Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Zapraszamy do zapoznania się z trzecią częścią trendów na rok 2022 pochodzących z zestawienia trendów przygotowanego przez EIT Food czyli części Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii. Zobacz też: Część 2
W ramach prognoz trendów żywieniowych na 2021 r. stwierdzono, że rynek białek alternatywnych będzie nadal zyskiwał na popularności wśród konsumentów. Prawdopodobnie trend utrzyma się również w 2022 r., kiedy zarówno obecni, jak i nowi gracze będą pracować nad udoskonaleniem „mięsności” alternatywnych białek, aby dotrzeć do szerszego grona konsumentów, którzy do tej pory nie identyfikowali się jako wegetarianie, fleksitarianie czy weganie. Dzięki temu na półkach supermarketów i w menu restauracji pojawi się więcej pozycji oferujących alternatywy dla mięsa.
Znaczące inwestycje w alternatywne białka prawdopodobnie wzrosną również w 2022 r., czego przykładem jest niedawny przykład aktora Leonardo DiCaprio, który zainwestował w dwa startupy w ramch EIT Food RisingFoodStars skupiające się na mięsie hodowlanym komórkowo – Mosa Meat i Aleph Farms. Przedstawiciele Mosa Meat powiedzieli, że firma zamierza wprowadzić hodowane hamburgery na rynek europejski w pierwszej połowie 2022 r. (7).
W podcaście Food Fight Ed Bergen zwrócił uwagę na fakt, że same firmy mięsne również zaczynają więcej inwestować w start-upy i technologie mięsa hodowlanego (5). Inwestycje te można odczytać jako wyraz powszechnego przekonania, że mięso hodowane komórkowo jest rzeczywiście kierunkiem, w którym podąża branża, a współpraca między tymi sektorami będzie miała kluczowe znaczenie dla przyszłości zrównoważonej dywersyfikacji białka.
„Nie ma znaczenia, czy konsumenci są weganami, czy nie, ale ważne jest, czy dostępne alternatywy dobrze smakują, dobrze się gotują, są naprawdę tańsze i szybciej trafiają na rynek” – powiedział Ed. „Jeśli dotrzemy do miejsca, w którym stek z półki, który został zrobiony w laboratorium, ma taką samą cenę, jak stek zrobiony z zabicia krowy, konsumenci zmienią swoje wybory. Dlatego przemysł mięsny może być kluczowym graczem w rozwiązywaniu tego problemu”. (5)
Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na zrównoważone alternatywy dla tradycyjnych produktów spożywczych, trend ten wykracza również poza mięso. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych ogłosiło rok 2022 Międzynarodowym Rokiem Rzemieślniczego Rybołówstwa i Akwakultury, aby uczynić produkcję owoców morza bardziej zrównoważoną, co jest wspierane przez wzrost innowacji w zakresie opracowywania alternatywnych składników i produktów z owoców morza. Pierwsza połowa 2021 r. przyniosła rekordowe inwestycje w wysokości 116 mln USD w alternatywne produkty z owoców morza, przewyższając łączne inwestycje w 2020 r. (8). Liczba firm na całym świecie tworzących alternatywne składniki i produkty z owoców morza również wzrosła z około 29 w 2017 r. do ponad 87 w połowie 2021 r. (8). Niedawny przykład obejmuje wprowadzenie na rynek całego pokrojonego fileta z łososia na bazie roślin przez izraelski start-up Plantish.
Źródła
Źródło EIT: https://www.eitfood.eu/blog/post/top-5-european-food-trends-in-2022
Przeczytaj także
Największy trend w systemie żywnościowym w 2022 r wytypowany przez społeczność EIT Food na platformie FoodHIVE - rolnictwo regeneratywne, którego celem jest poprawa zdrowia gleby i zwiększenie bioróżnorodności w gospodarstwach - prawdopodobnie zostanie bardziej rozpowszechnione przez duże gospodarstwa i zakłady w 2022 r.
Rok 2021 był przez wielu określany jako przełomowy rok dla transformacji systemu żywnościowego, ze sztandarowymi kamieniami milowymi, takimi jak pierwszy szczyt systemów żywnościowych ONZ, który podkreślił pilną potrzebę zmian i znaczenie współpracy. Jednak pojawiły się również głosy opisujące szczyt również jako chybiony, ze względu na postawienie problemu żwyności „nie wystarczająco wysoko w porządku obrad” w negocjacjach i dialogach na COP26 w listopadzie 2021 r.