zatwierdzony system rejestracji producentów podstawowych oraz przetwórców (mrożenie, krojenie) owoców i warzyw oraz żywności niepochodzącej od zwierząt. Chociaż o ile liczba zarejestrowanych producentów surowców wzrosła od czasu poprzedniego audytu w 2016 r., to liczba niezarejestrowanych przetwórców nie jest znana właściwym organom. Kontrole urzędowe odbywają się w oparciu o pobieranie próbek, głównie na poziomie handlu detalicznego, i badane są w akredytowanych laboratoriach. Z kolei planowanie urzędowych kontroli w zakładach przetwórczych wykazuje pewne niedociągnięcia w zakresie ustalania priorytetów odnośnie kontroli żywności pochodzenia nieodzwierzęcego. Ponadto, rozproszenie kontroli na wiele lokalnych okręgów nie pozwala inspektorom na zdobycie i utrzymanie wystarczającego doświadczenia w tej dziedzinie i przeprowadzania skutecznych kontroli. W związku z tym kontrole w niektórych zakładach przeprowadzane są nieskutecznie. Ma to wpływ na egzekwowanie przepisów, ponieważ niezgodności były rzadko wykrywane u przetwórców. Np. wymazy środowiskowe do wykrywania Listeria monocytogenes tylko w jednym z trzech skontrolowanych zakładów przetwórczych zostały pobrane prawidłowo, a odpowiedzialny inspektor nie miał wiedzy odnośnie prawidłowych procedur pobierania tych próbek.
Ma to negatywny wpływ na skuteczność urzędowych kontroli mających na celu sprawdzenie, czy potencjalne ryzyko mikrobiologiczne jest odpowiednio wykrywane i ograniczane do dopuszczalnego poziomu przez podmioty działające na rynku spożywczym.
Raport zawiera zalecenia dla właściwych władz mające na celu skorygowanie zidentyfikowanych niedociągnięć i poprawę wdrażania środków kontroli.
Szczegółowe ustalenia i wnioski
- Wnioski dotyczące odpowiednich przepisów i wytycznych krajowych
- Wnioski w sprawie wyznaczenia właściwych organów i zasobów do celów kontroli urzędowych
Wnioski dotyczące rejestracji/zatwierdzania zakładów spożywczych
Wnioski dotyczące organizacji i zakresu urzędowych kontroli
- Wnioski w sprawie wdrożenia urzędowych kontroli podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze i ich zobowiązania
- Wnioski dotyczące urzędowych procedur pobierania próbek
- Wnioski dotyczące wydajności laboratoriów
- Wnioski dotyczące procedur przeprowadzania kontroli i sprawozdawczości w zakresie działań kontrolnych
- Wnioski dotyczące RASFF
Źródło: https://foodlawlatest.com/eu-audits-poland-microbial-safety-of-food-of-non-animal-origin/
Przeczytaj także
Zgodnie z ostatnim sprawozdaniem EFSA i ECDC, Salmonella i Campylobacter stają się coraz bardziej oporne na antybiotyki, a państwa członkowskie UE odnotowały wzrost oporności na antybiotyki o wysokim stężeniu.
Nowa ustawa z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 285) wprowadza pierwsze od kilku lat duże zmiany w organizacji i kompetencjach inspekcji kontrolujących żywność.
Główny Inspektorat Sanitarny uruchomi nowy system powiadamiania o wprowadzeniu do obrotu suplementów diety, żywności wzbogacanej i żywności dla określonych grup, który zastąpi system stosowany dotychczas.