Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Konsumenci domagają się więcej informacji o produktach, które kupują, od tego, z czego są zrobione i gdzie są produkowane, po to, jak najlepiej je wykorzystać i poddać recyklingowi. Jednocześnie krajobraz ustawodawczy i regulacyjny staje się coraz bardziej wymagający, biorąc pod uwagę ponad sześćset globalnych inicjatyw sprawozdawczych dotyczących ESG.
Połączone technologie pakowania, takie jak kody QR i NFC, stają się kluczowym elementem strategii wzrostu wielu firm. Według najnowszych raportów, 85% marek planuje zwiększenie inwestycji w te technologie w ciągu najbliższego roku. To zainteresowanie skutkuje wzrostem partnerstw i współpracy branżowej, co stwarza zarówno możliwości, jak i wyzwania na rynkach światowych.
Wzrost zainteresowania konsumentów
Konsumenci wykazują coraz większe zainteresowanie technologiami połączonymi. Raport zlecony przez firmę SharpEnd w 2021 r. wykazał, że większość konsumentów korzysta z QR, NFC i rozszerzonej rzeczywistości (AR). Najnowsze badania pokazują dalszy wzrost planowanych inwestycji i zainteresowania tymi technologiami.
Marki mogą wykorzystać połączone technologie na każdym etapie obcowania konsumenta z produktem, aby generować cenne dane, komunikować swoje wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju i zbliżyć się do swoich klientów. W przyszłości regulacje mogą wymagać wdrożenia technologii QR lub NFC, co zwiększy ich znaczenie.
Partnerstwa i globalne wyzwania w 50. rocznicę kodu kreskowego
Kluczową rolę w rozwoju połączonych technologii odgrywają partnerstwa. Technologia sieciowa jest obecna wszędzie. Marki, które produkują i sprzedają fizyczne produkty, mają niesamowitą okazję do rozwijania bliższych relacji z konsumentami. Wygrają ci, którzy podejmą ryzyko i zdobędą doświadczenie.
50 lat temu po raz pierwszy zeskanowano kod kreskowy, dziś giganci branży takie jak platforma handlowa Alibaba, czy sprzedawca detaliczny Carrefour, czy globalny producent P&G wzywają do wdrożenia kodów QR zgodnych ze standardami GS1 na całym świecie.
Dostarczane przez GS1 kody QR zapewniają dostęp do informacji o produktach, które są łatwo dostępne za pośrednictwem smartfonów, co zapewnia lepszą identyfikowalność. Otwiera to szereg nowych możliwości dla producentów, sprzedawców i konsumentów.
Wiodące firmy przystąpiły do koalicji i ich celem jest, by do końca 2027 r. kody QR zgodne ze standardami GS1 zostały powszechnie przyjęte. W przeciwieństwie do kodów kreskowych, kody QR zgodne z GS1 zapewniają konsumentom dostęp do dostępnych informacji o produkcie, w tym instrukcji użytkowania, recyklingu, informacji o bezpieczeństwie, wartościach odżywczych i certyfikatach branżowych.
Możliwości technologiczne mogą się różnić w zależności od regionu, ale różnice te nie wpływają na wyniki biznesowe. Przykładem jest sieć sklepów Woolworths w Australii, która wprowadziła system płatności kodem QR. W Stanach Zjednoczonych trwają projekty przejścia z kodu kreskowego na kod QR, co zapewni klientom więcej informacji o ich zakupach.
Bariery polityczne w Wielkiej Brytanii
Jeśli chodzi o bariery polityczne w Wielkiej Brytanii w zakresie technologii sieciowych, decydenci zakładają, że wszystkie dostępne dane są już znane, a wszystkie potencjalne procesy i rozwiązania zostały rozważone, co często ogranicza kreatywność i innowacyjność. Planowane na wiosnę 2026 r. wprowadzenie systemu kaucji zwrotnej (DRS), gdzie klienci płacą kaucję za opakowania po napojach i odzyskują ją po poddaniu ich recyklingowi to przykład, gdzie regulacje powinny uwzględniać nowoczesne technologie, takie jak aplikacje na smartfony, które mogą zwiększyć dostępność i łączność dla konsumentów. Dobre i skuteczne przepisy muszą być pisane elastycznie, w sposób otwarty na nowe dane i procesy, co pomoże zoptymalizować wyniki w przyszłości.
Cykl hype'u Gartnera
Technologia połączonego pakowania podąża ścieżką do masowej adaptacji znaną jako „cykl hype'u Gartnera”, który składa się z pięciu faz: Technology Trigger, Peak of Inflated Expectations, Trough of Disillusionment, Slope of Enlightenment i Plateau of Productivity. Obecnie technologia ta znajduje się na „pochyłości oświecenia” i zmierza w kierunku „płaskowyżu produktywności”.
Podsumowanie
Połączone technologie w pakowaniu, takie jak QR i NFC, mają ogromny potencjał do transformacji interakcji konsumentów z markami. W miarę jak marki i konsumenci coraz bardziej się łączą, kluczowe będą partnerstwa, innowacyjność i odpowiednie regulacje. Technologia ta zmierza ku masowej adaptacji, co czyni obecny czas niezwykle ekscytującym dla całej branży.
Źródła: https://www.gs1uk.org/insights/news/connected-experiences-report
Przeczytaj także
Wiceministra klimatu i środowiska Anita Sowińska zaprezentowała nowy logotyp systemu kaucyjnego, który pojawi się na opakowaniach zwrotnych już w 2025 roku. Poinformowała także o wyłączeniu z systemu kaucyjnego opakowań po mleku i produktach mlecznych.
Nowe zasady sprawozdawczości ESG, które z początkiem roku objęły największe spółki giełdowe w całej Unii Europejskiej mogą sprawić, że firmy te będą wymagać przejrzystości w zakresie odpowiedzialnego biznesu od swoich dostawców. Świadomość zmian lub choćby znajomość definicji w tym zakresie ma mniej niż połowa polskich firm.
Zespół badaczy opowiadający się za zastąpieniem dat przydatności do spożycia nową technologią pakowania, która ich zdaniem wykrywa psucie się żywności. Zespół naukowców stworzył zestaw testów, które ich zdaniem pozwalają opakowaniom żywności sygnalizować, czy ich zawartość jest skażona.