Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Czym jest mięso in vitro? Jest to produkt mięsa zwierzęcego, który nigdy nie był częścią żywego, kompletnego zwierzęcia. Inne znane nazwy to: mięso hydroponiczne, mięso bezofiarne, czy vitro mięso.
Wytwarzanie mięsa in vitro jest obecnie możliwe jedynie w skali laboratoryjnej. Produkcja przemysłowa jest wciąż zbyt kosztowna jednak zgodnie z doniesieniami GFI (Good Food Institute) technika wytwarzania mięsa in vitro wciąż się rozwija, a koszty stają się coraz mniejsze.
Na uniwersytecie North Carolina State University Marie Gibbons i dr Paul Mozdziak wykorzystując technikę ciągłej linii komórkowej (ang. immortal cell line), z powodzeniem stworzyli małe kawałki mięsa indyka. Dzięki użyciu linii ciągłej proces ten zajmuje około 2 tygodni. Dla porównania wyhodowanie indyka od pisklaka do dorosłego osobnika zajmuje 6 miesięcy i pochłania więcej niż 90% kalorii otrzymanych z wyhodowanego mięsa.
Producenci już teraz powinni zastanowić się w jaki sposób zainteresować konsumenta tym szczególnym produktem. Prawdopodobnie będą musieli zmierzyć się z podobnymi problemami jak w przypadku produkcji białka opartej na owadach, które są doskonałym źródłem protein, jednak wciąż pozostają słabo wykorzystywane ze względu na niechęć konsumentów. Czy taki sam los może spotkać producentów mięsa in vitro? W tym przypadku dochodzą także kwestie związane z etyką. Ważne jest więc aby już teraz, oprócz pracy włożonej przez naukowców w rozwój metody tworzenia mięsa in vitro, dołączyły również osoby związane z marketingiem produktu. Jeśli producenci nie będą potrafili odpowiednio zaprezentować produktu, nie zachęcą do niego konsumentów. Kluczowym zdaje się być oparcie strategii promocji na korzyściach środowiskowych jakie niesie ze sobą mięso in vitro (wysoki zużycie wody, dużo odpadów, zanieczyszczenie środowiska).
Źródła:
http://www.fooddive.com/news/how-can-producers-make-cultured-meat-marketable/431967/
http://www.gfi.org/clean-meats-path-to-commercialization
Przeczytaj także
W roku 2013, za kwotę 325,000$, wyhodowany został pierwszy na świecie hamburger z mięsa in-vitro. Oceniający go krytycy stwierdzili, że jego tekstura jest niemal identyczna w stosunku do tradycyjnego mięsa
Białko jest ostatnio tematem numer jeden zarówno wśród producentów jak i konsumentów. Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi ekologicznie i poszukują nowych rozwiązań.