Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
System „świateł drogowych”
Znakowanie wartości odżywczej kolorami obejmie niektóre sprzedawane w Wielkiej Brytanii płatki śniadaniowe firmy Kellogg’s oraz produkty PepsiCo przeznaczone na rynek europejski. System ten został wprowadzony przez brytyjski rząd w 2013 r., a jego celem jest ułatwienie konsumentom podejmowania właściwych wyborów żywieniowych dzięki przejrzystej identyfikacji zawartości soli, cukru i tłuszczu w produkcie.
Zmiany w etykietach
Przez wiele lat Kellogg’s wzbraniał się przed wprowadzeniem kolorowych oznaczeń wartości odżywczej, pozostając przy tradycyjnej wersji czarno-białej. Jednak po „wysłuchaniu” argumentów rządu, sprzedawców i konsumentów, koncern zdecydował się na dokonanie zmian. PepsiCo natomiast od dawna stosuje system „świateł drogowych” na etykietach swoich produktów sprzedawanych na rynku brytyjskim. Firma ogłosiła, że planuje wypróbować kolorowe znakowanie również w innych krajach europejskich, by „pomóc konsumentom podejmować odpowiednie decyzje zakupowe” poprzez zmodyfikowanie etykiet tak, by „ważne i klarowne” informacje były dobrze widoczne dla nabywcy.
Zarzucony projekt
Decyzje obydwu koncernów zostały opublikowane tuż po tym, jak PepsiCo, Nestlé, Mondelēzem, Coca-Colą i Unileverem ogłosiły zawieszenie prac nad podobnym projektem – Evoved Nutrition Label (ENL). Miał on przedstawiać wartość odżywczą produktów w przeliczeniu na jedną porcję, a nie na 100 gramów, co spotkało się z krytyką i zarzutami o ryzyko wprowadzania konsumentów w błąd. W systemie tym bowiem produkty takiek jak Nutella, zawierająca niemal 90% cukrów i tłuszczów, nie byłyby oznaczane na czerwono, pomimo wyjątkowo niekorzystnego składu.
„Pozytywny krok”
PepsiCo mimo wszystko zdecydowało się na wprowadzenie w Europie brytyjskiego systemu, zakładającego przedstawianie wartości odżywczej w przeliczeniu na 100 g lub 100 ml. Kellogg’s natomiast wprowadzi „światła drogowe” na etykietach płatków śniadaniowych, obejmujących marki takie jak Special K, Coco Pops, Corn Flakes, Rice Krispies oraz Frosties. „Zmieniamy się, ponieważ ludzie, którzy kupują naszą żywność tego oczekują. Zgodnie z ogłoszonym przez nas w tym roku planem odświeżenia marek płatków śniadaniowych na rynku brytyjskim, postanowiliśmy ponownie przyjrzeć się ich etykietom”, stwierdził w oficjalnym oświadczeniu Kellogg’s. Brytyjska organizacja konsumencka Which? uznała działania firmy za „pozytywny krok”, jednak podkreśliła, że nowe oznaczenia powinny objąć wszystkie produkty, a nie tylko wybrane z nich.
Źródła:
Przeczytaj także
Wiele produktów znajdujących się na rynku spożywczym oznakowano na opakowaniu, jako produkty „tradycyjne” lub inną informacją z użyciem tego określenia. Warto wiedzieć, iż umieszczenie takiej informacji na opakowaniu środka spożywczego nie powinno być przeprowadzonym w dowolny...
Coca-Cola, Mondelēz, Nestlé, Pepsico i Unilever, 5 koncernów z branży spożywczej, które zainicjowały własny projekt oznaczania wartości odżywczej na etykietach produktów, ogłosiły, że wstrzymują prace nad nowym systemem w całej Europie ze względu na brak poparcia dla proponowanych rozwiązań. We wspólnym oświadczeniu firmy stwierdziły...
Po wprowadzeniu nowych regulacji dotyczących znakowania produktów spożywczych zawartych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. pojawiły się nowe szczegółowo...