Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Kolejne inicjatywy legislacyjne dotyczące eliminacji cukru z żywności (herbatki, soki, nektary, napoje)

Kategoria: Prawo Żywnościowe

PODATEK CUKROWY

W Polsce trwają prace nad wprowadzeniem „podatku cukrowego” czyli nad ustawą z 14 lutego 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów. Po przyjęciu ustawy przez rząd projekt był dyskutowany w Sejmie a głosowanie nad nim odbyło się 14 lutego (link do wyników głosowania w Sejmie). W środę (19 lutego) był przedmiotem obrad Senackiej Komisji Zdrowia. Żaden z wniosków (ani za przyjęciem, ani za odrzuceniem) nie uzyskał większości więc - zgodnie z regulaminem Senatu – oba zostały uwzględnione w sprawozdaniu komisji. W stosunku do pierwotnego tekstu zostało wprowadzonych kilka poprawek i zmian a także wydłużono vacatio legis. Na podstawie aktualnego zapisu ustawa ma wejść w życie 1 lipca 2020 r.

Zgodnie z dyrektywą 2015/1535, 5 lutego br. projekt ustawy został notyfikowany do Komisji Europejskiej i Państw Członkowskich. Co do zasady w podstawowej procedurze notyfikacji jest 3 miesięczny okres zawieszenia od momentu zgłoszenia. Oznacza to, że w ciągu tych 3 miesięcy Państwo Członkowskie nie może przyjąć nowych przepisów. Przewidziane są też wyjątki od tej procedury. Jeden z nich umożliwia szybką ścieżkę, bez okresu zawieszenia. W przypadku projektu ustawy notyfikowanej przez Polskę czas na zgłaszanie uwag trwał 1 dzień, czyli do 6 lutego. Uwagi zostały przesłane przez 3 instytucje.

INNE INICJATYWY DOTYCZĄCE OGRANICZENIA SPOŻYCIA CUKRU

Pod koniec ubiegłego roku w ramach wspomnianej wyżej procedury notyfikacji, procedowany był projekt Rozporządzenia w sprawie soków owocowych, nektarów owocowych, zawierających kofeinę napojów orzeźwiających oraz herbatek ziołowych i owocowych dla niemowląt lub małych dzieci, zgłoszony przez Niemcy. Zgodnie z tym rozporządzeniem wprowadzony ma być zakaz dodawania cukru, miodu, ekstraktu słodu, innych syropów uzyskanych z surowców roślinnych, zagęszczonych soków (i innych środków spożywczych o właściwościach słodzących) do herbatek ziołowych i owocowych dla niemowląt lub małych dzieci.

Warto także zwrócić uwagę na to, że rozporządzenie wprowadza w oznakowaniu tych produktów obligatoryjne zapisy informujące konsumentów o tym:

  • że podczas ich przyrządzania i przed ich podaniem należy zrezygnować z dodawania cukru i innych składników słodzących, oraz
  • od jakiego wieku mogą być one stosowane; wiek ten nie może być niższy niż ukończony czwarty miesiąc życia.

Jest to bardzo ciekawa inicjatywa legislacyjna, która ma także mocny wymiar edukacyjny. Jest to też jeden z pierwszych tego typu przepisów odnoszący się do informacji na temat żywności, która zabraniając lub ograniczając pewne działania nie ma formy zalecenia, ale zawarta jest w formie obowiązkowej treści w oznakowaniu.

ZNACZENIE DLA FIRM

Omawiane inicjatywy legislacyjne mają bezpośrednie konsekwencje dla firm branży spożywczej. Ustawa krajowa stanowi podstawę prawną do wnoszenia dodatkowej opłaty, natomiast przepisy niemieckie mają znaczenie dla firm wprowadzających do obrotu w Niemczech żywność. Konsekwencją, pozytywną dla konsumentów może być mobilizacja firm do wdrażania innowacji służących obniżeniu (lub wyeliminowaniu) z przetworzonych środków spożywczych cukru oraz żywności dodawanej w celu słodzenia.

 

Wybierz temat: Przemysł napojowy

Autor: Izabela Tańska

Izabela Tańska

Doradca ds. Prawa Żywnościowego IGIFC
Prezes Zarządu IGIFC
izabela.tanska@igifc.pl

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.