Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Konferencja Spożywcza Foodforum 2025 - Jubileusz 30-lecia Endress+Hauser Polska

Kategoria: Procesy i Technologie

W dniach 12–14 maja 2025 roku w Uniejowie odbyła się konferencja Foodforum 2025, organizowana przez firmę Endress+Hauser, światowego lidera w zakresie aparatury kontrolno-pomiarowej dla przemysłu. Wydarzenie zgromadziło blisko 200 uczestników – przedstawicieli branży spożywczej, ekspertów, inżynierów oraz partnerów biznesowych – którzy mieli okazję wymieniać doświadczenia, poznawać najnowsze trendy technologiczne i rozmawiać o przyszłości sektora spożywczego w Polsce.

Konferencja miała szczególny charakter, ponieważ Endress+Hauser świętował jubileusz 30-lecia swojej działalności na polskim rynku. Firma, która od trzech dekad wspiera krajowe zakłady produkcyjne w cyfrowej transformacji, optymalizacji procesów i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań, podkreśliła swoją rolę jako zaufanego partnera.

Konferencję rozpoczął Maciej Sieczka, prezes zarządu Endress+Hauser Polska. W swoim przemówieniu podkreślił, jak istotne jest łączenie tradycji z innowacją oraz nieustanne doskonalenie kompetencji zespołu, by sprostać wyzwaniom Przemysłu 4.0. Zwrócił uwagę na dynamiczne zmiany w branży, konieczność automatyzacji i digitalizacji procesów oraz rosnącą rolę cyberbezpieczeństwa i jakości w produkcji żywności. Podkreślił również, że kluczowym wyróżnikiem firmy jest doświadczona kadra, gotowa wspierać klientów na każdym etapie wdrażania nowych technologii. Prezes zwrócił także uwagę na wyzwania, przed jakimi stoi branża spożywcza: rosnące oczekiwania rynku w zakresie jakości i różnorodności produktów, konieczność redukcji kosztów oraz wdrażania innowacji, które pozwalają na zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności produkcji.

Program i tematyka konferencji

Agenda wydarzenia była bogata i odpowiadała na kluczowe potrzeby branży. Uczestnicy mogli wysłuchać prelekcji dotyczących m.in.:

  • Innowacyjnych systemów rozpuszczania komponentów sypkich,
  • Optymalizacji procesów produkcyjnych z wykorzystaniem algorytmów i danych pomiarowych,
  • Redukcji odpadów i oszczędności energetycznych,
  • Wyzwań związanych z cyberbezpieczeństwem (w kontekście dyrektywy NIS2),
  • Nowoczesnych technologii w pasteryzacji i dozowaniu ciekłego azotu,
  • Zarządzania mediami i optymalizacji zużycia mediów w zakładach spożywczych.

Ważnym elementem konferencji były także panele dyskusyjne, podczas których eksperci i praktycy dzielili się swoimi doświadczeniami.

Oprócz stoisk firm partnerów wydarzenia dla uczestników dostępny był także showtruck Endress+Hauser, odwiedzając który uczestnicy konferencji mieli niepowtarzalną okazję zobaczyć, jak działają wszystkie rodzaje urządzeń firmy do  pomiaru poziomu, przepływu, ciśnienia, temperatury, analizy płynów czy monitorowanieadanych.

 

Debata ekspercka: „Białe certyfikaty jako dodatkowe środki przy realizacji inwestycji – zmiany w obowiązkach audytowych do 2027 r.”

Jednym z kluczowych punktów konferencji Foodforum 2025 była debata ekspercka poświęcona tematyce białych certyfikatów, prowadzona przez Łukasza Wołoszyna z Endress+Hauser. W dyskusji udział wzięli przedstawiciele trzech kluczowych sektorów przemysłu spożywczego: mleczarskiego, piwowarskiego oraz cukrowniczego. Rozmowa dotyczyła roli białych certyfikatów jako dodatkowego źródła finansowania inwestycji oraz nadchodzących zmian w obowiązkach audytowych, które zaczną obowiązywać od 2027 roku.

Główne wątki debaty - Wyzwania branżowe i rola białych certyfikatów
Uczestnicy zgodnie podkreślali, że białe certyfikaty stanowią istotne narzędzie wspierające realizację inwestycji prooszczędnościowych, szczególnie w kontekście rosnących kosztów energii i surowców. Przedstawiciele branż zwracali uwagę, że choć system certyfikatów może wydawać się skomplikowany i bywa postrzegany jako dodatkowy obowiązek administracyjny, w praktyce umożliwia on uzyskanie realnych korzyści finansowych, które mogą być reinwestowane w dalszą modernizację zakładów.
Debata dotknęła nadchodzących zmian w zakresie audytów energetycznych. Uczestnicy zwracali uwagę, że nowe regulacje wymuszą bardziej szczegółowe i regularne raportowanie efektów wdrożonych inwestycji oraz efektywności energetycznej. Podkreślano, że przygotowanie się do nowych wymogów już teraz pozwoli uniknąć problemów w przyszłości i zoptymalizować procesy audytowe.

Przedstawiciele branż dzielili się własnymi doświadczeniami, wskazując na specyfikę poszczególnych sektorów – od wysokich kosztów energii w cukrowniach, przez wyzwania związane z automatyzacją i bezpieczeństwem w mleczarstwie, po rosnące wymagania jakościowe i walidacyjne w piwowarstwie. Pomimo różnic, wszyscy zgodnie podkreślali, że inwestycje w efektywność energetyczną i pozyskiwanie białych certyfikatów są dziś niezbędne dla utrzymania konkurencyjności na rynku.

Debata pokazała, że białe certyfikaty, mimo biurokratycznych wyzwań, są realnym wsparciem dla przedsiębiorstw inwestujących w nowoczesne, energooszczędne rozwiązania. Uczestnicy zgodnie wskazali, że nadchodzące zmiany w przepisach wymagają od firm jeszcze większej dbałości o transparentność i efektywność procesów audytowych. Wspólna wymiana doświadczeń między przedstawicielami różnych sektorów pozwoliła na wypracowanie praktycznych wskazówek, które mogą pomóc przedsiębiorstwom skutecznie wykorzystać potencjał białych certyfikatów w najbliższych latach.

 

Foodforum 2025 pokazało, że polska branża spożywcza jest otwarta na innowacje i gotowa do wdrażania rozwiązań, które nie tylko zwiększają efektywność, ale także podnoszą standardy bezpieczeństwa i jakości.

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Kongresy i Targi Procesy i Technologie

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.