Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Europejscy konsumenci zmniejszają spożycie mięsa: Nowe odkrycia z badania współfinansowanego przez UE

Kategoria: Składniki Żywności

Badanie przeprowadzone przez ProVeg we współpracy z Uniwersytetem w Kopenhadze i Uniwersytetem w Gandawie objęło 7500 respondentów w 10 krajach europejskich. Raport zatytułowany „Rosnący apetyt: kompleksowa analiza postaw Europejczyków wobec żywności roślinnej”, sfinansowany w ramach projektu Smart Protein, ujawnił, że 51% osób jedzących mięso w Europie aktywnie ogranicza roczne spożycie mięsa, co stanowi wzrost w porównaniu z 46% w 2021 roku. Główne motywacje do zmniejszenia spożycia mięsa to względy zdrowotne (47%), obawy dotyczące środowiska (29%) oraz dobrostan zwierząt (26%). Badanie wskazuje na rosnące zainteresowanie żywnością roślinną i zmiany preferencji konsumentów w Europie.

Badanie objęło 7500 osób w 10 krajach Europy i zostało przeprowadzone przez ProVeg we współpracy z Uniwersytetem w Kopenhadze i Uniwersytetem w Gandawie.

Ogólnoeuropejskie badanie zatytułowane „Rosnący apetyt: kompleksowa analiza postaw Europejczyków wobec żywności roślinnej", sfinansowane w ramach unijnego projektu Smart Protein, wykazało, że 51% osób jedzących mięso w Europie twierdzi, że aktywnie ogranicza roczne spożycie mięsa, w porównaniu z 46% w 2021 r.

Główną motywacją do ograniczenia spożycia mięsa są względy zdrowotne (47 %), zwłaszcza w Rumunii i we Włoszech, następnie obawy dotyczące środowiska (29 %), głównie w Danii i Holandii, oraz dobrostan zwierząt (26 %), głównie w Niemczech i z Holandii – wynika z badania.

Najnowsze badanie jest kontynuacją poprzedniego raportu Smart Protein, który został opublikowany w 2021 r. i nosił tytuł "Czego oczekują konsumenci". Stwierdzono w nim, że w ciągu ostatnich dwóch lat nastąpiły obiecujące zmiany w preferencjach i zachowaniach konsumentów w UE.

„Nowy raport zapewnia głębsze zrozumienie długoterminowego potencjału sektora roślinnego i oferuje sprawdzone, praktyczne zalecenia, które pozwolą na utrzymanie dalszego wzrostu” - powiedziała Jasmijn de Boo, Dyrektorka Generalna ProVeg International, organizacji zwiększającej świadomość żywieniową.

„Coraz większa liczba osób decyduje się na ograniczenie spożycia mięsa, a decydenci i przemysł mogą wykorzystać tę wiedzę do podejmowania odpowiednich decyzji dotyczących produkcji i promocji żywności pochodzenia roślinnego” – dodaje de Boo.

Badanie zostało przeprowadzone przez ProVeg we współpracy z Uniwersytetem w Kopenhadze i Uniwersytetem w Gandawie.
7500 osób w 10 krajach europejskich – Austrii, Danii, Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii, Polsce, Rumunii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii – zapytano o ich stosunek do konsumpcji żywności pochodzenia roślinnego, zaufanie do tych produktów, ich obecną konsumpcję, zwyczaje i główne czynniki wpływające na ich wybory żywieniowe.
Kluczowe wyniki raportu Smart Protein to:
  • 51% europejskich konsumentów mięsa twierdzi, że ogranicza roczne spożycie mięsa, w porównaniu z 46% w 2021 r.
  • Zdrowie pojawia się jako najważniejszy czynnik wpływający na ograniczenie spożycia żywności pochodzenia zwierzęcego w poszczególnych krajach europejskich, przy czym 47% respondentów określiło je jako główny powód zmiany sposobu żywienia.
  • Łącznie 27% europejskich konsumentów identyfikuje się jako fleksitarianie, co oznacza 10% spadek w porównaniu do wartości odnotowanej w 2021 r. (30%)
  • Zainteresowanie fleksitariańskim stylem życia jest podobne bez względu na różnice pokoleń. 29% pokolenia boomers, 27% pokolenia X, 28% pokolenia milenialsów i 26% pokolenia Z identyfikuje się jako fleksitarianie.
  • 66% Europejczyków twierdzi, że przynajmniej okazjonalnie spożywa rośliny strączkowe, a 53% wyraża chęć częstszego ich spożywania, co sprawia, że rośliny strączkowe są jedną z ulubionych żywności roślinnych europejskich konsumentów.
  • Średnio 28% Europejczyków co najmniej raz w tygodniu spożywa co najmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału, w porównaniu z 21% w 2021 r.
  • Konsumpcja roślinnych zamienników w domu zajmuje wiodącą pozycję na poziomie 67%, a supermarkety pozostają głównym źródłem zakupów roślinnych (60%).
  • 46% Europejczyków deklaruje wzrost zaufania do roślinnych alternatyw w porównaniu do sytuacji sprzed dwóch lat.
  • 62% respondentów opowiada się za zwolnieniem z podatku produktów spożywczych, które wspierają kwestie środowiskowe i zdrowotne.
  • 46% Europejczyków twierdzi, że od ponad 2 lat prowadzi bezmięsny/mniej mięsny styl życia (flexitarianie, weganie, wegetarianie, pescatarianie).
„Jak stwierdzono w strategii „od pola do stołu”, białka alternatywne, takie jak białka roślinne, mikrobiologiczne lub morskie, to jeden z kluczowych obszarów badań na rzecz zrównoważonego, zdrowego i inkluzywnego systemu żywnościowego” – twierdzi Cindy Schoumacher, specjalistka ds. polityki w Komisji Europejskiej.

„Celem jest stymulowanie konsumpcji żywności zrównoważonej zarówno pod względem zdrowotnym, jak i środowiskowym, podkreślając znaczenie diety roślinnej. Projekt Smart Protein dostarcza kluczowych informacji pozwalających wypełnić luki w wiedzy na temat alternatywnych białek i przyczynia się do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu” – dodaje Schoumacher.

Koordynator projektu Smart Protein, profesor dr Emanuele Zannini, stwierdził, że ważne jest zapewnienie jasnych i prostych informacji na temat pochodzenia i procesów wytwarzania składnika oraz technologii zastosowanej do opracowania bezpiecznych i pożywnych produktów spożywczych pochodzenia roślinnego.
„Zachęci to coraz większą liczbę konsumentów – w tym tych bardziej sceptycznych – do łatwiejszego przejścia na lepszą dietę, która będzie korzystna dla ich zdrowia i planety. Jest to wyraźny cel dla naukowców zajmujących się żywnością i producentów składników żywności” – powiedział profesor Zannini.

Ankieta została przeprowadzona przy wsparciu Innova Market Insights, firmy zajmującej się badaniami rynku z siedzibą w Holandii.
 
Źródło: informacja prasowa Proveg

Wybierz temat: Plant-based Przemysł mięsny

Autor: Proveg

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.