Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Konsumenci robią zapasy
Raport Bernsteina potwierdza, że wzrost popytu na pakowaną żywność o dłuższym terminie przydatności do spożycia oraz żywność mrożoną prawdopodobnie przyniesie korzyści firmom produkującym taką żywność. Wiele z tych firm zwiększa moce produkcyjne, aby móc zmaksymalizować zapasy i przygotować się na wszystko, co może się wydarzyć.
Rosnąca liczba przypadków koronawirusa powoduje, że konsumenci zaczynają gromadzić produkty spożywcze, aby przygotować się do potencjalnej kwarantanny. Od towarów w puszkach po środki czystości konsumenci gromadzą i opróżniają sklepowe półki. Analitycy przewidują, że ten trend przyczyni się do wzrostu sprzedaży niektórych firm w najbliższym czasie.
Krótkoterminowy wzrost sprzedaży
Jednak pomimo zwiększonego popytu na te towary, istnieją wyzwania związane z produkcją i sprzedażą międzynarodową. Wiele firm posiada zakłady w innych krajach, które bardziej dotknięte są epidemią koronawirusa, a tym samym jego wpływ na pracowników i łańcuch dostaw jest już bardzo duży.
Globalne koncerny, w tym Coca-Cola, Mondelez i General Mills, zanotowały w połowie lutego, że epidemia koronawirusa spowodowała zmniejszenie sprzedaży w Chinach. Firmy i analitycy ostrzegali, że epidemia może stać się dużym finansowym obciążeniem dla biznesu. Im dłużej będzie trwała epidemia to jednak długoterminowa perspektywa prawdopodobnie przeważy krótkoterminowe korzyści, jakie może przynieść wzrost sprzedaży.
Wzrosty sprzedaży na koniec lutego wg Nielsena
Według danych firmy Nielsen sprzedaż w tygodniu kończącym się 29 lutego 2020 r. w porównaniu z tym samym okresem w 2019 r. spadła dla świeżych owoców, ale w kilku kategoriach odnotowano gwałtowne wzrosty sprzedaży.
Np.:
- owies – wzrost o 322%
- suszona fasola – wzrost o 36,9%
- woda butelkowana – wzrost o 11,3%
- konserwy mięsne – wzrost o 31,8%
- mleko w proszku – wzrost o 84,4%.
Wpływ na gastronomię i przedsiębiorstwa MŚP
W raporcie Bernsteina ostrzeżono również, że duże firmy z branży spożywczej, które są bardzo zaangażowane w kanał HoReCa, mogą stanąć w obliczu wyzwań, jeśli epidemia nadal będzie się rozprzestrzeniać, ponieważ konsumenci mogą nie chcieć wychodzić z domu, by jeść.
Nie tylko duże firmy spożywcze odczuwają skutki wybuchu epidemii. Wiele branżowych imprez targowych zostało przełożone, często na czas nieokreślony, z powodu obaw związanych z koronawirusem, co miało wpływ na finanse mniejszych firm spożywczych i napojowych. Podobnie jak w wielu innych sektorach na świecie, branża spożywcza odczuwa skutki wybuchu epidemii, a firmy bacznie obserwują, jak przedłużające się rozprzestrzenianie się wirusa może wpłynąć na ich działalność.
Źródło: https://www.fooddive.com/news/coronavirus-will-lift-near-term-sales-of-shelf-stable-and-frozen-foods-ana/573676/
Przeczytaj także
Epidemia koronawirusa rozprzestrzenia się coraz bardziej. Budzi to obawy czy żywność importowana z Chin do Europy może być zainfekowana i czy jest bezpieczna do spożycia.
5 nowych krajów / terytoriów / obszarów (Brunei Darussalam, Mongolia, Cypr, Guernsey i Panama) zgłosiło przypadki wystąpienia koronawirusa COVID-19 w ciągu ostatnich 24 godzin.
Podczas gdy włoskie władze walczą z epidemą koronawirusa i opracowały pakiet wsparcia dla biznesu, włoskie stowarzyszenia branżowe ostrzegają przed potencjalnym wpływem na sektor spożywczy.