Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Wzrost inwestycji
Wiele wskazuje na to, że branża produktów roślinnych może w nadchodzącym roku oczekiwać dużego wzrostu inwestycji ze względu na coraz większy popyt ze strony konsumentów. Jak pokazują badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii na próbie 102 przedstawicieli branży spożywczej, w 2022 r. 56% właścicieli firm związanych z żywnością i napojami skłonnych jest zainwestować fundusze przeznaczone na rozwój nowych produktów w opracowywanie żywności roślinnej.
Zamienniki mięsa w centrum zainteresowania
Poszerzenie oferty produktów roślinnych przeznaczonych dla fleksitarian, czyli osób częściowo, ale nie całkowicie eliminujących z diety żywność pochodzenia zwierzęcego, wskazywane było w 48% jako główny cel inwestycji. W przypadku oferty dla wegan było to 47%. Spośród wszystkich ankietowanych 41% wyraziło przekonanie, że roślinne zamienniki mięsa będą stanowić najważniejszą kategorię produktów roślinnych pod względem wzrostu w 2022 r. Płatki zbożowe wskazane zostały przez 13%, a substytuty sera przez 12% uczestników badania.
Szanse i wyzwania dla branży spożywczej
„Nasze badanie sugeruje, że kategoria produktów roślinnych jest dla branży spożywczej priorytetem, który wpisuje się w stale ewoluujące trendy związane z dietami wegetariańskimi, fleksitariańskimi i wegańskimi”, mówi Paul Donegan z firmy Atura Proteins, która zleciła sondaż wśród brytyjskich przedsiębiorstw. „Wzrost popytu w tym obszarze stanowi dla sektora żywności i napojów dużą szansę. Wyniki naszej ankiety wskazują jednak również, że przemysł spożywczy czekają poważne wyzwania związane z ograniczonym dostępem do surowców roślinnych, co może być spowodowane presją w obrębie łańcucha dostaw, wynikającą ze znacznego zwiększenia popytu”.
„Świetny moment, by wejść na rynek”
Jak pokazują prognozy, skumulowany roczny wskaźnik wzrostu rynku produktów roślinnych wyniesie między 2020 a 2027 r. 11,9%. W samej tylko Wielkiej Brytanii liczba fleksitarian to ok. 8,7 miliona osób, podczas gdy w Polsce diety wegetariańskie i wegańskie stosuje już 7,5% wszystkich mieszkańców kraju. „Dla przedsiębiorstw to świetny moment, by wejść na rynek produktów roślinnych”, podkreśla Donegan.
Źródła:
Przeczytaj także
Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia projektu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027. Budżet przedsięwzięcia to ponad 25 mld euro.
Według Waitrose roślinne napoje ziemniaczane mają być jednym z największych trendów żywieniowych w 2022 r. W odżywianiu trendem będzie klimatarianizm, czyli dieta dla klimatu skupiająca się na zmniejszeniu śladu węglowego jednostki.
Niezależnie od branży, automatyzacja i cyfryzacja łańcucha dostaw wymieniane są dziś jako czynniki pozwalające budować i utrzymać przewagę konkurencyjną. W czasie, gdy przedsiębiorstwa spożywcze digitalizują się na potęgę, sceptycy pytają czy jest to faktycznie konieczne? Ostatni rok pokazał, jak bardzo.