Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Doskonała jakość pakowanej kawy dzięki kontroli rentgenowskiej Ishida

Kategoria: Procesy i Technologie

Baliarne, jeden z największych dostawców kaw i herbat na Słowacji, podniósł normy jakości i bezpieczeństwa dla nowych produktów – kawy ziarnistej palonej w opakowaniach detalicznych. Było to możliwe dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii rentgenowskiej kontroli jakości. Odkąd w zakładzie firmy Baliarne zainstalowano stację Ishida IX-EN-2493, zniknął problem zanieczyszczenia produktu drobnymi kamyczkami.

Obecność niewielkich kamyczków w kawie ziarnistej jest powszechnym problemem. Choć firma Baliarne od początku stosowała bardzo rygorystyczne procedury kontroli jakości produktów, w tym separatory magnetyczne oraz oddzielacze piasku i kamieni na linii palenia i konfekcjonowania kawy ziarnistej, mimo to borykała się z zanieczyszczeniem produktu. Przekładało się to na ogólną ocenę jakości produktu przez odbiorców. Kamyczki trafiające z konfekcjonowanym produktem do konsumentów grożą uszkodzeniem ostrzy młynków do kawy – zarówno domowych, jak i komercyjnych, służących do przygotowywania espresso w gastronomii. 

Zanim stacja kontroli rentgenowskiej firmy Ishida trafiła do zakładu Baliarne, kontrolę jakości kawy ziarnistej na obecność kamyków prowadzono ręcznie. Niestety kontrolerom nie zawsze udawało się wykryć i usunąć wszystkie takie zanieczyszczenia, co kończyło się skargami konsumentów. Producent, jako wieloletni użytkownik systemów wagowych firmy Ishida, zwrócił się tej japońskiej firmy po rozwiązanie problemu zanieczyszczeń w ziarnach kawy.

Podjęliśmy taką decyzję ze względu na dobrą współpracę z firmą Ishida. Do każdego zlecenia podchodzi ona bardzo drobiazgowo. Uznaliśmy, że to właśnie jej technologia da nam największe szanse na rozwiązanie pozornie bardzo trudnego problemu – wyjaśnia Peter Paciga, dyrektor produkcji w zakładach Baliarne.

Projekt rozpoczęto próbami kontroli zanieczyszczenia produktów paczkowanych na detektorze rentgenowskim Ishida IX-EN-2493. Okazało się, że z linii produkcyjnej nadal schodzi zbyt wiele sztuk torebek kawy z nieusuniętymi kamyczkami. Postanowiono zatem przesunąć etap kontroli rentgenowskiej na kawę ziarnistą luzem, zanim będzie konfekcjonowana w torebkach. – Ten wybór się sprawdził. Od tamtej chwili nie mieliśmy ani jednego przypadku zanieczyszczenia ziaren kawy kamyczkami – przyznaje Paciga.

System IX-EN-2493 do kontroli rentgenowskiej działa dzięki opracowanemu przez firmę Ishida „algorytmowi genetycznemu” (GA). Technologia ta polega na analizie danych z następujących po sobie obrazów rentgenowskich, co gwarantuje niezwykle wysoką dokładność kontroli zanieczyszczeń – stacja na podstawie tych danych „uczy się”, jak rozpoznawać konkretne ciała obce w strumieniu produktu. W ramach zrealizowanego dla Baliarne zamówienia, Ishida dostarczyła wspomnianą stację kontroli rentgenowskiej, przeprowadziła jej montaż na linii technologicznej, a także zaprojektowała układ zasypu kawy do stacji, portal i elewator służące do wydawania skontrolowanej kawy do konfekcjonowania w torebkach. W dostarczonym rozwiązaniu przewidziano specjalistyczny układ oddzielania i odrzucania produktu zanieczyszczonego. Działa on bardzo sprawnie, ograniczając do minimum straty w ilości konfekcjonowanych ziaren kawy. Stacja do kontroli rentgenowskiej jest urządzeniem, które łatwo skonfigurować, obsługiwać i czyścić.

Firma Baliarne konfekcjonuje produkowaną kawę w gotowe torebki, lecz planuje też wprowadzenie opakowań dla sektora gastronomicznego. Jeśli popyt na kawę będzie nadal rósł, producent zamierza wprowadzić do zakładu w pełni zautomatyzowaną linię kontroli jakości i konfekcjonowania produktu. Warto wspomnieć, że dostarczona już przez Ishidę stacja do kontroli rentgenowskiej ułatwi to zadanie – jej wydajność sięga aż 30 ton kawy ziarnistej na dobę.

Baliarne chce utrzymać wizerunek marki premium, dlatego najważniejszy dla firmy jest jak najwyższy poziom jakości i bezpieczeństwa produktu – dodaje Peter. – Umożliwia nam to stacja IX-EN-2493 od firmy Ishida. Jest to urządzenie wysoce niezawodne i proste w obsłudze. Ishida gwarantuje serwis i pomoc techniczną na najwyższym poziomie.

Autor: Ishida Europe

Przeczytaj także

Dystrybutorem urządzeń Ishida jest:

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn