Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Czekoladę zapakowaną w papier zamiast w plastik znajdziemy wkrótce na sklepowych półkach

Kategoria: Opakowania

Nowe opakowanie wykonane jest z papieru pokrytego specjalnymi powłokami, które sprawiają, że materiał posiada barierę na tłuszcze i aromaty. To kluczowe cechy pozwalające zachować świeżość, smak i zapach czekolady. Oprócz tego opakowanie ma dobrą barierę na tlen. Pomaga to przedłużyć trwałość dodawanych do czekolad orzechów i bakalii. Unikalne w nowym opakowaniu jest to, że te funkcjonalne powłoki nie są przeszkodą w recyklingu. Zużyte opakowanie można zatem przetwarzać jak zwykły papier, co przekłada się na imponujące korzyści dla środowiska w przeliczeniu na sztukę opakowania. Obecnie tabliczki czekolady najczęściej pakuje się w OPP, czyli tzw. orientowaną folię polipropylenową. Zgodnie z deklaracją producenta papieru, z którego KB Folie produkuje opakowania, ślad węglowy tego materiału jest mniejszy o 47% w porównaniu z OPP, licząc od wydobycia surowców potrzebnych do produkcji, aż po produkcję opakowania (to tzw. ocena cyklu życia produktu „od kołyski do bramy”), a o 63% uwzględniając również użycie i utylizację opakowania.

Technologia, która budzi zainteresowanie

Idea stworzenia tego opakowania pojawiła się w wyniku współpracy z jednym z producentów czekolady. Oprócz papieru pokrytego powłokami o odpowiednich cechach, do jego stworzenia wykorzystano specjalny cold seal, czyli powłokę pozwalającą zgrzewać opakowania w temperaturze pokojowej. Zapewnia ona szczelność, a jednocześnie nadaje się do recyklingu w strumieniu papieru zgodnie z wymaganiami normy UNI 11743:2019.

- Konieczność odpowiedniego nakładania cold sealu na papier, tak aby zapewnić szczelność zgrzewu sprawia, że jest to projekt trudny z technologicznego punktu widzenia - mówi Małgorzata Szymczukiewicz, Dyrektor ds. Rozwoju firmy KB Folie Polska i przypomina, że pierwsze testy rozpoczęły się w styczniu 2021 roku: - Już od ponad roku testujemy tak zapakowaną czekoladę w warunkach przechowalniczych. Na czekoladach nie obserwujemy żadnych niekorzystnych zmian.

Papier nadaje się do zadruku flexo i roto. Nowe papierowe opakowanie można zgrzewać również w technologii hot seal, tworząc opakowania typu doypack, w które pakuje się np. czekoladki i tym podobne mniejsze słodycze pokryte czekoladą, którym nie przeszkadza wyższa temperatura zgrzewania.

Firma KB Folie Polska prezentowała opakowanie z powlekanego papieru przeznaczone do pakowania czekolady na tegorocznych targach Warsaw Pack. - Przymierzamy się do wprowadzenia go na rynek z kilkoma klientami – mówi Małgorzata Szymczukiewicz i zauważa, że rozwiązanie takie jest już stosowane w Europie Zachodniej do pakowania czekolady, zaś w Polsce żaden z producentów jeszcze go nie wprowadził. O jego popularności (lub jej braku) w dużym stopniu decyduje cena, która jest wyższa o ok. 40 proc. w porównaniu z opakowaniem z tworzywa sztucznego (choć przy szalejących cenach surowców oszacowanie dokładnej różnicy nie jest łatwe). Wynika to z faktu, że powlekany papier jest droższy od OPP, a także z tego, że w porównaniu do opakowań z tworzyw sztucznych opakowanie z papieru ma wyższą gramaturę.

Papier powlekany pod okiem naukowców

Z obserwacji stowarzyszenia Natureef zrzeszającego firmy, z branży opakowaniowej, produkcji żywności i recyklingu, które wdrażają najnowsze technologie oraz dbają o środowisko naturalne, potencjał wykorzystania powlekanego papieru rośnie. Brakuje jednak uniwersalnych metod określania jego rzeczywistego wpływu na środowisko. Odpowiedzi na to pytanie przynieść ma międzynarodowy projekt naukowy REPAC², którego koordynatorem w Polsce jest Stowarzyszenie Natureef.

- Dzięki pracy zaangażowanych w projekt REPAC² partnerów badawczych, producentów materiałów i opakowań oraz właścicieli marek, powstanie baza wiedzy, która pomoże firmom w doborze odpowiedniego opakowania papierowego do konkretnego produktu spożywczego lub zastąpienia nim obecnie stosowanych opakowań - zapowiada Jaśmina Solecka, Prezes Stowarzyszenia Natureef.

KB Folie Polska jest polskim producentem opakowań giętkich. Działająca od 25 lat firma zatrudnia 230 pracowników i w trzech zakładach produkuje 800 ton opakowań miesięcznie dla klientów z Polski i zagranicy. W ramach działalności Centrum Badawczo-Rozwojowego pracuje nad nowymi rozwiązaniami w segmencie opakowań. Ściśle współpracuje też z wieloma jednostkami badawczymi: Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technologicznym w Szczecinie, Instytutem Biopolimerów i Włókien Chemicznych w Łodzi, Politechniką Łódzką, Politechniką Warszawską oraz Uniwersytetem Bolońskim. KB Folie Polska jest członkiem stowarzyszenia Natureef.

Wybierz obszar: Nowości rynkowe Opakowania

Autor: Natureef

Przeczytaj także

  • 16.05.2022

    Naukowa wiedza od Natureef przeciw marnowaniu żywności

    Stowarzyszenie Natureef wydało poradnik, który dostarcza firmom, inżynierom  i konsumentom oparte o najnowsze badania naukowe informacje o tym, jak ograniczyć psucie się świeżych produktów spożywczych. To niezwykle cenna wiedza, biorąc pod uwagę, że w skali Europy marnowanych jest ok. 45 proc. owoców i warzyw, co generuje ogromny ślad środowiskowy i miliony ton odpadów rocznie.

    Czytaj więcej
  • 12.05.2022

    Natureef pomaga łączyć inwestorów i bio-startupy

    Stowarzyszenie Natureef wyłoni 10 startupów z obszaru biogospodarki, które zaprezentują się przed inwestorami podczas wydarzenia Explore and Expand Workshop organizowanego 2 czerwca w warszawskiej Kinotece. Do 16 maja można zgłosić udział swojej firmy.

    Czytaj więcej
  • 06.04.2022

    Czy powlekany papier może być przyjazny środowisku?

    Powlekany papier zyskuje na popularności jako materiał do pakowania żywności, zastępując m.in. plastik i zabronione już opakowania ze spienionego polistyrenu. Nie istnieje jednak żadna uniwersalna metoda określania jego przydatności do recyklingu. Nie do końca wiadomo też, do pakowania jakich produktów nadaje się on najlepiej. Jak zatem produkować, a następnie dobierać najlepsze materiały w celu skutecznego i przyjaznego środowisku pakowania żywności? Odpowiedzi na te pytania przyniosą wyniki projektu REPAC².

    Czytaj więcej

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn