Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Dieta wegańska vs dieta ketogeniczna – jak każda z nich wpływa na układ odpornościowy?

Kategoria: Składniki Żywności

Opublikowane niedawno badanie przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych pokazuje, że pod wpływem diety wegańskiej lub diety ketogenicznej w organizmie zachodzą istotne zmiany dotyczące układu odpornościowego.

2 tygodnie na każdej z diet

Naukowcy z amerykańskich Narodowych Instytutów Zdrowia (NIH) przeprowadzili badanie, w którym analizowali zmiany w systemie immunologicznym osób na diecie wegańskiej bądź na diecie ketogenicznej. Każdy z uczestników doświadczenia najpierw przez okres 2 tygodni spożywał w dowolnej ilości posiłki przygotowywane zgodnie z założeniami jednego, a przez następne 2 tygodnie – drugiego sposobu żywienia. Osoby stosujące dietę wegańską dostarczały 10% energii z tłuszczu i 75% z węglowodanów, podczas gdy dieta ketogenna składała się w 76% z tłuszczu i w 10% z węglowodanów.

Odporność wrodzona i nabyta

Badacze dokładnie monitorowali szereg markerów zdrowotnych uczestników na poziomie biochemicznym, komórkowym, metabolicznym oraz układu odpornościowego, stosując tzw. podejście multiomiczne. Okazało się, że dieta wegańska miała większy wpływ na odporność wrodzoną, czyli nieswoistą pierwszą linię obrony organizmu przed patogenami. Dieta ketogeniczna natomiast przełożyła się przede wszystkim na odporność nabytą – swoiste mechanizmy odpowiedzi na konkretne czynniki patogenne, które rozwijają się wskutek codziennej ekspozycji, a także przyjmowania szczepionek.

Wpływ na mikrobiotę jelitową

Naukowcy przyglądali się również zmianom w składzie mikrobioty osób biorących udział w badaniu. Choć zaobserwowano w tym kontekście istotne zmiany – szczególnie hamujący wpływ diety ketogennej na procesy metaboliczne drobnoustrojów jelitowych – potrzebne są kolejne badania, które pozwolą stwierdzić czy są one korzystne, czy negatywne.

Zaskakująco szybkie zmiany

Odmienne efekty metaboliczne i immunologiczne wywoływane przez obydwie diety były niezależne od indywidualnych cech uczestników, co dowodzi, że ich wpływ ma uniwersalny charakter. Według autorów uzyskane wyniki pokazują, że system odpornościowy zaskakująco szybko reaguje na zmiany w sposobie żywienia. Badacze są zdania, że może to stanowić punkt wyjścia do opracowania skrojonych na miarę diet o działaniu prewencyjnym lub uzupełniającym terapie schorzeń takich jak nowotwory czy choroby neurodegeneracyjne.

Źródła:

  1. https://www.nature.com/articles/s41591-023-02761-2
  2. https://www.sciencedaily.com/releases/2024/01/240130133537.htm

Wybierz temat: Dieta i zdrowie

Autor: Wojciech Grodzicki

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.