Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!

Ceny materiałów opakowaniowych nadal rosną

Kategoria: Biznes , Opakowania

Czynniki wzrostu cen materiałów opakowaniowych

Wzrost kosztów energii, transportu i pracy doprowadzi do dalszego wzrostu cen opakowań do żywności w ciągu najbliższych 12 miesięcy, podobnie jak konflikt między Rosją a Ukrainą, wynika z raportu opublikowanego w marcu przez Rabobank.

Rosnąca sprzedaż e-commerce to kolejny czynnik wzrostu cen opakowań papierowych. Eksperci Rabobank przewidują, że koszty energii na opakowania papierowe wzrosną o 3,4%, a koszty produkcji wzrosną o 2,3% do 3,6%. Ceny kukurydzy wzrosły w czasie wojny rosyjsko-ukraińskiej, osiągając wartości dwukrotnie wyższe niż dwa lata temu. Skrobia kukurydziana jest podstawową substancją chemiczną do produkcji papieru w Ameryce Północnej.

Tektura falista

Ze względu na krótkoterminowe ograniczenia zdolności produkcyjnych i wzrost kosztów możliwy jest dwucyfrowy wzrost cen tektury falistej w 2022 r. Istnieje jednak duża podaż z projektów konwersji i projektów od podstaw, które mają pojawić się online począwszy od 2023 r. Przyniesie to pewną ulgę producentom żywności przed wieloletnią inflacją, jednocześnie potencjalnie wywierając presję na marże producentów tektury falistej – uważają autorzy raportu.

Tworzywa sztuczne

Zdarzenia pogodowe, awarie infrastruktury, COVID-19 i niedobory siły roboczej powodują wzrost kosztów opakowań z tworzyw sztucznych. Ceny głównych żywic opakowaniowych, w tym politereftalanu etylenu (PET), wzrosły w 2021 r. o 26 centów za funt, czyli o 49%. Wojna rosyjsko-ukraińska kontynuowała presję, a regionalne ceny PET wzrosły o 20 funtów za funt w ciągu dwóch pierwszych miesięcy tego roku.

Aluminium

Ceny aluminium wzrosły w ciągu ostatnich dwóch lat o ponad 40%. Według Rabobanku ten rok może przynieść jeszcze wyższe ceny i potencjalny niedobór podaży puszek aluminiowych. Rosnące koszty energii wpływają na łańcuch dostaw opakowań szklanych. Rabobank spodziewa się napiętej podaży, zwłaszcza dla winnic, gorzelników i browarów rzemieślniczych, przez najbliższe 12 miesięcy.

Sektor znajduje się w opałach kryzysu energetycznego

Chociaż całkowity wpływ kryzysu na Ukrainie na europejski przemysł opakowań papierowych jest dopiero widoczny, z pewnością jego wpływ na podaż i cenę energii jest duży. Wpływ cen jest już odczuwalny, co budzi obawy nie tylko o ceny opakowań papierowych, ale także o zakłócenia w dostawach papieru opakowaniowego, które mogą następnie doprowadzić do niedoboru opakowań papierowych.

Energochłonny sektor zależnych od rosyjskiego gazu

Produkcja papieru opakowaniowego to energochłonny przemysł, który zużywa energię zarówno w postaci prądu, jak i paliwa. Dotyczy to zwłaszcza produkcji gatunków pochodzących z recyklingu, których udział w Europie jest znaczący. Na przykład w segmencie tektury falistej gatunki z recyklingu stanowią około 80% całkowitej produkcji europejskiej; a przy stabilnej sytuacji rynkowej energia stanowi około jednej trzeciej kosztów produkcji.

Na początku 2022 roku ceny włókien i energii ustabilizowały się nieco po miesiącach wzrostów. Ale obecny kryzys w Ukrainie odwrócił kierunek tych zmian. Branża znajduje się w sytuacji, w której dla niektórych graczy bieżące koszty energii są wyższe niż pełna cena sprzedaży tektury rok temu. Lwia część europejskich zdolności produkcyjnych papieru opakowaniowego znajduje się w krajach silnie uzależnionych od rosyjskiego gazu.

Czy grozi nam zmniejszenie dostępności opakowań papierowych?

Obecne ceny energii sprawiają, że produkcja papieru jest ekonomicznie nieopłacalna. Na początku marca duzi producenci ogłaszali przestoje w produkcji z powodu wysokich cen energii.

Bezpieczeństwo dostaw jest teraz głównym celem, a firmy papiernicze nadal płacą wysokie ceny, nawet jeśli są zabezpieczone. Wszystko to sprawia, że ​​dalsze podwyżki cen papieru są nieuniknione. W marcu 2022 r. producenci papieru po kolei ogłaszali podwyżki cen od 100 do 150 euro za tonę metryczną. Te podwyżki cen z dużym prawdopodobieństwem zostaną zaakceptowane przez producentów pudełek, a następnie przez odbiorców, aby uniknąć ryzyka niedoboru opakowań papierowych (pudełek) z powodu przestojów. Europa nie jest tak naprawdę uzależniona od eksportu opakowań kartonowych z Rosji, Ukrainy czy Białorusi. Rosja eksportuje do Europy około 200 000 ton metrycznych tektury falistej, ale te ilości mogą potencjalnie zostać zrekompensowane zwiększeniem zdolności produkcyjnych w Europie i reszcie świata.

Podaż i ceny innych surowców, a także wyzwania związane z transportem i logistyką, przyczyniają się do negatywnych perspektyw krótkoterminowych. Zmiany te powodują presję na marże producentów opakowań papierowych i nieuchronnie doprowadzą do wzrostu cen opakowań papierowych. Te wzrosty z kolei wywrą dodatkową presję cenową w już napiętym łańcuchu dostaw.

Źródło: https://research.rabobank.com/far/en/sectors/fa-supply-chains/european-paper-packaging-braces-for-impact-of-ukraine-crisis.html

https://research.rabobank.com/far/en/sectors/fa-supply-chains/continued-inflationary-pressure-across-food-packaging-materials.html

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Opakowania

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.