Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Na Uniwersytecie Warszawskim w dniach 14, 20-21 i 26 listopada 2020 r. odbył się internetowy EIT Food MAKEitFRUVEG MAKEathon.
MAKEathon był międzynarodowym wydarzeniem, które zgromadziło ponad 30 uczestników z 21 krajów z różnych środowisk, którzy wspólnie pracowali nad nowymi pomysłami biznesowymi i koncepcjami produktów, które mogłyby pomóc w bardziej zrównoważonym spożyciu owoców i warzyw nie tylko podczas COVID-19, ale także w przypadku przyszłych zakłóceń, takich jak zmiany klimatu i inne pandemie.
Podczas MAKEathonu sześć zespołów pracowało nad koncepcjami i prototypami produktów, które mają potencjał złagodzenia różnych problemów i mogą wywrzeć wpływ na społeczeństwo na dużą skalę, zapewnianym przez kilka podmiotów z sektora owoców i warzyw, które stanowią podstawę tego szerszego wyzwania.
Jak przebiegał projekt EIT Food MAKEitFRUVEG MAKEathon
MAKEathon rozpoczął się 14 listopada sesją wprowadzającą, która miała na celu wprowadzenie do wyzwania i utworzenie zespołów. W dniach 15–19 listopada odbył się cykl warsztatów Insightful fabrication organizowanych przez Robisz.to Association na temat technik i urządzeń do prototypowania, takich jak: elektroniczna symulacja w Tinkercad, modelowanie 3d, drukowanie 3d, projektowanie 2d i cięcie laserowe. Następnie 20 i 21 listopada odbyły się sesje ideowe i koncepcyjne, w których uczestniczyli: dr Katarzyna Świąder z SGGW Warszawa, Miguel Sánchez z JBT FoodTech, prof. Krzysztof Klincewicz i Piotr Nawrocki z Uniwersytetu Warszawskiego. Wymienieni mentorzy udzielili uczestnikom MAKEathonu niezbędnego wsparcia i inspiracji w zakresie rozwiązań. A w dniach 22–24 listopada pomoc w projektowaniu i zdalnym prototypowaniu zapewnili również Maciej Naskręt, Karolina Guzek i Abdullatif Albaroudi z Robisz.do. Jury w składzie: Wojciech Łukasiewicz z Jerónimo Martins, Aintzane Esturo z IFU International Fruit and Vegetable Juice Association, Amir Zaidman z The Kitchen FoodTech Hub oraz Philippe Binard z Freshfel Europe 26 listopada ogłosiło zwycięskie zespoły, którymi zostały: All in a NUT shell, Fruggie i FRUITZOBOX.
Zwycięski zespół
Zespół All in a NUT shell, w całości żeński, otrzymał pierwsze miejsce w konkursie EIT Food MAKEitFRUVEG MAKEathon. W nagrodę zespół będzie miał okazję zaprezentować swój projekt na Maker Faire Rome 2020, największej w Europie imprezie poświęconej twórczości, innowacji i kreatywności, w której spodziewanych jest ponad 100 000 uczestników. Są to członkowie zespołu: Engelinda Janse van Rensburg (kierownik ds. jakości w Ceres Fruit Processors Ltd - RPA), Begüm ÖNAL (doktorant w AZTI - Turcja), Rada Dinkova (główny adiunkt na Uniwersytecie Technologii Żywności w Plovdivie - Bułgaria), Faiza Wahab (urzędnik ds. administracji i finansów w Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH - Pakistan) oraz Marta Szumiata (technolog żywności - Polska).
Zwycięskie i wyróżnione projekty w EIT Food MAKEitFRUVEG MAKEathon
Miejsce 1. - All in a NUT shell: Rozwiązanie "one stop" dla lokalnych gospodarstw i firm, które chcą być konkurencyjne poprzez dostarczenie pudełek, które zapewnią kontrolowane warunki dostawy.
Miejsce 2. - Fruggie: jest to pudełko, które zawiera świeże owoce i warzywa przeznaczone do spożycia przez dzieci. Pudełko angażuje dzieci do większej konsumpcji owoców i warzyw, ze względu na zabawny sposób ich konsumpcji.
Miejsce 3. - FRUITZOBOX: Tekturowe pudełko, w którym co tydzień dostarczane są owoce klientom, przyciągając ich uwagę wkomponowanymi w opakowanie nowymi grami planszowymi i puzzlami.
FRUITOBOX: Jest to alternatywny produkt do przekąsek zbożowych, wykonany z wytłoków i rozdrobnionego miąższu owocowego.
Healthy Juices with Eco-friendly Bamboo Container: Soki owocowe i warzywne wzbogacone o zioła wzmacniające odporność. Dostarczane w pojemniku bambusowym wielokrotnego użytku (mocny pojemnik o działaniu antybakteryjnym).
Polish Apple Valley: Innowacyjny produkt w postaci musu jabłkowego, którego zamknięcie stanowi nakrętka będąca zabawką w kształcie jabłka. Ponadto zakrętka będzie kompatybilna z klockami Lego Duplo.
Projekt współfinansowany przez Uniwersytet Warszawski i EIT Food prowadzony przez University of Cambridge, umożliwiający przedsiębiorcom z branży rolno-spożywczej odkrywanie, pielęgnowanie i skalowanie pomysłów.
EIT Food MAKEit na Uniwersytecie Warszawskim: http://timo.wz.uw.edu.pl/makeit/
Przeczytaj także
Szukając innowacyjnych rozwiązań nowej generacji w zakresie etykietowania świeżych produktów, system etykietowania Laser Mark jest wiodącą technologią w branży. JBT Corporation i LaserFood wybiegają w przyszłość oferując ekonomiczną i ekologiczną alternatywę tradycyjnych etykiet do świeżych produktów.
W dniach 14-26 listopada odbywa się Warsaw 2020 MAKEit Fruit & Veg Hybrid MAKEathon. Projekt skupia się na tworzeniu nowych rozwiązań i koncepcji produktów, które pomogą sprawić, że spożycie owoców i warzyw stanie się bardziej zrównoważone. Realizacja projektu odbywa się przy udziale kilku dużych firm z sektora owoców i warzyw, które zapewniają wsparcie uczestnikom wyzwania. A gospodarzem jest Uniwersytet Warszawski.
Podczas kryzysu związanego z COVID-19 branża rolno-spożywcza okazała się jedną z najbardziej odpornych na trudną sytuację. Szok wywołany pandemią wymagał jednak wprowadzenia działań zaradczych...