Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Według Waitrose roślinne napoje ziemniaczane mają być jednym z największych trendów żywieniowych w 2022 r. W odżywianiu trendem będzie klimatarianizm, czyli dieta dla klimatu skupiająca się na zmniejszeniu śladu węglowego jednostki.
Przewidywanie to jest częścią najnowszego raportu Food and Drinks firmy Waitrose & Partners, w którym podkreślono, że w ciągu najbliższych pięciu lat rynek alternatywnych produktów mlecznych może się niemal podwoić.
Raport Waitrose, w którym przeprowadzono ankietę wśród 2000 konsumentów w Wielkiej Brytanii, wykazał, że wzrost alergii na produkty mleczne i obawy dotyczące ich wpływu na środowisko skłoniły wielu kupujących do przejścia na produkty roślinne.
Firma badawcza Mintel we wrześniowym raporcie wykazała, że konsumenci w Wielkiej Brytanii wydali w 2020 r. łącznie 394 mln funtów na napoje roślinne, co stanowi wzrost o 32% w porównaniu z 2019 r.
„W ostatnich latach obserwujemy popularność roślinnych alternatyw mleka krowiego tj. napojów: sojowego, migdałowego, owsianego i grochowego. Teraz przyszła kolej na napój ziemniaczany. Niska zawartość cukru i tłuszczów nasyconych zdominuje menu kawiarni w nadchodzących miesiącach” – przewiduje Alice Shrubsall z Waitrose.
Napój roślinny z ziemniaków
Nowy produkt został wymyślony przez szwedzką firmę Veg of Lund i będzie sprzedawany pod nazwą DUG. Według producenta: „Napoje DUG nie powstają przez zwykłe wyciskanie ziemniaków. Jest w tym o wiele więcej. Tajną metodą wytwarzania napojów DUG jest opatentowana emulsja z ziemniaków i oleju rzepakowego opracowana przez profesor Evę Tornberg z Lund University w Szwecji. Napój jest cudownie kremowy, doskonale pieni się w kawie i tak się składa, że jest najbardziej zrównoważoną alternatywą na świecie”.
Klimatarianizm
Innym trendem, jak podkreślono w raporcie Waitrose, jest pojawienie się nowej diety zwanej „klimataryzmem”, która koncentruje się na zmniejszeniu śladu węglowego jednostki. Prawie 70% ankietowanych stwierdziło, że kontrolowanie ich osobistego wpływu na środowisko poprzez dietę jest „bardzo” lub „w pewnym stopniu” ważne. Wielu respondentów stwierdziło, że stosuje dietę „5:2”, która polega na jedzeniu wegetariańskich posiłków w ciągu tygodnia. Firma Waitrose potwierdziła ten trend, zauważając, że sprzedaż wegańskiego asortymentu wzrosła o 21% w stosunku do ubiegłego roku.
Źródło: https://www.totallyveganbuzz.com/news/potato-milk-top-trend-2022/
Przeczytaj także
Nagrania referatów z eFORUM Strategie Plant-Based - surowce, technologie, reformulacje, aspekty prawne, rebranding, komunikacja
Konsumenci XXI wieku stali się bardziej wymagający i zróżnicowani pod względem żywieniowym. Biorąc pod uwagę spożycie mięsa, wzrasta liczba osób stosujących dietę wegetariańską z różnymi jej odmianami. W odpowiedzi na tę sytuację producenci żywności wprowadzają na rynek spożywczy różnorodne produkty, których podstawą jest matryca roślinna, a produkty wegetariańskie, czy wegańskie cieszą się coraz większą popularnością.
Polski konsument coraz chętniej sięga po alternatywy mięsa. Dodatki takie, jak sztuczne barwniki, mogą jednak skutecznie zniechęcić tych, dla których ważna jest zdrowa dieta. Żywność Barwiąca EXBERRY® daje producentom możliwość tworzenia efektownych produktów roślinnych z czystą i zrozumiałą etykietą.