Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Czy mięso in-vitro będzie wkrótce dostępne na półkach sklepowych?

Kategoria: Biznes , Procesy i Technologie

W roku 2013, za kwotę 325,000$, wyhodowany został pierwszy na świecie hamburger z mięsa in-vitro. Oceniający go krytycy stwierdzili, że jego tekstura jest niemal identyczna w stosunku do tradycyjnego mięsa pomimo braku tkanki tłuszczowej jednak jego smak był nieznacznie mdły.

Hamburger został stworzony przez Marka Post’a na Uniwestytecie w Maastricht (Holandia), który wierzy, że metoda ta może zostać przeniesiona z laboratorium na skalę przemysłową i być używana do wszystkich rodzajów mięsa. Post uważa, że technologia ta znacząco zmniejszy występowanie głodu na świecie oraz pozwoli zatrzymać niekorzystne zmiany klimatyczne spowodowane hodowlą zwierzęcą. Hamburger został stworzony na płytce Petriego jednak bioreaktor wielkości basenu olimpijskiego mógłby zapewnić pożywienie dla 40 000 ludzi na cały rok.

Metoda hodowli mięsa in-vitro polega na ekstrakcji komórek macierzystych bydła, co jest procesem nieszkodliwym, z których w bioreaktorze z jednej komórki można wyhodować tkankę mięśniową.

Stworzenie systemu produkcji mięsa in-vitro na skalę przemysłową jest wielkim wyzwaniem dla branży. Do tej pory naukowcom udało się obniżyć koszt wytworzenia przykładowego hamburgera o ponad 99% w stosunku do roku 2013 (obecnie 11$). Technologia ta jest obecnie ściśle strzeżona i przechodzi proces patentowania.

Dzięki szybkiemu postępowi technologii oraz spadkowi ceny produkcji mięsa in-vitro Mark Post przewiduje, że produkty wytworzone za pomocą jego technologii pojawią się na rynku już w ciągu kilku najbliższych lat. Naukowcy i przedsiębiorcy mają nadzieję, że mięso in vitro zrewolucjonizuje sposób w jaki spożywamy mięso.

Moder Meadow jest pierwszą firmą poważnie podchodzącą do rozwoju i wykorzystania technologii in-vitro przy produkcji wyrobów skórzanych. Współzałożyciel firmy, Andreas Forgacs planuje stworzyć masową produkcję skóry metodą in-vitro i wierzy, że pomoże to wyznaczyć nową ścieżkę w etyce przemysłu zwierzęcego. Jak mówi:

Jeśli uda nam się w tej dziedzinie, pomoże to rozwinąć się innym produktom, takim jak np. mięso

Forgcas przewiduje, że w ciągu 30 lat, produkty oparte na mięsie in-vitro będą hodowane w okręgach miejskich na całym świecie. Na konferencji Ted-x przyrównał tworzenie komórek mięsa do wytwarzanego już od tysięcy lat wina i piwa, które też działają na zasadzie bioreaktora i rozrostu masy komórkowej.

Być może produkcja in-vitro jest naturalną formą ewolucji dla gatunku ludzkiego… Jest przyjazna środowisku, wydajna i humanitarna.

Obawy

Największym wyzwaniem oraz obawą dla technologii in vitro z perspektywy producentów jest przekonanie konsumenta do tego typu produktu.

W roku 2012 firma YouGov przeprowadziła badanie ankietowe wśród Brytyjczyków dotyczące mięsa in vitro. Aż 62% z ankietowanych zadeklarowało, że prawdopodobnie nie będzie spożywać sztucznie wyhodowanego mięsa. Co więcej 75% osób będących weganami lub wegetarianami odpowiedziało w ten sam sposób. W grupie osób pomiędzy 18, a 24 rokiem życia 30% zadeklarowało chęć spróbowania tego typu produktu.

Ankieta została przeprowadzona jeszcze przed zaprezentowaniem lab-burgera stworzonego przez Marka Post’a. Od tego czasu kwestia mięsa in vitro poruszana była w wielu debatach publicznych, a konsumenci są coraz bardziej uświadamiani pod względem przebiegu procesu technologii oraz korzyści środowiskowych jakie ze sobą niesie.

Pionierzy tej gałęzi przemysłu są nastawieni optymistycznie i jak wspomniał Fargacs, społeczeństwo już od wieków przystosowywane jest do procesów produkcji komórek metodą in vitro w tej czy też innej formie (przykładem może być produkcja wina lub piwa).

Mark Post w wywiadzie dla FoodNavigator powiedział, że budowanie akceptacji społecznej polega na:

Informacji, informacji oraz budowaniu dialogu ze społeczeństwem, aby pokazać jak wygląda innowacyjna technologia w małej skali, skupiając się na grupach społecznych (wiek, kultura), które są bardziej otwarte. Ważne jest też, aby komunikacja ta przebiegała w sposób przejrzysty i zrozumiały dla konsumentów

Uma Valeti, współzałożycielka Memphis Meats, amerykańskiej firmy, która jako pierwsza na świecie stworzyła klopsy metodą in-vitro, w publicznym wystąpieniu powiedziała, że trzeba uświadamiać społeczeństwo, że mięso in-vitro jest produktem naturalnym, a nie sztucznym:

Nie ma nic naturalnego w mięsie tradycyjnym, które teraz spożywamy… kurczaki, które hodujemy rosną od 6 do 7 razy szybciej niż naturalny sposób,  krowy dają 10 razy więcej mleka, a indyki są tak tuczone, że ledwo mogą same ustać. Co więcej, zwierzęta hodowane są w tak intensywny sposób na ograniczonej przestrzeni, że muszą być faszerowane antybiotykami, co prowadzi do powstania nowych drobnoustrojów odpornych na działanie antybiotyku, skutkiem czego są choroby typu ptasia lub świńska grypa o których coraz częściej słyszymy

Źródła:

  1. http://www.foodnavigator.com/Science/Lab-meat-heads-for-the-market-A-look-at-the-history-and-future-of-in-vitro-meat

Autor:Jakub Ostaszewski
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.