Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Jak rosnąca świadomość konsumentów wpływa na wzrost popularności produktów spożywczych zawierających bakterie probiotyczne?

Kategoria: Składniki Żywności

Od kilku lat zdrowie przewodu pokarmowego i jego wpływ na ogólny stan zdrowia jest gorącym tematem nie tylko w publikacjach medycznych. Badania „osi jelitowo-mózgowej” sugerują, że wiele stanów chorobowych powiązanych jest bezpośrednio ze zdrowiem jelit. Na rynku polskim istnieje wiele publikacji popularnonaukowych wyjaśniających rolę dobrych bakterii. Powszechnie mówi się, że bakterie spełniają szeroki zakres funkcji. Jelita to nasz „drugi mózg”. Pomagają nam trawić i  edukują nasz układ odpornościowy, wspomagają nas w walce z chorobą i mogą nawet wpływać na nasze zachowanie. Probiotyki - znane jako „pożyteczne bakterie” - można znaleźć między innymi w produktach mlecznych i suplementach diety. FAO / WHO definiują probiotyki jako „żywe mikroorganizmy, które podawane w odpowiednich ilościach przynoszą korzyści zdrowotne gospodarzowi”.

Produkty spożywcze zawierające bakterie probiotyczne dostępne dzisiaj w sklepach są zwykle w postaci fermentowanych produktów mlecznych. Warto wspomnieć, że na całym świecie, wraz ze wzrostem zainteresowania dietą wegańską i ograniczeniem spożywanie produktów odzwierzęcych istnieje również rosnące zapotrzebowanie na wegańskie produkty probiotyczne. Produkty mleczarskie odnotowują znaczną stopę wzrostu i oczekuje się, że będzie to wzrost CAGR ( skumulowany roczny wskaźnik wzrostu) na poziomie 14% w okresie 2018 r – 2023 r.

Jednocześnie na obszarze UE obowiązuje całkowity zakaz stosowania terminu „probiotyk” na etykietach produktów spożywczych. Sformułowanie „probiotyki” zostało uznany przez EFSA za oświadczenie zdrowotne w wytycznych dotyczących rozporządzenia 1924/2006 z 2007 r. Właściowości probiotyczne są specyficzne dla szczepów bakterii, więc zgodnie z prawem UE nie można określić korzyści zdrowotnych dla całej kategorii probiotyków, ale tylko dla pojedynczego szczepu. W związku z tym określenie „probiotyk” nie jest dozwolone w etykietowaniu i reklamowaniu środków spożywczych w UE od 2012 r.

Na szczęście korzystny wpływ żywności z dodatkiem żywych drobnoustrojów probiotycznych na zdrowie ludzi jest coraz bardziej promowany przez pracowników służby zdrowia. Są oni przekonani o korzyściach zdrowotnych probiotyków, w szczególności w zakresie ochrony przed biegunką związaną z kuracją antybiotykową (AAD). Niedawno w Holandii, w czasopiśmie naukowym BMC Gastroenterology opublikowano tzw. Krajowy Przewodnik dotyczący klinicznie sprawdzonych probiotyków do stosowania podczas leczenia antybiotykami. Krajowy przewodnik jest prezentowany jako narzędzie dla pracowników służby zdrowia oraz pacjentów do rekomendowania użycia produktów probiotycznych. Produkty probiotyczne zostały w nim ocenione od jednej (najniższa) do trzech (najwyższa ocena) gwiazdek za udowodniony efekt prozdrowotny. Na przykład szczep Lactobacillus rhamnosus GG z minimalną dawką dobową 2 × 109 CFU otrzymał rekomendację trzygwiazdkową (najwyższą). Warto wspomnieć, że LGG® należący do firmy Chr. Hansen jest najlepiej udokumentowanym szczepem probiotycznym na świecie.

Aby pomóc w tej sytuacji, producenci żywności coraz częściej dostarczają informacje w zakresie dozwolonym przez prawo, korzystając z kanałów „stron trzecich”, takich jak niezależni naukowcy, pracownicy służby zdrowia lub organizacje medyczne. W związku z tym europejscy konsumenci muszą polegać na własnej analizie składu produktów, a także na informacjach otrzymywanych od pracowników służby zdrowia.

Obecnie konsumenci aktywnie szukają informacji przy podejmowaniu decyzji zakupowych i nie polegają tylko na organach regulacyjnych. Ogromną rolę odgrywają współcześnie media społecznościowe, pozwalające samodzielnie zdobywać wiedzę i budować przekonania na temat tego, co jest zdrowe i korzystne dla naszego organizmu. Brak oświadczeń zdrowotnych na opakowaniu spożywczych produktów probiotycznych nie musi być przeszkodą uniemożliwiająca wprowadzanie nowych produktów na rynek. Dlatego warto umieszczać na etykietach wyeksponowaną nazwę szczepu oraz i liczbę bakterii probiotycznych zawartą w produkcie.

Więcej informacji mogą Państwo uzyskać w webinarze dostępnym on-line: „ Komunikacja produktów probiotycznych na rynku produktów spożywczych”. Podczas webinaru przedstawimy badania firmy Chr Hansen na temat wzrostu świadomości konsumentów w temacie probiotyków oraz innowacyjne sposoby komunikowania produktów probiotycznych na rynku europejskim.  Zaprezentujemy także nowe logotypy szczepów LGG®, BB-12®, Lacasei 431® .

Zapraszamy!

WEBINARIUM: Komunikacja produktów probiotycznych na rynku produktów spożywczych

Wybierz obszar: Dodatki i składniki

Autor: Chr. Hansen

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn